همشهری‌آنلاین: گروه موسیقی لیان به سرپرستی محسن شریفیان و گروه کوارتت یوبانتو از آفریقای جنوبی 21 و 22 شهریور در نخستین جشنواره موسیقی عسلویه اجرای برنامه خواهند داشت.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از روابط‌عمومی این جشنواره این نخستین بار است که دو گروه با ساختار موسیقی مشابه،اما از دو کشور مختلف آسیایی و‌ آفریقایی در یک جشنواره ایرانی به اجرای برنامه می‌پردازند.

بر اساس این گزارش با استفاده از پیشینه گروه‌های موسیقی دو کشور، گروه بین المللی لیان و گروه کوارتت یوبانتو از آفریقای جنوبی را برای این مهم انتخاب شدند، دلیل انتخاب گروه ایرانی علاوه بر فعالیت موسیقی‌پژوهی و تجربه های بین‌المللی محسن شریفیان سرپرست گروه لیان ،ارتباط معنادار موسیقی بوشهر با موسیقی آفریقای جنوبی است که از نظر ریتم و برخی نغمه‌ها به خوبی این ارتباط و همبستگی را نشان می‌دهد.

more  گفت و گوی همشهری‌آنلاین با محسن شریفیان درباره حواشی موسیقی سریال مختارنامه

مهاجرت اقوام آفریقایی به بوشهر در دوره‌های مختلفی از تاریخ باعث شده تا تبادلات فرهنگی دو کشور حتی به ساز‌ها و نوع موسیقی کشیده شود که نکته قابل اهمیتی است.

به گزارش همشهری‌آنلاین ریتم و نوع نغمه‌پردازی و حتی موسیقی کاری که در مناطق بوشهر و به خصوص در کار جاشویان و مردم بندرنشینی که با دریا سر و کار دارند، بسیار شبیه به موسیقی و فضای نغمگی مناطق آفریقایی است که به اعتقاد برخی از قوم‌موسیقی‌پژوهان، این همخوانی و همقرانی به دلیل مهاجرت برخی از سیاهان آفریقا به وسیله پرتغالی‌ها و برخی کشورهای دیگر به این منطقه بوده است.

گروه کوارتت یوبانتو که به عنوان نماینده موسیقی آفریقا معرفی می شود قصد دارند تا موسیقی خود را که همانا برگرفته از شادی، هیجان و رنگ است به روی صحنه ببرند.

اجرای گروه آفریقایی یوبانتو در سه بخش ارائه می شود که بخش اول به ارائه آثار کلاسیکی از ویوالدی، هندل، سباستین باخ و ... می پردازد. در بخش دوم موسیقی پاپ اجرا خواهد شد و در نهایت در بخش سوم موسیقی بومی آفریقا از سوی همین گروه نواخته خواهد شد.

کد خبر 145094
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز