همشهری آنلاین: سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: سفارت جمهوری اسلامی ایران در لیبی در طول درگیری‌های این کشور هیچ وقت بسته نبوده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، مهمان پرست سخنگوی وزارت امور خارجه در جمع فرماندهان و پرسنل سپاه چهارم خراسان رضوی به تشریح تحولات منطقه و عملکرد دستگاه سیاست خارجی پرداخت.

وی باتشریح وضع ایران قبل از انقلاب اسلامی، اظهار داشت: با وقوع انقلاب اسلامی در ایران تمام طرحی‌های ابرقدرت‌ها به شکست انجامید و وقوع این انقلاب لطمه بزرگی به منافع این قدرت‌ها وارد کرد و برای مقابله با انقلاب و توقف آن فتنه‌های زیادی از جمله ایجاد اختلافات قومی و مذهبی، جنگ تحمیلی و ... را در طول 32 سال اخیر علیه ایران طراحی کردند که با مقاومت مردم ایران فتنه‌ها به شکست انجامید.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: مقاومت مردم ایران علی رغم همه توطئه‌ها و فشارها باعث شد که مردم در کشورهای منطقه متوجه شوند که می‌توانند مستقل باشند و در مقابل فشارها ایستادگی کنند تا به استقلال واقعی نائل شوند.

به گفته رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه اینکه گفته می شود بیداری اسلامی در منطقه نشات گرفته از انقلاب اسلامی در ایران است به خاطر این است که ایران برای کشورهای منطقه الگو بوده است.

مهمان پرست به تحلیل‌های مختلف درباره بیداری اسلامی اشاره کرد و گفت: برخی عنوان می‌کردند که این حرکت‌ها طرحی ‌آمریکا و قدرت‌های بزرگ است در حالی که این چنین نیست.

سخنگوی وزارت خارجه ساقط کردن حسنی مبارک راجزو طراحی‌های آمریکا ندانست و افزود: چرا که مصر بزرگ‌ترین متحد رژیم صهیونیستی در منطقه بود و نه تنها در جبهه مقاومت قرار نداشت بلکه سیستم حکومتی مصر برای محدود کردن مقاومت و محاصره غزه و فلسطین از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کرد.

وی با بیان اینکه ساقط شدن مبارک همه معادلات را به هم زد، اظهار داشت: پس از آن آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی طراحی هایی را صورت دادند تا کشورهای حامی مقاومت شامل ایران، سوریه و الجزایر را مورد هدف قرار دهند.

مهمان پرست با ذکر این نکته که طراحی‌های آنها در ایران جواب نداد، خاطر نشان کرد: طراحی‌هایی نیز در برخی شهرهای الجزایر صورت گرفت که عایدی حاصل نشد و در نهایت بر سوریه متمرکز شدند چرا که اگر سوریه دچار مشکل شود می تواند راه فراری برای رژیم صهیونیستی از اوضاع کنونی فراهم کند.

وی با بیان اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی در تلاشند تا حرکت مردمی در منطقه را کند کنند، اظهار داشت: وضع آمریکایی‌ها و حامیان آنها نسبت به 32 سال پیش ضعیف تر شده و آنها با مشکلات و بحران‌های زیادی رو به رو شده‌اند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امورخارجه با یادآوری این نکته که سیاست خارجی آمریکا در منطقه ما با سردرگمی مواجه شده است، گفت: باید افکار عمومی دنیا را به طراحی‌های ‌آمریکا و صهیونیست‌ها آگاه کنیم.

مهمان پرست به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه هر چه بیشتر به دیپلماسی عمومی اشاره کرد و افزود: نقطه اوج حرکت امام ( ره ) دیپلماسی عمومی و مخاطب قرار دادن مردم و مطلع کردن آنها از وضع دنیا بود و الان نقطه قوت مقام معظم رهبری در این است که ایشان در اذهان، افکار و قلوب مردم نفوذ و محبوبیت دارند.

وی با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی پس از وقوع حرکت‌های مردمی در منطقه مبنی بر اینکه سیاست ما حمایت از مطالبات مردم است، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها خودشان این رژیم‌های فاسد را در منطقه بر سر کار آوردند و اگر می‌خواهند از مطالبات مردم حمایت کنند بهترین کار این است که منطقه را ترک کنند و دست از اشغالگری و حمایت از رژیم صهیونیستی بردارند. سخنگوی وزارت خارجه در ادامه سخنان خود به استفاده ابزاری غرب و در راس آن آمریکا از واژه‌هایی چون حقوق بشر و دموکراسی اشاره کرد و گفت: رفتار آمریکا و غرب در این زمینه اصل این واژه‌ها را زیر سوال برده است.

رامین مهمان پرست در پاسخ به پرسشی درباره بسته بودن سفارت جمهوری اسلامی ایران در لیبی، تصریح کرد: سفارت جمهوری اسلامی ایران در لیبی در طول درگیری‌های این کشور هیچ وقت بسته نبود، ما جزو چند کشوری بودیم که در شدیدترین فشارها فعالیت دیپلماتیک داشتیم.

وی درعین حال یادآور شد: البته درپی برخوردهای صورت گرفته با مردم لیبی، سفیر خود را فراخواندیم و سفارت در پائین ترین سطح به کار خود ادامه داد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ساختمان سفارت ایران درلیبی 2 سال پیش تغییر کرده بود، از رسانه ها خواست تا به انتشار دقیق اخبار عمل کنند تا حیثیت رسانه‌ای آنها زیر سوال نرود.

وی درباره سرنوشت امام موسی صدر و پیگیری‌های وزارت خارجه در این زمینه نیز با بیان اینکه اطلاعات جدیدی در این زمینه در دست نیست، تصریح کرد: وزارت امور خارجه این موضوع را در دستور کار دارد.

مهمان پرست با اشاره به توطئه های دشمنان علیه کشور، خاطر نشان کرد: تنها عاملی که باعث خنثی کردن توطئه‌های دشمنان می‌شود پیروی محض از مقام معظم رهبری است.

کد خبر 145210
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز