چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهور در دور چهارم سفرهای استانی به اردیبل نسبت به حل مشکل اشتغال و مسکن تا پایان دولت دهم اظهارامیدواری کرد.

 به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد در جمع اردیبل در ورزشگاه تختی گفت: استان اردبیل استانی است که مردم آن در شکل‌گیری ایران و استقلال و عظمت این سرزمین و فرهنگ ولایی و پیروی مردم این سرزمین از اهل بیت (ع) نقش تعیین کننده‌ای داشته‌اند، به نحوی که‌ اگر بخواهیم درباره ویژگی‌های مردم این استان و خدمات آن‌ها سخن بگوییم، باید ساعت‌ها وقت صرف کنیم.

 وی ادامه داد: بزرگترین حکومت تاریخ بشر در گذشته دور توسط مردم ایران تشکیل شد که یک سوی آن به اقیانوس اطلس می‌رسید و یک سوی آن تا شرق دور می‌رفت. این سرزمین‌ها نه با زور و اسلحه، بلکه با طیب خاطر خود را تابع فرهنگ ایران کرده بودند، و در سایه ملت ما زندگی می‌کردند.

 احمدی‌نژاد افزود:اسلام آمد و ملت کمال‌جوی ما حقیقت و جوهره اسلام را که همانا اهل بیت پیامبر بود، پذیرفت و داوطلبانه پذیرای اسلام شد و مسئولیت صیانت از اسلام و خط پیامبر(ص) و آرمان آن را به عهده گرفت. برخی فرهنگ‌ها آمدند تا تعصبات و عقب‌ماندگی‌ها را به ملت ما تحمیل کنند؛ اما ملت عزیز و بزرگ ایران این را برنتافت و سلسله‌های آل بویه، صفاریان، دیلمیان و سامانیان حرکت کردند و اسلام ناب و فرهنگ اسلامی و انسانی را در این سرزمین گسترش دادند.

 وی گفت: پس از آن امواجی از سمت شرق دور به کشور ما وارد شد و کشور ما را به زور سرنیزه اشغال کرد. آنها انتظار داشتند ملت ما دل از اندیشه و فرهنگ خود بکند؛ اما ملت ما توانست آن‌ها را تابع خود کند و زمام امور را به دست گیرد. پس از چندصد سال حکومت‌هایی در ایران تشکیل می‌شد؛ اما خواسته اصلی ملت ما به ثمر نمی‌رسید و بالاخره تلاش ملت ما برای حاکمیت ولایت و امیرالمومنین (ع) در این سرزمین و تمرکز قدرت و حاکمیت به ثمر نشست و از خطه‌ای درخیز و مرد‌پرور این حرکت آغاز شد و ایران بزرگ و قدرتمند و عزیز تحت پرچم امیرالمومنین (ع) قرار گرفت.

 وی ادامه داد: مردان و زنانی از این دیار که در مکتب امیرالمومنین (ع) دست آموخته بودند، قیام کردند و ایران را متحد و یکپارچه کردند و پرچم عزت و فرهنگ انسانی و الهی اهل بیت (ع) را در این سرزمین برافراشتند.

 احمدی‌نژاد همچنین گفت: اگر ما امروز یک ایران بزرگ و متحد داریم که پشتوانه عظیم یک ملت مومن هستیم، همه این‌ها به یمن حرکتی است که مردم این دیار 400 سال قبل انجام داده‌اند. البته سرزمینی که جوانان این دیار در آن زمان ساخته بودند، دو برابر سرزمین فعلی ما بود.

 رئیس جمهور تصریح کرد: امروز اگر دولت، حاکمیت و اندیشه مستقل داریم، به خاطر آن قیام الهی است که از این خطه آغاز شد. بعدها به خاطر بی‌کفایتی دو طایفه و دو خاندان بسیاری از دستاوردها از دست رفت؛ اما پس از آن مردی از جنس پیامبران و اهل بیت و عاشق امیرالمومنین (ع) قیام کرد و مجددا حرکت تاریخ‌ساز ملت ما را در مسیر خود قرار داد.

 رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه‌های انجام شده در استان اردبیل در دولت‌های نهم و دهم گفت: دولت سه سفر به این استان داشته است و در مجموع این سه سفر، 584 پروژه تصویب شده است که 279 پروژه آن انجام شده، 190 پروژه در دست اجراست و 115 پروژه نیز دچار مشکل شده است و ما فردا در جلسه هیات دولت مشکلات و موانع این 115 پروژه را بررسی خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم این موانع را برطرف کنیم. در زمینه‌های ساخت سد، آب آشامیدنی، ساخت ورزشگاه، تجهیز بیمارستان و احداث نیروگاه در این استان دولت پروژه‌های در دست اجرا دارد.

 احمدی‌نژاد در ادامه گفت: قبل از دولت نهم در این استان 337 کارگاه استانی بود که ارزش سرمایه آن 281 میلیارد تومان بود که در دولت نهم و دهم 678 کارگاه جدید به آن اضافه شد که ارزش آن 775 میلیارد تومان بود. قبل از دولت نهم، 17 کارگاه بزرگ صنعتی در این استان وجود داشت که در دولت نهم و دهم 44 کارگاه مهم به آن اضافه شد. پروانه‌های بهره‌برداری از معادن قبل از دولت نهم 49 پروانه بود که در دولت نهم و دهم 125 پروانه به آن اضافه شد. در این دولت بقعه شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی مرمت و ثبت جهانی شد تا همه‌ دنیا با آن آشنا شوند.

 وی اضافه کرد: به عنوان سفر دولت این آخرین سفری است که انشاءالله خدمت شما هستیم؛ اما خود من امیدوارم سفرهای دیگری نیز به این استان داشته باشم.

 رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود از وزیر راه که زادگاهش این استان است، خواست هر چه زودتر راه سرچم به اردبیل را افتتاح کند و نیز از وزیر راه خواست خط‌ آهن میانه به اردبیل را اجرایی کرده و اجرای پروژه خط‌آهن اردبیل به دشت مغان را آغاز کند.

 احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما در دور اول سفرها به دنبال ایجاد شور و نشاط و پیگیری آرمان‌های بحق این ملت بودیم. در دور دوم سفرها به دنبال اجرای پروژه‌های زیربنایی بودیم و در دور سوم سفر علاوه بر اجرای پروژه‌های زیربنایی، در پی توجه بیشتر به بخش فرهنگ بودیم و در دور چهارم سفرها علاوه بر پیگیری مصوبات سفرهای قبلی، توجه ویژه‌ای به ایجاد اشتغال برای جوانان خواهیم داشت و امیدوارم با همت مردم تا پایان دولت دهم حداقل دو مشکل اساسی جوانان یعنی اشتغال و مسکن حل شود.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود در جمع مردم شهر اردبیل گفت: دولت در بخش اقتصاد چند برنامه مهم در دستور کار دارد؛ یکی از کارهای بزرگ دولت، اصلاحات اساسی در اقتصاد کشور است که تحت هفت برنامه به اجرا در می‌آید و با اجرای این برنامه‌ها، سرعت و پیشرفت در اقتصاد کشور بیشتر خواهد شد.

 وی افزود: اولین برنامه اجرای اصل 44 و مردمی‌ کردن اقتصاد است که برای این کار 14 نهاد تاسیس شده و 42 آیین‌نامه تصویب شده است و 85 هزار میلیارد تومان سرمایه در بورس ارائه شده است. دومین برنامه، سهام عدالت است که با اجرای آن امروز 40 میلیون نفر سهام عدالت گرفته‌اند. یکی دیگر از برنامه‌ها، اصلاح نظام گمرکی است که برای این امر لایحه‌ای تهیه شده و مجلس نیز آن را تصویب کرده است و به زودی اجرا خواهد شد.

 وی ادامه داد: یکی دیگر از این طرح‌ها، اصلاح نظام توزیع کالاست که در حال پیاده شدن است و با اجرای آن، کنترل بازار به دست خود اصناف می‌افتد. یکی دیگر از طرح‌های دولت، اصلاح پول ملی است که به زودی لایحه آن به مجلس ارائه خواهد شد.

 احمدی‌نژاد درباره هدفمندی یارانه‌ها نیز گفت: پنجاه سال است که یارانه‌ها به صورت ناعادلانه توزیع می‌شود. بیست سال است که تصمیم گرفته شده که این نحوه توزیع یارانه‌ها اصلاح شود، اما اجرا نشد. در دولت دهم با حمایت شما و رهبری گرانقدر، دولت تصمیم گرفت اجرای هدفندی یارانه‌ها را پیاده کند و الان هفت الی هشت ماه است که اجرا می‌شود و ما توانسته‌ایم یک سوم یارانه‌های انرژی را در اختیار مردم قرار دهیم.

 رئیس جمهور ادامه داد: به لحاظ قانونگذاری پیش‌بینی و سازماندهی‌های لازم برای هدفمندی بخش‌های باقیمانده نیز انجام شده است. انشاءالله به فضل الهی با حمایت مردم گام‌های بعدی را برمی‌داریم و همه‌ی حق ملت را به آن‌ها برمی‌گردانیم.

 وی افزود: البته اجرای هدفمندی یارانه‌ها کار سختی بود و بسیاری از تحلیلگران، ما را از عکس‌العمل مردم می‌ترساندند؛ اما ما به همراهی و شعور بالای مردم ایمان داشتیم و از اقلیت مدعی و بی‌خاصیت نگران بودیم. آن‌ها به ما می‌گفتند که این طرح را اجرا نکنید؛چراکه با تورم 150 درصدی مواجه خواهیم شد. آنها مانع‌تراشی و کارشکنی می‌کردند؛ اما به فضل الهی و با یاری خدا و هدایت امام عصر (عج) گام اول موجب افتخار و عزت ملت ما شد و حتی مراکز جهانی نیز به بزرگی این کار اعتراف کردند.

 وی ادامه داد: اما برخی در کشور آنقدر از اجرای هدفمندی یارانه‌ها ناراحتند که دائم وعده می‌دهند و می‌گویند کار خراب می‌شود. آنها قبلا می‌گفتند که اول کار خراب می‌شود و بعد درست می‌شود و حالا می‌گویند که بعدا کار خراب می‌شود. آنها بازار را تحریک می‌کنند و اطلاعات غلط به مردم می‌دهند تا جلوی اجرای این طرح را بگیرند.

 احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: من در جایی گفتم که ایمان دارم که می‌توان سه برابر مقدار فعلی یارانه را به مردم داد؛ اما برخی ناراحتند و نمی‌خواهند که در گام‌های بعدی این طرح اجرا شود. اگر در اجرای این طرح مشکلی هم ایجاد شده، بیایید آن را با هم حل کنیم. یک دولت آمده است و این کار بزرگ را انجام داده است، حالا اگر در گوشه‌ای مشکلی ایجاد شده، باید در پی حل آن باشیم.

 وی ادامه داد: برخی سودشان در هدفمند نشدن یارانه‌هاست. زمانی بود که حواله‌های بنزین می‌گرفتند و بجای این‌که آن را در جای خود مصرف کنند، این حواله‌ها سر از خلیج‌فارس درمی‌آورد و به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شد در حالی‌که اینها مال مردم بود.

 وی تاکید کرد: طرح هدفمندی یارانه‌ها باید تا آخر اجرا شود؛ چرا که موجب جهش اقتصادی کشور می‌شود.

 رئیس‌جمهور کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود درباره اصلاح سیستم بانکی کشور، گفت: من زمانی نگران بودم و غصه داشتم که چرا یک نفر در این سیستم بانکی قدرت دارد و می‌تواند با رقم‌های بسیار بالا وام بگیرد و یک جوان برای گرفتن وام چند میلیونی دستش به جایی بند نیست.

 وی افزود: بعد از بررسی‌ها متوجه شدیم که سیستم اشکال دارد و می‌توان از آن سوء استفاده کرد. یک نفر بعد از گرفتن وام 10 الی 15 میلیون تومانی برای خرید خانه اگر دو قسط از وامش عقب بیفتد بانک او را مورد ماخذه قرار می‌دهد، اما کسی 150 میلیارد تومان وام می‌گیرد و هیچ کس هم در برابر عقب افتادن قسط‌های او کاری نمی‌کند.

 احمدی‌نژاد به سوءاستفاده مالی اخیر از سیستم بانکی اشاره کرد و گفت: چندی پیش عده‌ای راه افتادند و با استفاده از شبکه بانکی و سوء استفاده از یک بانک، رقم بسیار بالایی را تحت عناوین گوناگون دریافت کردند و با وامی که گرفته بودند تعدادی کارخانه خریدند، اما این خلاف آن چیزی بود که در وام به آن اشاره شده بود و خارج از توانایی آن‌ها نیز بود. دولت وقتی که این اشکالات را دید فریاد زد و خواستار برخورد شد.

 وی ادامه داد: بانک مرکزی و وزارت اقتصاد اطلاعات مربوط به این گروه را جمع‌آوری کردند و تلاش کردند که جلوی آن را بگیرد و معلوم شد که عده‌ای به نام تاسیس یک بانک در حال انجام کارهای خلاف هستند. به فضل الهی با اصلاح سیستم همه‌ی این بی‌عدالتی‌ها و راه‌های سوء استفاده از آن بسته خواهد شد.

 در این بخش از سخنان رییس جمهور تیم خبری همرا ه هیات دولت برای پوشش ادامه اخبار اولین سفر استانی رییس جمهور، در دور چهارم این سفرها عازم خلخال شدند.

کد خبر 145614
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز