همزمان با تشدید مخالفت‌های کنگره و مردم آمریکا با راهبرد بوش در عراق، استیون هدلی مشاور امنیت ملی بوش به دفاع از این راهبرد پرداخته و گفته است: کلید رسیدن به همه اهداف آمریکا در عراق، بغداد است.

به گزارش ایرنا، هدلی در مقاله‌ای که روز دوشنبه 29 ژانویه(نهم بهمن) در روزنامه آمریکایی "واشنگتن‌پست" منتشر شد، نوشته است: گروه تحقیقات عراق در گزارش خود به این مسئله اشاره کرده که شکست در عراق می‌تواند برای منافع ملی ما در منطقه‌ای بسیار حیاتی و برای امنیت ملی ما در داخل آمریکا پیامدهای شدیدی را به همراه داشته باشد.

به نوشته وی ، بررسی‌های راهبردی که به دستور جرج بوش رییس جمهوری آمریکا انجام شد به تحلیل گزینه‌ها پرداخته تا عراق را در مسیر پیروزی قرار دهد.

مشاور امنیت ملی آمریکا بدون اشاره به افزایش شمار کشته‌های آمریکایی و عراق در روزهای پس از اعلام راهبرد جدید بوش افزوده است: گزینه‌های جایگزینی که هم اکنون در کنگره مورد بحث قرار دارند نیز مد نظر گرفته شده بود ولی پس از آنکه خطرات راهبردی و معایب آنها مورد محاسبه قرار گرفت، رد شدند.

هدلی در ادامه با اشاره به اینکه کمیته بررسی راهبردی گزینه خارج کردن نیروهای آمریکایی از بغداد و معطوف کردن آنها به مبارزه با نیروهای القاعده در عراق و آموزش نیروهای امنیتی این کشور را نیز بنا به پیشنهاد کنگره مورد بررسی قرار داد.

وی گفته است: اکثر مردم با این مساله موافق هستند که ما باید در مبارزه با نیروهای القاعده تمرکز داشته باشیم و راهبرد رییس جمهور نیز باعث تشدید این مبارزه بخصوص در استان الانبار می‌شود.

مشاور امنیت ملی آمریکا تصریح دارد: دولت آمریکا نیز با این مساله موافق است که باید روند آموزش نیروهای امنیتی عراق را سرعت بخشیم و راهبرد رییس جمهور نیز همین اقدام را انجام خواهد داد لذا آموزش و حمایت از نیروهای عراقی ماموریت اصلی و ضروری ارتش ما در عراق خواهد بود.

هدلی گفته است:گروه تحقیق راهبردی بوش به این نتیجه رسید که راهبردی ، از بهترین شانس موفقیت برخوردار است که در آن طرحی برای ایجاد امنیت در بغداد وجود داشته باشد زیرا بدون چنین طرحی دولت عراق و موسسات امنیتی آن تحت فشار خشونت‌های گسترده فرقه‌ای، نسل کشی و کشتارهای جمعی از هم خواهد پاشید و هرج و مرج عراق و منطقه را در بر خواهد گرفت.

مشاور امنیت ملی آمریکا افزوده است که تشدید درگیریها و خارج کردن نیروهای آمریکایی از عراق باعث می‌شود آن کشور به پناهگاهی برای تروریست ها تبدیل شود و از طریق آن بتوانند متحدان آمریکا در منطقه و حتی امنیت خود آمریکا را مورد تهدید قرار دهند.

هدلی در ادامه با اشاره به اینکه طرح جدید بغداد بخصوص اقدام به برطرف کردن مشکلاتی نموده است که تلاش‌های پیشین را خنثی کرده، گفته است: نخست آنکه این طرح یک طرح عراقی برای به دست گرفتن کنترل پایتخت عراق است.

"دوم اینکه به اندازه کافی از نیروهای آمریکایی و عراقی برای کنترل مناطقی که از تروریست‌ها و افراط گرایان پاکسازی شده‌اند برخوردار هستیم.

سومین مساله این است که این طرح دارای یک مفهوم عملیاتی جدید است که بر اساس آن ما تنها به دنبال کردن تروریست‌ها و عناصر افراطی نخواهیم پرداخت و به محافظت از جمعیت نیز خواهیم پرداخت.

چهارمین ویژگی این طرح این است که بر اساس قوانین جدید درگیری، نیروهای آمریکایی و عراقی بدون توجه به جامعه یا فرقه می‌توانند به تعقیب قانون شکننان بپردازند. پنجمین ویژگی نیز این است که عملیات امنیتی با کمک‌های اقتصادی و حمایت برای بازسازی همراه خواهد بود که باعث ایجاد اشتغال و داشتن زندگی بهتر خواهد شد".

وی افزوده است: همانگونه که ژنرال "دیوید پترائوس" (‪Petraeus‬ ‪ (David‬فرمانده جدید نیروهای آمریکایی در عراق هفته گذشته در کنگره اعلام کرد، برای موفقیت این طرح جدید افزایش نیروهای نظامی آمریکا ضروری است و هر طرحی که مانع افزایش نیروهای ما در عراق شود باعث شکست ما خواهد شد.

این مساله ممکن است باعث شود تروریست‌ها و تندروها کنترل بغداد را پیش از آماده شدن نیروهای امنیتی عراق به دست گیرند و این نتیجه‌ای است که رییس جمهور آن را نخواهد پذیرفت.

هدلی در ادامه مقاله خود با اشاره به اینکه گزارش بیکر-همیلتون نیز از استقرار مجدد یا افزایش نیروهای جنگی آمریکا برای ایجاد ثبات در بغداد حمایت می‌کند،نوشته است:فرماندهان ارتش و رییس جمهور نیز به این نتیجه رسیده‌اند که برای ایجاد ثبات در بغداد باید نیروهای نظامی خود را افزایش دهیم.

به نوشته وی، توجه به مساله افزایش نیروهای نظامی، نباید طبیعت جامع تغییرات ایجاد شده در راهبرد بوش را تحت الشعاع قرار دهد. برخلاف آنچه عده‌ای گفته‌اند، افزایش حضور نظامی ما در منطقه یک استراتژی نیست و در حقیقت بخشی از تغییرات مهم راهبردی است که به ما برای رسیدن به اهداف خود در عراق کمک خواهد کرد.

"بر اساس این راهبرد جدید، تیم‌های بازسازی استانی در عراق دو برابر خواهد شد. این واحدهای تحت رهبری غیرنظامیان در حقیقت هدایت کمک‌های عمرانی را برعهده خواهد داشت و به دولت عراق نیز کمک خواهد کرد همه گوشه های کشور را تحت کنترل خود در آورد. بخاطر اهمیت همکاری نزدیک غیرنظامیان و نظامیان، ‪ ۱۰‬تیم جدید بازسازی استانی در گردان‌های جنگی آمریکا قرار خواهند گرفت".

مشاور امنیت ملی بوش در ادامه گفته است: این راهبرد جدید بسیاری از دیگر مفاد ضروری گزارش بیکر-همیلتون همچون دو برابر کردن نیروهای نظامی آمریکا در میان نیروهای عراقی، تعیین معیارهایی برای اندازه‌گیری موفقیت، تلاش‌های دیپلماتیک جدید برای افزایش حمایت‌ها از دولت عراق و پیشبرد مصالحه سیاسی را مد نظر قرار داده است.

وی افزوده است:در نهایت نیز این راهبرد باید دارای طرحی واقع گرایانه برای ایجاد امنیت برای مردم بغداد باشد زیرا این مساله پیش شرط رسیدن به دیگر اهداف است راهبرد جدید بوش چنین طرحی را ارائه کرده است و در حقیقت این تنها راهبردی است که این کار را انجام می‌دهد.

مقام‌های آمریکایی در حالی سرگرم توجیه راهبرد بوش در عراق هستند که عمده نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد تقریبا قریب به اتفاق آمریکایی ها معتقدند طرح جدید بوش نیز هیچ ثمره‌ای نخواهد داشت و تنها باعث کشتار بیشتر عراقی‌ها و سربازان آمریکایی می‌شود.

عمده آمریکایی‌ها خواهان خروج سربازان آمریکایی از عراق و پایان اشغال چهار ساله آن کشور هستند.

کد خبر 14515

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز