مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۳:۴۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دانشمندان انگلیسی با انجام آزمایشات بسیار دقیقی نشان دادند که فلزات با ارزشی چون طلا حاصل بمباران شدید شهاب سنگهایی هستند که زمین را مورد هجوم قرار داده اند.

شهاب سنگ

به گزارش مهر، تمرکز فلزات با ارزش اصلی چون طلا در هسته سیاره زمین است. اکنون گروهی از دانشمندان دانشگاه بریستول که نتایج یافته‌های خود را در مجله علمی نیچر منتشر کرده اند با انجام آزمایشات دقیقی بر روی بعضی از نمونه‌های قدیمی‌ترین سنگهای زمین دریافتند که منابع در دسترس و سطحی طلا حاصل بمباران شهاب سنگهایی است که بیش از 200 میلیون سال پس از تشکیل زمین به این سیاره هجوم آورده‌اند.

در طی تشکیل زمین، آهن گداخته به سوی مرکز زمین حرکت کرد و هسته را همراه با بیشتر فلزات با ارزش از جمله طلا و پلاتین ساخت.

ارزیابیها نشان می دهد که در هسته زمین به اندازه‌ای فلزات سنگین وجود دارد که می‌توانند سراسر سطح سیاره را با لایه‌ای به قطر چهار متر بپوشانند.

به سبب این فرایند، بخش خارجی زمین باید خالی از فلزات سنگین باشد. برای توضیح اینکه فلزاتی چون طلا و پلاتین چگونه به سطح زمین رسیده اند فرضیه ای وجود دارد که نشان می دهد این فلزات به همراه شهاب سنگها آمده‌اند.

برای بررسی این فرضیه، دانشمندان پریستول سنگهایی که از گرینلند به دست آمده اند و در حدود 4 میلیارد سال قدمت دارند را مورد بررسی قرار دادند.

این سنگهای قدیمی اطلاعات با ارزشی جدیدی را درباره ترکیبات سیاره ما در کمی پس از تشکیل هسته ارائه می کنند.

این محققان ترکیبات ایزوتوپی فلز تنگستن را در این سنگها مشخص کردند. همانند طلا و سایر عناصر سنگین، تنگستن نیز که بسیار نادر است باید در عصر تشکیل هسته به سمت آن رفته باشد.

همانند بسیاری از عناصر، تنگستن از ایزوتوپهای مختلفی تشکیل شده است، بنابراین بررسی فراوانی ایزوتوپهای مختلف می تواند قدمت منشای عناصر را نشان دهد.

به این ترتیب، این دانشمندان یک کاهش 15 قسمت بر میلیون را برای فراوانی ایزوتوپ 182W در میان سنگهای گرینلند و سنگهای جدیدتر مشاهده کردند.

این تغییر کوچک اما حائز اهمیت با پیش بینی های فرضیه بمباران زمین توسط شهاب سنگها همخوانی دارد.

دانشمندان انگلیسی در این خصوص توضیح داد: "کار ما نشان می دهد که بیشتر فلزات با ارزشی که اقتصاد و بسیاری از فرایندهای صنعتی ما برپایه آنها قرار دارد همراه با حدود 20 میلیارد میلیارد تن از موادی که از سیارکها جدا شده اند و زمین را در حدود 200 میلیون سال پس از تشکیل هسته بمباران کرده اند به ما رسیده اند.

 

 

کد خبر 145253
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز