دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۵:۳۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر: سومین نشست اهالی تئاتر برای بیان مشکلات عرصه نمایش کشور، بار دیگر بدون حضور مسئولان تئاتری در تالار بتهوون خانه هنرمندان برگزار شد.

نشست - تئاتر

در این نشست که سومین نشست اهالی تئاتر در طول چند ماه گذشته است، بهزاد فراهانی‌، ایرج راد و حسین کیانی به نمایندگی از هیأت‌مدیره خانه تئاتر با تشریح وضعیت موجود این هنر به بیان توضیحاتی درباره ضرورت راه‌اندازی سازمان تئاتر پرداختند. در نشست اول که سنگ بنای برگزاری این جلسات عمومی بود، هیچ‌یک از مسئولان حوزه تئاتر حاضر نبودند و هنرمندان خودشان با خودشان مسائل و مشکلات را طرح کردند و خانه هنرمندان را با دلخوری ترک کردند. همین دلخوری سبب شد که حمید شاه‌آبادی، معاون هنری وزارت ارشاد و حسین مسافر آستانه، رئیس مرکز هنرهای نمایشی، هر دو در جلسه بعد حاضر شوند و به مشکلات فراوانی که هنرمندان طرح کردند، گوش بسپرند.

حالا نشست سوم در شرایطی برگزار شد که اصولاً مسئولی به نام رئیس مرکز هنرهای نمایشی وجود ندارد و دنیای تئاتر، درگیر حاشیه‌های بسیار است. حسین مسافر آستانه، در فاصله زمین و آسمان مانده است و نه با استعفایش کاملا موافقت صورت گرفته و نه ماندنش قطعی شده. به گفته شاه‌آبادی که خود او نیز ظاهرا با وجود این حاشیه‌ها، فرصت حضور در نشست هنرمندان را نیافته بود، تکلیف مسافر آستانه تا پایان هفته روشن می‌شود. همین طور دبیر جدید جشنواره تئاتر فجر که استعفای او، استعفای مسافر آستانه را در پی داشت، تا پایان هفته معرفی می‌شود و به‌طور کلی قرار است تا پایان هفته، همه مشکلات حواشی تئاتر حل شود اما جلسه هنرمندان، آغاز هفته بود و هیچ مسئولی در آن حضور نداشت.

این پیشینه به‌طور طبیعی سبب شد که حاضران نشست هم پیش از هر چیز به نشست‌های قبلی بپردازند. مثلاً، بهزاد فراهانی، رئیس انجمن بازیگران تئاتر به نشست‌های گذشته اشاره کرد و گفت: در این مدت چالش‌های زیادی رخ داده است. بی‌سروسامانی که این روزها بر خانواده تئاتر زیاد شده است چیز جدیدی نیست اما هر روز بیشتر می‌شود تا جایی که این روزها کار به جاهای باریک‌تر هم کشیده شده است اما تلاش می‌کنیم در این شرایط ناگوار قدری با اندیشه جلو برویم.

وی با اشاره به عملکرد مسئولان هنری در مدت اخیر گفت: هرچند معاونت‌های قبلی هم با ما همراه نبودند اما عملکردشان با آنچه در 2سال گذشته رخ داد بسیار متفاوت بوده است. شورای ممیزی فعلی حتی در مقایسه با شورای ممیزی 2سال اول انقلاب بسیار متفاوت‌تر عمل کرده است.

فراهانی با اظهار تأسف از بی‌تفاوتی مسئولان به هنر تئاتر گفت:‌ ما خانواده تئاتر در 70سال گذشته محترم بوده‌ایم اما امروز حتی در شمارش هم از ما سخنی نمی‌گویند. بارها از طرف خانه تئاتر، وزیر ارشاد را دعوت کرده‌ایم اما هرگز او دعوت ما را اجابت نکرده است. کسی که می‌خواهد برای تئاتر تصمیم‌گیری کند باید این حوزه را بشناسد. اما متأسفانه دستاوردهای 8ساله ما در یکسال اخیر زیر ضرب رفته است.

مسئله اصلی در نشست روز گذشته اهالی تئاتر، درخواست تشکیل سازمانی مثل سازمان سینمایی است. درواقع اهالی تئاتر که می‌بینند در سینما چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است (حالا اگرچه صوری) و موضوع تشکیل سازمان سینمایی کاملا جدی شده است (آن هم در سطحی که حتی رئیس‌جمهور نیز در جلساتش حضور می‌یابد) به فکر تشکیل سازمان تئاتر افتاده‌اند.
فراهانی درباره ضرورت شکل‌گیری این سازمان هم افزود:‌ اگر این سازمان تشکیل شود این قدرت را داریم که از درون خودمان قوانین را تنظیم کنیم. سخت‌افزار و نرم‌افزار را هم تامین خواهیم کرد. این سازمان می‌تواند کمی از غم بیکاری بکاهد؛ مشکلی که حالا وحشتناک شده است.

پس از او ایرج راد، مدیرعامل خانه تئاتر با اشاره به مشکلاتی که همواره تئاتر داشته است، گفت:‌ سال‌هاست که تئاتر با مشکلات متعددی روبه‌رو بوده است، حتی پیش از انقلاب هم همواره مشکلات بسیاری داشته و در این سال‌ها با حضور مدیرانی که نه تئاتر را می‌شناسند و نه با هنر سروکار داشته‌اند روبه‌رو بوده‌ایم؛ هرچند همواره مشکلات وجود داشته است اما هر زمان افراد دلسوزی بر مسند نشسته‌اند با همراهی بچه‌های تئاتر شاهد رشد و شکوفایی این هنر بوده‌ایم.

راد تصریح کرد: همواره خواسته‌های خود را مطرح کرده‌ایم ولی به نتیجه نرسیده‌ایم. امروز که در یک بن‌بست ‌گیر افتاده‌ایم تنها راه حل را تشکیل سازمان تئاتر کشور می‌دانیم. تا وقتی این سازمان راه نیفتد وضعیت تئاتر ما به همین منوال می‌ماند و نمی‌تواند تاثیر‌گذار باشد.

این برنامه با حضور هنرمندانی چون عزت‌الله انتظامی‌، جعفر والی‌، قطب‌الدین صادقی، پری صابری، منیژه محامدی، محمودرضا رحیمی، ناصح کامکاری، شهره سلطانی‌، علی اصغر دشتی‌، مریم معینی، صادق ملکی‌، آرش فلاحت‌پیشه، هوشنگ هیهاوند، بهنام تشکر‌، هوشنگ قوانلو، حسین کیانی، نوشین تبریزی، گلرخ میلانی‌ و... برگزار شد.

کد خبر 145384

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز