شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی طرح تحول اقتصادی مشکل تامین مالی در اقتصاد ایران را دغدغه اصلی دولت اعلام کرد و گفت در این راستا برای تامین مالی اقتصاد کشور انضباط پولی و مالی در دستور کار دولت قرار گرفته است.

فرزین سخنگوی طرح تحول اقتصادی

 به گزارش ایلنا، محمدرضا فرزین در نشست خبری خود با رسانه‌ها به تشریح عملکرد ستاد هدفمندی سازی یارانه‌ها در9 ماه گذشته از اجرای طرح تحول اقتصادی پرداخت و با ارائه آمار و ارقام جدیدی به خبرنگاران عملکرد طرح تحول اقتصادی را در فاز اول مثبت ارزیابی کرد.

 معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد و امور دارایی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه اقتصاد ایران با کمبود منابع مالی مواجه شده است و بازار‌ها و بنگاه‌های اقتصادی توان تامین مالی خود را ندارند، اظهار داشت: از اینکه اقتصاد ایران با کمبود منابع مالی روبرو است تردیدی وجود ندارد و ما نیز به این امر واقف هستیم.

 به گفته وی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و ستاد طرح هدفمند سازی یارانه‌ها در این راستا با اجرای انضباط پولی و مالی در تلاش است که فرآیند مالی را در اقتصاد کشور تامین کند.

 سخنگوی طرح تحول اقتصادی تاکید کرد: برنامه وزارت تعاون و ستاد هدفمند سازی یارانه‌ها برای تامین مالی اقتصاد کشور به صورت روش‌های غیر تورمی اجرا خواهد شد.

 به گفته فرزین برای این منظور منابع بخش خصوصی و دولت و منابع خارجی شامل فاینانس و سرمایه گذاری خارجی با هم ترکیب شده و با توجه به بودجه اصلاحات تامین مالی با یک روش غیر تورمی انجام خواهد شد.

 وی تاکید کرد در این راستا انضباط مالی مورد تاکید قرار گرفته و در سه ماهه اخیر رشد درآمد دولت به ۳/۲۳ درصد و درآمد مالیاتی ۷/۲۱ درصد بوده است.

 فرزین میزان واگذاری‌های دارایی‌های مالی دولت را ۹/۴۵ درصد و رشد اعتبارات جاری ۱/۵ درصد و رشد تملک دارایی سرمایه را ۴/۸۶ درصد اعلام کرد.

 معاون وزیر اقتصاد توجه به سرمایه گذاری در بخش عمرانی، صرفه جویی در حوزه انرژی را از مهم‌ترین دستاوردهای سه ماهه اخیر در حوزه انضباط مالی بیان کرد.

 سخنگوی طرح تحول اقتصادی در ادامه این نشست با تاکید بر اینکه در سال جاری قطعا منابع مالی نه تنها تامین می‌شود بلکه اصلاح قیمتی نیز در چارچوب قانون صورت خواهد گرفت،گفت: در گام دوم اجرای طرح تحول اقتصادی عملیاتی خواهد شد.

 فرزین در پاسخ به سوال  ایلنا مبنی بر اینکه آیا با وجود کمبود منابع مالی دستگاه‌های دولتی و درخواست وزارت خانه‌های مربوطه برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی احتمال تغییرات قیمتی وجود دارد ،اظهار داشت: تغییرات قیمتی بر اساس قانون انجام می‌گیرد و پس از بررسی‌های لازم و کار کار‌شناسی شده در ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها انجام می‌پذیرد.

 فرزین تاکید کرد: قطعا اصلاح قیمتی در گام دوم اجرای طرح تحول اقتصادی صورت خواهد گرفت.

 سخنگوی طرح تحول اقتصادی تصریح کرد: ملاک تغییر و یا اصلاح قیمت حامل‌های انرژی تنها با بررسی و کار کار‌شناسی شده از سوی ستاد هدفمند سازی یارانه‌ها صورت می‌گیرد و تمامی درخواست‌های وزارت خانه‌ها و دستگاه‌های مربوطه تنها پیشنهاداتی است که به دبیرخانه ستاد ارسال می‌شود و معیاری برای تغییر و یا اصلاح قیمت نیست.

 معاون وزیر اقتصاد در ادامه گفت‌و‌گوی خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در حال حاضر چه میزان تسهیلات به منظور تامین مالی منابع بنگاه‌های اقتصادی ارائه و یا تصویب شده است، گفت: در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان منابع مالی بنگاه‌ها تامین شده است و طی یک ماه گذشته پیمانکاران و بخش‌های خصوصی که از دولت و به خصوص وزارت نیرو مطالبات داشتند با جلساتی که برگزار شد منابع مالی پروژه‌های پیمانکاران تامین شد.

 معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: تمامی پرداخت یارانه نقدی به مردم از محل درآمد دولت ناشی از آزاد سازی حامل‌های انرژی بوده است.

 به گفته فرزین در سال گذشته برای تامین یارانه نقدی از تنخواه منابع در بودجه و اصلاح حامل‌های انرژی استفاده شد اما در سال جاری کل پرداختی یارانه‌های نقدی از محل آزاد سازی حامل‌های انرژی بوده است.

 این مقام ارشد در ستاد هدفمند کردن یارانه‌های تصریح کرد: در سال جاری حتی ماهانه ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به منظور پرداخت بدهی تنخواه پرداخت می‌شود.

 وی در ادامه با بیان اینکه باید یک سال از اجرای هدفمند سازی یارانه‌ها به پایان برسد تا ما بتوانیم میزان دقیق درآمد حاصل از آزاد سازی حامل‌های انرژی را اعلام کنیم اظهار داشت: در این زمینه حسابرسی لازم صورت گرفته ولی باید صبر کرد تا یکسال از اجرای هدفمندسازی یارانه به پایان برسد.

 وی در خصوص برخی شایعات مبنی بر اینکه ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها از منابع دیگری درآمد یارانه نقدی را تامین کرده است گفت: کاملا این موضوع را تکذیب می‌کنم و در این زمینه مطابق قانون عمل کرده‌ایم.

 سخنگوی طرح تحول اقتصادی همچنین در خصوص نحوه پرداخت یارانه به ایرانیان خارج از کشور گفت: اگر ایرانیان خارج از کشور در این زمینه در حال بررسی هستیم و اگر در داخل کشور ثبت نام کرده‌اند شناسایی شده و مطابق قانون عمل می‌شود.

 سخنگوی طرح تحول اقتصادی گفت: تغییری و یا اصلاح قیمتی در قبوض آب و گاز صورت نگرفته است و تمامی درخواست‌های وزارت نیرو و شرکت گاز در حد پیشنهاد است.

 فرزین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شرکت گاز خواهان تغییر در قیمت قبض‌های گاز بوده است گفت: ملاک تعیین قیمت در ستاد هدفمند سازی یارانه‌ها است و پیشنهادات مطرح شده تنها به صورت درخواست بوده و برای تصمیم گیری مفید هستند.

 به گفته فرزین با توجه به اینکه شرکت گاز بر اساس دو فصل گرما و سرما قبض‌های برق را تعیین می‌کند پیشنهادی ارائه کرده که در آبان ماه قیمت فصلی سرما اصلاحاتی داشته باشد.

 به گفته وی در حال حاضر قیمت گاز با‌‌ همان نرخ سال گذشته خواهد بود و بررسی‌ها در ستاد هدفمند سازی یارانه‌ها در صورت نیاز به تغییر قیمت انجام خواهد شد.

 وی همچنین در خصوص درخواست وزارت نیرو مبنی بر اینکه تغییر قیمت قبوض آب نیزگفت: در بخش آب شرکت آب و فاضلاب از برخی از نهاد‌ها مطالباتی داشته که به همین دلیل در این بخش با مشکل نقدینگی مواجه شد و در جلسه مشترکی که حدود دو ماه گذشته با حضور وزیر نیرو و اقتصاد برگزار شد پیشنهاداتی مطرح شد ولی هنوز ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها در این زمینه گزارشی تهیه و به ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها ارسال شده است که هنوز بررسی آن انجام نشده است.

 معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه صرفه جویی و بهینه سازی در بخش کشاورزی از اولویت‌های ستاد هدفمندسازی بوده است گفت: برای تامین مالی تولید کنندگان بخش کشاورزی ۲۵۰ میلیارد تومان از محل وجوه اداره شده در دو هفته گذشته به بانک کشاورزی اختصاص داده شد که صد میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

 وی همچنین با بیان اینکه ۱۶۰ میلیارد تومان منابع مالی قبلا در اختیار وزارت کشاورزی قرار گرفته بود از تلفیق این منبع مالی با منابع مالی وزارت خانه خبر دارد و گفت: در حدود ۵۴۰ میلیارد تومان برای حمایت از بخش کشاورزی تاکنون در اختیار وزارت کشاورزی قرار گرفته است.

 فرزین ادامه داد: ‌ همچنین ۴۰ میلیارد تومان نیز به صندوق توسعه کشاورزی اختصاص داده شده است.

 معاون وزیر اقتصاد در خصوص مطالبات دامداران از واحدهای صنعتی گفت: برای این منظور از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان در اختیار وزارت بازرگانی سابق قرار گرفته است.

 معاون وزیر اقتصاد در ادامه به طرح تحول نظام بانکی مالیاتی و گمرکی اشاره کرد و گفت: در کنار تامین مالی پروژه‌های اقتصادی کشور وزارت اقتصاد و ستاد هدفمند سازی یارانه‌ها سه طرح فوق را در دستور کار خود قرار داده است.

 به گفته فرزین طرح تحول بانکی که متشکل از اصلاح ساختار‌ها، قوانین و مقررات و عملکرد اصلاح است تا پایان آبان ماه در همایشی به منظور ارائه نقطه نظرات متخصصین و کار‌شناسان ارائه خواهد شد.

 وی همچنین از اصلاح قوانین و مقررات گمرکی در ۶ طرح و در قالب ۸ پروژه خبر داد.

 وی همچنین از اصلاح نظام مالیاتی که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز است که در قالب کارگروهی ۲۲ نفره خبر داد و گفت: تا پایان آبان ماه نتایج جلسات این کارگروه به دبیرخانه ستاد هدفمند سازی یارانه‌ها ارسال در اختیار کارگروه طرح تحول اقتصادی قرار می‌گیرد.

سخنگوی طرح تحول اقتصادی در ارزیابی عملکرد نه ماهه طرح تحول اقتصادی گفت: در این مدت بیش از ۵/۴ میلیون لیتر در انرژی‌های فصیلی و روزانه بیش از ۲۰ میلیون مترمکعب در مصرف گاز صرفه جویی شده است.

 نکته جالب اینکه معاون وزیر اقتصاد از عدم کاهش مصرف گاز در بخش تولید خبر داد، نکته‌ای که به گفته وی ناشی از رونق تولید است اما به اذعان بسیاری از کار‌شناسان و اقتصاددانان در فضای رکود تورمی و افزایش نرخ بیکاری ارائه این گونه آمار تناقص آمیز است.

 بهبود دو دهم درصدی ضریب جینی خانوارهای شهری

 وی در ادامه به تحقق ضریب جینی در سال ۹۰ خبر داد و گفت: در هفته گذشته ضریب جینی خانوارهای شهری بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در سال ۸۴، ۶۱/۴ درصد بوده که این میزان در سال ۸۹ به ۹۱/۳۷ درصد کاهش پیدا کرد.

 وی تصریح کرد:پیش بینی مرکز آمار این است که در سال 90 ضریب جینی خانوارهای شهری به 358 هزارم کاهش پیدا کند یعنی بهبود حدود دو دهم درصدی را شاهد باشیم .

 البته به گفته فرزین این آمار‌ها آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران است مرکزی که ماه‌ها است بر اساس قانون ماده ۵۴ مجلس باید نرخ تورم اعلام کند که هنوز این کار را صورت نداده است.

 فرزین در ادامه با مثبت نگری به بهبود فضای کسب و کار و شاخص رقابت پذیری به ترتیب ۱۴ و ۷ رتبه در سال جاری خبر داد و گفت: فضای کسب و کار و شاخص رقابت پذیری در سال جاری به میزان گفته شده افزایش یافته است.

 وی در ادامه به صورت‌های مالی در بورس و افزایش ارزش افزوده بر انرژی صنعت بازار سرمایه و رشد ۲۱ درصدی رشد ارزش معاملات بازار سرمایه اشاره کرد.

 وی همچنین به تمرکز ستاد هدفمند سازی یارانه‌ها در سال جاری به واحد‌های کوچک به منظور حمایت از آن‌ها خبر داد و گفت: حدود ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در قالب تسهیلات حمایت صورت گرفته است و در ماه‌های اخیر در حدود ۲۰۰۰ واحد کوچک تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده است.

 وی همچنین ۵/۴۲ درصدی صادرات با می‌عانات گازی خبر داد و گفت: این در حالی است که این میزان تا ۲۸ درصد بدون می‌عانات گازی رشد داشته است.

 وی همچنین از کاهش واردات در ۴ ماهه اخیر خبر داد و گفت: واردات در ۴ ماهه اخیر به ۴/۱۸ میلیارد تومان رسید که از لحاظ ارزشی ۵/۳ درصد و از لحاظ وزنی ۴۵/۲۹ درصد کاهش نشان داده است.

 وی همچنین از کاهش تورم نقطه به نقطه در نیمه دوم سال خبر داد.

کد خبر 145208
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز