جمعه ۲۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: 10 ماه بعد از آغاز انقلاب‌های عربی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، پس‌لرزه‌های سنگین این موج اکنون رژیم صهیونیستی را به‌شدت تکان داده‌است.

اعتراض

2‌هفته بعد از اخراج سفیر رژیم صهیونیستی از ترکیه و فرار سفیر این رژیم از مصر، اردن هم علیه تل‌آویو خروشید و در 48 ساعت گذشته مردم در چندین شهر اردن علیه اسرائیل و رابطه با آن تظاهرات کردند؛ طوری که سفیر اسرائیل مجبور به فرار از اردن شد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، صدها اردنی روز پنجشنبه در حوالی سفارتخانه رژیم صهیونیستی تجمع کردند؛ البته مقام‌های این رژیم یک روز پیش از برگزاری این تظاهرات، سفیر و کادر دیپلماتیک خود را از اردن خارج کرده بودند.تظاهرات با مشارکت گروه‌های اپوزیسیون از جمله جنبش اسلامی، احزاب چپگرا و گروه‌های جوانان برگزار شد و معترضان ضمن سوزاندن پرچم این رژیم، خواستار تعطیلی کامل سفارتخانه و لغو معاهده سازش میان اردن و رژیم صهیونیستی موسوم به «وادی عربه» شدند.

این درحالی است که یک مقام امنیتی اردنی با اشاره به آماده‌باش حدود 1500 نفر از نیروهای امنیتی طی شامگاه پنجشنبه در حوالی سفارتخانه در منطقه الرابیه در غرب پایتخت، تاکید کرد که زدو‌خوردهایی نیز میان نیروی پلیس و تجمع‌کنندگان در خیابان‌های منتهی به این سفارتخانه روی داد.

اما در استان مأدبا در جنوب پایتخت نیز، هزاران نفر ضمن مخالفت با مزدوری اردن برای آمریکا، تصاویر شماری از افرادی را که مزدور آمریکا معرفی کردند، به آتش کشیدند.عصر دیروز در امان پایتخت اردن، مردم پس از نمازجمعه ضمن هشدار نسبت به طرح‌های آمریکا و اسرائیل، ضعف عملکرد دولت و پارلمان و کندی روند اصلاحات در کشور را محکوم کردند.

این درحالی است که روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارانوت در گزارشی نوشت که دانیل نیفو سفیر اسرائیل در اردن روز جمعه و در پی پایان تظاهرات اعتراض‌آمیز، به امان بازگشته و قرار است افراد دیگر کادر دیپلماتیک این سفارتخانه روز یکشنبه و پس از پایان تعطیلات، به این کشور بازگردند.

رژیم صهیونیستی در حالی سفیر خود و کادر دیپلماتیک خود را از اردن خارج کرد که روز جمعه گذشته نیز هزاران نفر از مردم مصر با حمله به سفارت این رژیم در قاهره، باعث فرار سفیر و 80 نفر از دیپلمات‌های اسرائیلی از قاهره شده بودند. اردن و مصر تنها کشورهای منطقه هستند که با رژیم صهیونیستی توافقنامه صلح و رابطه دیپلماتیک دارند. به این ترتیب تل‌آویو همه دوستان سابق خود را در منطقه از دست می‌دهد.

کد خبر 145715
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز