گری سیک، عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا موضوع حمله نظامی به ایران را که توسط محافل آمریکایی به آن دامن زده می‌شود، شایعه خواند.

به گزارش ایرنا، رادیو بی‌بی‌سی دوشنبه‌شب درگزارشی نظرات این عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا را درمورد احتمال حمله نظامی آمریکا به ایران منعکس کرد.

بی‌بی‌سی گفت: گری سیک درباره نگرانی محافل سیاسی از افزایش احتمال حمله نظامی آمریکا علیه ایران می‌گوید، این شایعات با هدف افزایش فشار روانی بر جمهوری اسلامی ایران منتشر می‌شوند.

گری سیک گفت: دولت جرج بوش و اسراییل سعی دارند با مطرح کردن مداوم احتمال به‌کارگیری گزینه نظامی، دولت ایران را در حالت تردید و نگرانی نگهدارند.

مقامات آمریکایی می‌دانند حمله به تاسیسات اتمی ایران واکنش این کشور را به همراه خواهد داشت و چنین اقدامی نمی‌تواند به چند مورد بمباران محدود شود.

وی با اشاره به نگرانی کشورهای عرب خاورمیانه گفت: آمریکا ترجیح می‌دهد به جای رویارویی مستقیم با تهران فشار روانی را بر این کشور افزایش دهد.

گری سیک افزود: دولت آمریکا سعی دارد حداکثر فشار را بر ایران وارد کند.

راهبرد جدید واشنگتن این‌است که ائتلاف گسترده‌ای را با کشورهای منطقه مانند اردن، مصر، عربستان سعودی و سایر اعضای شورای همکاری خلیج فارس تشکیل دهد تا از راههای مختلف با افزایش نفوذ ایران مقابله کنند.

وی اضافه کرد: واشنگتن همچنین با بازداشت دیپلمات‌های ایرانی در عراق، افزایش حملات کلامی و تلاش برای گسترش تحریم‌های شورای امنیت سعی دارد برنامه غنی‌سازی اتمی تهران را متوقف کند.

گری سیک با انتقاد از سیاست دولت آمریکا که مانع از گفت‌وگوی بین تهران و واشنگتن شده، گفت: مذاکره بین دو کشور می‌تواند در کاهش تنش‌ها نقش مهمی داشته باشد.

وی افزود: ماچیزی را در گفت‌وگو با ایران از دست نمی‌دهیم البته منظور از گفت وگو با ایران برقراری روابط سیاسی نیست، برقراری یک نشست منطقه‌ای با حضور ایران و آمریکا نیز می‌تواند مفید باشد.

گری سیک گفت: چندین شخصیت سیاسی خواستار برقراری چنین نشستی شدند ولی دولت بوش با آن مخالف است و این سیاست یک سیاست اشتباه است.

کد خبر 14524

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز