همشهری آنلاین: وزیر انرژی روسیه می‌گوید، این کشور به همکاری‌های هسته‌ای خود با دولت ایران ادامه خواهد داد و به تهران در ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای دیگر کمک خواهد کرد.

ایران و روسیه

به گزارش شبکه تلویزیونی پرس تی وی، سرگئی اشماتکو وزیر انرژی روسیه، روز دوشنبه (21 شهریور، 12 سپتامبر) به همراه فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، با حضور در یک نشست خبری مشترک که در بوشهر برگزار شده بود گفت، مسکو مایل است در آینده در بخش انرژی هسته‌ای با تهران همکاری کند.

وی گفت روسیه از تجربیات قابل توجهی در ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای برخوردار است و هنگامی که نیروگاه بوشهر به ظرفیت کامل خود برسد، فرآیند مشورت برای ساخت نیروگاه‌های جدید آغاز خواهد شد.

اشماتکو همچنین تصریح کرد، نیروگاه بوشهر بر اساس جدول زمان‌بندی به طور کامل عملیاتی خواهد شد و حداکثر تدابیر امنیتی برای نظارت و بررسی کلیه مراحل آن اتخاذ شده است.

وزیر انرژی روسیه تاکید کرد، این کشور بر اساس تعهدات موجود در قرارداد خود، یک سال نیروگاه بوشهر را ضمانت تعویض می‌کند. بر این اساس هر یک از تجهیزات که نیازمند جایگزینی باشد به صورت رایگان در اختیار ایران قرار خواهند گرفت.

در همین حال، اشماتکو تمایل روسیه را برای همکاری‌های بیشتر با این در حوزه انرژی به ویژه در میدان نفتی آذر در دریای خزر اعلام کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در این نشست مشترک خبری تاکید کرد، تولید 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای از اهمیت زیادی برخوردار است.

عباسی گفت: ما نیازمند اتکا به دانشمندان داخلی و همکاری با دیگر کشورها هستم تا بتوانیم در آینده ساخت نیروگاه‌های دیگر را آغاز کنیم. تجربیات خوبی که ما در سال‌های اخیر با روس‌ها کسب کردیم ما را تشویق می‌کند تا همکاری‌های آینده با آنان را مورد بررسی قرار دهیم.

وی افزود، ایران و روسیه در حال حاضر از سطح مناسب همکاری‌ها در حوزه انرژی هسته‌ای برخوردار هستند. ‌

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران خاطر نشان کرد: تکمیل نیروگاه بوشهر به دست کارشناسان ایرانی و روس، راه را برای همکاری هسته‌ای دو جانبه در آینده هموار می‌کند.

وی در ادامه دانش استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را به عنوان نیروی هدایت‌گر و پیش‌برنده در دستیابی به فن‌آوری‌های دیگر توصیف کرد و گفت: ایران در 15 سال گذشته به علت تلاش برای دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای به پیشرفت‌‌های علمی قابل توجهی دست یافته است.

عباسی در پایان تصریح کرد، ایران از حق هسته‌ای خود دفاع می‌کند و جمهوری اسلامی بدون توجه به تحریم‌هایی که علیه او اعمال شده است، برنامه هسته‌ای خود را ادامه خواهد داد.

ایران روز دوشنبه به طور رسمی نیروگاه بوشهر را راه‌اندازی کرد تا به شمارش معکوس آغاز به کار نخستین نیروگاه اتمی این کشور پایان دهد.

کد خبر 145530
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز