یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۵
۰ نفر

دانشمندان در تازه ترین کشفیات خود به روش‌های نوینی برای درمان سرطان و بیماری‌های عصبی دست یافتند.

سلول سرطانی


براساس یک تحقیق صورت گرفته در آمریکا، ایجادجهش در برخی سلول‌های نرمال آنها را به سلول‌های سرطانی تبدیل می‌کند. محققان در صددند دارویی بسازند که سلول‌های استاگ 2 معیوب را مورد هدف قرار دهند تا از پیشرفت سرطان جلوگیری شود.
دانشمندان آمریکایی دریافته‌اند یک‌پنجم سرطان‌های ملانوم (نوعی سرطان پوست)، سارکوم اوینگ (نوعی سرطان استخوان) و گلیوبلاستوم (نوعی تومور مغزی) همگی شکلی معیوب از سلول‌های استاگ2 هستند. استاگ2 نحوه تقسیم مواد ژنتیک میان سلول‌ها را کنترل می‌کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، یک مؤسسه تحقیقاتی سرطان می‌گوید که این کشف جدید می‌تواند راه را برای مقابله با سرطان فراهم کند.

یکی از محققان دانشگاه جورج تاون که با همکارانش به این کشف جدید دست یافته است، می‌گوید: در سرطان‌هایی که مورد بررسی قرار دادیم جهش در استاگ2 نخستین گام در تغییر یک سلول نرمال به سلول سرطانی بوده است. در حال حاضر در حال تحقیق هستیم تا دریابیم که آیا جهش استاگ2 در سرطان‌های سینه، روده بزرگ، ریه و... نیز رخ می‌دهد یا خیر.

محققان معتقدند اگر دارویی بسازند که سلول‌های استاگ2 معیوب را مورد هدف قرار دهد، خواهند توانست از پیشرفت سرطان جلوگیری کنند. دانشمندان سال‌هاست می‌دانند که تعداد بسیار کم یا بسیار زیاد کروموزوم‌ها می‌تواند منجر به سرطان شود.
این اکتشاف جدید می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا دریابند در هنگام تقسیم سلولی چگونه تعداد کروموزوم‌ها تغییر می‌کند.

تخریب سیستم بازیافت سلولی در بیماری‌های عصبی

براساس یک تحقیق صورت گرفته در آمریکا، اختلال در سیستم بازیافت سلول‌ها عامل اصلی یک نوع بیماری کشنده عصبی است.
به گزارش سی‌ان‌ان این بیماری که اسکلروز جانبی آمیوتروفیک نام دارد، شایع‌ترین بیماری دستگاه حرکتی است و باعث فلج شدن می‌شود.

دانشمندان دریافته‌اند که نقص در شیوه‌ای که سلول‌های عصبی مغز اجزای سازنده پروتئین را بازیافت می‌کنند به منزله آن است که سلول‌ها نمی‌توانند درست کار کنند و پس از مدتی تخریب می‌شوند.

اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا ALS، حدود 350 هزار نفر را در سراسر جهان از کودک تا بزرگسال مبتلا کرده که نیمی از مبتلایان تا 3سال پس از شروع ابتلا به این بیماری فوت می‌کنند. اختلال در سیستم بازیافت، در سلول‌های عصبی مغز و نخاع رخ می‌دهد. برای آنکه سلول‌ها درست کار کنند لازم است اجزای سازنده پروتئین در سلول‌ها بازیافت شوند اما هنگامی که بیماری ALS رخ می‌دهد سیستم بازیافت نیز دچار اختلال شده و سلول‌ها به‌شدت تخریب می‌شوند.

دانشمندان پروتئینی به نام یوبیکوئیلین 2 را یافته‌اند که در فرایند بازیافت نقش دارد اما در افراد مبتلا به ALS این پروتئین به درستی کار نمی‌کند؛ به‌علت آنکه عناصر سازنده این پروتئین بازیافت نمی‌شود، در سلول‌های عصبی مغز و نخاع جمع شده و باعث تخریب و تباهی آنها می‌شود.

اعضای تیم تحقیقاتی می‌گویند: در حال یافتن دارویی هستند که بتواند شیوه بازیافت پروتئین را منظم کند تا کار خود را به همان صورت همیشگی انجام دهد. آنها همچنین می‌افزایند که یافته‌هایشان نقش مهمی در شناخت بیشتر سایر بیماری‌های عصبی مانند پارکینسون و اختلال مشاعر خواهد داشت.

کد خبر 145310

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز