گروه ادب و هنر: طبق قاعده و قانون نانوشته اجرای نمایش‌های خارجی در مجموعه‌های تئاتری بیشتر در جشنواره‌های تئاتری صورت می‌گیرد، اما به‌زودی دو مجموعه تئاتر شهر و تماشاخانه ایرانشهر میزبان 2 نمایش خارجی هنرهای سنتی «چئونگ به» از کره و نمایش «پاندورا 88» از آلمان خواهند شد.

تئاتر

سال 88، سال آغاز اجراهای خارجی

با اینکه عمر اجرای نمایش‌های خارجی در زمان غیرجشنواره کم است اما در همین چند اجرای محدود استقبال مخاطبان گواهی بر نیاز اجراهایی از این دست است. شهریور سال 88 نمایش «نقاشی در جنگل» به کارگردانی میروسلاو بنکا از کشور صربستان به‌عنوان نخستین نمایش خارجی در تالاراصلی مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفت. آبان سال 88 هم کشور کره نمایش سنتی «پرواز بادبزن‌های کره‌ای» را در مجموعه تئاتر شهر اجرا کرد و مهرماه همین سال کشور تاجیکستان نمایش «رستم وسهراب» را در سالن قشقایی روی صحنه برد. دی ماه سال 88 اجرای نمایش مشترک ایران و آلمان به نام «آخرین پر سیمرغ» با کارگردانی «اشتفان وایلند» به‌مدت یک هفته در سالن مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت. همچنین در بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اعلام شد که پیتر بروک، کارگردان مشهور انگلیسی به تهران می‌آید، حضور این کارگردان همانقدر حاشیه‌دار شد که نیامدن او به جشنواره تئاتر فجر. مدیر برنامه بروک اعلام کرد که این کارگردان هرگز قصد آمدن به تهران را نداشته، با این حال دبیر وقت جشنواره اعلام کرد او در ایامی غیرجشنواره به ایران خواهد آمد. حسین پارسایی که علاوه بر دبیری جشنواره، بر صندلی مدیرکلی مرکز هنرهای نمایشی هم تکیه زده بود، این تصمیم را به‌دلیل استفاده بیشتر مخاطبان از این نمایش دانست؛ و عده‌ای که هیچگاه تحقق نیافت. پرونده اجرای نمایش‌های خارجی در ایامی غیرجشنواره بسته شد.

2 نمایش خارجی در تهران

اگر تا سال‌های گذشته تنها مجموعه تئاتر شهر میزبان نمایش‌های خارجی بودند، امسال تماشاخانه ایرانشهر هم وارد این عرصه شده است. گروه هنرهای نمایشی سنتی «چئونگ به» با همکاری بنیاد کره، سفارت جمهوری کره، مرکز هنرهای نمایشی و مجموعه تئاتر شهر، امروز نوزدهم و فردا بیستم شهریور با اجرای 3 برنامه نمایشی در قالب یک اجرا میزبان علاقه‌مندان تئاتر در تالار اصلی تئاتر شهر خواهد بود. این اثر نمایشی شنبه نوزدهم و یکشنبه بیستم شهریور ماه ساعت 20 در تالار اصلی تئاتر شهر به صحنه خواهد رفت. همچنین اعلام شده در هفته نخست مهرماه نمایش «پاندورا 88» در تماشاخانه استاد سمندریان روی صحنه می‌رود. این نمایش محصول کشور آلمان به نویسندگی و کارگردانی مشترک ولف گنگ هافمن و اسون تیل است. نکته مهم این نمایش اجرای موفق این نمایش در بخش بین‌الملل بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بود که در چند اجرای محدود جشنواره‌ای خود توانست مخاطبان زیادی را جذب کند. حال این‌بار وعده مسئولان برای اجرای‌ نمایش‌های خارجی در فضای خارج از جشنواره تحقق یافته است.

کد خبر 145128
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز