سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۴:۱۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: امسال با اعلام اسامی نامزدهای جوایز اسکار 2007، شاهد رخداد جالبی بودیم و مشخص شد فیلم‌هایی مورد توجه داوران آکادمی قرار گرفته‌اند که به مسائل بین‌المللی چون تروریسم و رواج جنگ و خشونت پرداخته‌اند.

داستان سه فیلم از پنج فیلم نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم (بابل، ملکه و نامه‌هایی از ایوجیما) در خارج آمریکا می‌گذرد. چهار زن از پنج نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن (پنه‌لوپه کروز، جودی دنچ، هلن میرن و کیت وینسلت) آمریکایی نیستند و در بین کارگردان‌های نامزد اسکار نیز استفن فریزر (ملکه)، پل گرین‌گرس (یونایتد 93) و آنخاندرو گونزالز (بابل) آمریکایی نیستند.

گوانزالز در این زمینه می‌گوید: «اکنون دنیای هنر دگوگون شده و جامعه سینمایی اکنون یک جامعه کاملاً بین‌المللی است. حالا مرزهای فرهنگی و زبان بیگانه مفهومی ندارد، بلکه انسانیت و احساس مورد توجه قرار می‌گیرد و ما از قدرت سینما برای حذف مرزها کمک می‌گیریم و دریافته‌ایم که یک ارتباط فرهنگی وجود دارد که باید تقویت شود و اکثر فیلم‌ها مردم تمام جهان را به عنوان مخاطب در نظر دارند.»

فیلم اسپانیایی- مکزیکی «هزارتوی پن» نه‌تنها برای دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی کاندید شد بلکه در شاخه‌های بهترین فیلمنامه اورژینال، فیلمبرداری، طراحی، هنری، گریم و موسیقی متن نامزد شده است.

همچنین داستان «الماس خونین» با بازی لئوناردو دی‌کاپریو و «آخرین پادشاه اسکاتلند» با حضور فارست ویتاکر در آفریقا می‌گذرد و درباره مشکلات سیاسی و اقتصادی این قاره است.

جالب اینجاست که در فیلم پرامید آمریکایی «پرچم‌های پدرانمان»، «دختران رؤیایی» در بین 5 فیلم کاندید جایزه بهترین فیلم نیستند در حالی که فیلم «دختران رؤیایی» نامزد 8 جایزه اسکار شده است.شاید تنها هنرمند غیرآمریکایی که انتظار می‌رفت در بین نامزدان اسکار حضور داشته باشد ولی اثری از او نیست، ساشا بارون کوهن هنرپیشه نقش بورات در فیلمی کمدی به همین نام است، اما حضور چهار بازیگر زن غیرآمریکایی در بین کاندیداها باعث شگفتی اکثر منتقدان شد.

کارگردان فیلم آلمانی زندگی دیگران که فیلمش نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم خارجی است در عکس‌العمل به این قضیه می‌گوید: زبان واقعی سینمای جهان انگلیسی، فرانسه و یا اسپانیایی نیست.

اسامی نامزدان هفتاد و نهمین دوره اسکار که در روز 25 فوریه برگزار می‌شود، یادآور سالهای دهه 1960 و 1970 است زمانی که فیلم «Z» از الجزایر نامزد بهترین فیلم و بهترین فیلم خارجی شد و یا سوفیالورن اسکار بهترین هنرپیشه را برای فیلم «دو زن» به‌دست آورد.

از سوی دیگر این روند باعث شده تا بسیاری از داستانهای بین‌المللی اکنون مورد توجه تهیه‌کنندگان در استودیوهای بزرگ قرار گیرد. فیلم بابل با 7 نامزدی درچهار کشور فیلمبرداری شد و به پنج زبان خارجی ساخته شد. شخصیت‌های اصلی این فیلم دو پسر مراکشی، یک پرستار مکزیکی و دو فرزندش، یک زوج آمریکایی و یک پدر و دختر ژاپنی هستند.

دانیل باتسک مدیر توزیع استودیو میراماکس که دو فیلم ونوس و ملکه را در سطح جهان توزیع کرده است، در این زمینه می‌گوید: گرچه داستان فیلم ملکه در انگلستان می‌گذرد ولی فیلمی است که موضوعات مختلفی را در برمی‌گیرد که برای مردم مناطق مختلف جهان مهم است؛ از جمله شیوه‌ای که یک زن با مشکلات نسل جدید برخورد می‌کند.

مارک والبرگ هنرپیشه فیلم مردگان که برای بازی در این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار شده است، در این رابطه می‌گوید: امیدوارم که این روند همچنان ادامه یابد.امسال فیلم‌های خارجی خوبی بود که واقعاً ارزش تماشا کردن را داشت و سالها بود که چنین وضعیتی را در سینما شاهد نبودیم.

یکی دیگر از فیلم‌هایی که امسال مورد توجه مردم جهان و به‌ویژه ژاپنی‌ها قرار گرفته است، فیلم‌نامه‌هایی از ایوجیما از کلینت ایستوود درباره نبردی خونین در جنگ دوم جهانی است که حدود 40 میلیون دلار در سطح جهان فروش داشته است ولی امید می‌رود که این فیلم فقط در ژاپن حدود 40 میلیون دلار فروش داشته باشد.

آلن هورن مدیر توزیع فیلم استودیو وارنر می‌گوید: اکنون اغلب مدیران استودیوها و افراد فعال در بخش‌های مختلف صنعت سینما پذیرفته‌اند که سینما یک پدیده تجاری جهانی است و اکنون برای ما مهم است که فیلمی را با توجه به ذائقه جهانی تولید کنیم.

منبع: لس‌آنجلس تایمز، 24 ژانویه

کد خبر 14542

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز