یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۳
۰ نفر

مهدی تهرانی : کیتانو ۶۴ ساله در کشور خودش حتی یک کمدین طراز اول هم شناخته می‌شود و هنوز شخصیت تلویزیونی خود را نیز حفظ کرده است.

عروسک ها

او که 15 فیلم در کارنامه حرفه‌ای‌اش دارد عمدتا آثاری با مضمون جنایی و یا فلسفه مرگ را ساخته است و عروسک‌ها نیز از این قاعده مستثنا نیست. و اگرچه صحنه‌های جنایی و یا مرگ و میر در این فیلم بسیار متفاوت از دیگر آثار اوست با این همه تمام تلاش کیتانو در فیلم عروسک‌ها بازگویی مرگ و مواجهه با آن است.

فیلمسازان کشور آفتاب درخشان، بعد از دوره فطرت دهه 70، کم کم جا پای بزرگان گذشته خود گذاشتند که به این نسل از سینماگران ژاپن، فیلمسازان نسل دوم می‌گویند. تاکه شی کیتانو یکی از همین کارگردانان نسل دومی ژاپنی است که پس از مدت‌ها کار در تلویزیون به عنوان بازیگر و تجربه‌های شغلی متفاوت سینمایی  در مقام تدوینگر، فیلمنامه نویس و حتی فیلمبردار سرانجام به کارگردانی پرداخت.

کیتانو 64 ساله در کشور خودش حتی یک کمدین طراز اول هم شناخته می‌شود و هنوز شخصیت تلویزیونی خود را نیز حفظ کرده است. او که 15 فیلم در کارنامه حرفه ای اش دارد عمدتا آثاری با مضمون جنایی و یا فلسفه مرگ را ساخته است.و عروسک ها نیز از این قاعده مستثنا نیست. و اگرچه صحنه های جنایی و یا مرگ و میر در این فیلم بسیار متفاوت از دیگر آثار اوست با این همه تمام تلاش کیتانو در فیلم عروسک ها بازگویی مرگ و مواجهه با آن است.

عروسک ها

عروسک ها از داستان منسجم تشکیل نشده است . در واقع ما سه داستان متفاوت از یکدیگر را شاهد هستیم ، اگرچه برخی صحنه ها ی یک داستان در داستان دیگر به صورت گذرا نمایش داده می‌شود.

در حقیقت عروسک ها دارای سه اپیزود است که اولین اپیزود تقریبا نقش محوری دارد و زیربنای اصلی فیلم را تشکیل می دهد. این قسمت ماجرا در باره یک پسر جوان و مستعدی است که تمام مراتب پیشرفت را در محیط کاری اش و با پشتوانه استعداد و سخت کوشی اش پله پله طی کرده و شدیدا مورد توجه کارمندان و رئیس قدرتمند شرکت است. او که ماتسوموتو نام دارد به تازگی با دختری که از سابق می شناخته نامزد کزده است اما شرایط ممتازش در شرکت باعث می شود تا ریاست کمپانی از ماتسوموتو با اصرار بخواهد که با دخترش ازدواج کند. اوضاع به نحوی پیش می رود که ماتسوموتو هرچند مایل نیست که نامزدی اش را بهم بزند اما در مقابل عمل انجام شده قرار می گیرد و قرار ازدواج با دختر رئیس شرکت را می پذیرد. از آن طرف نامزد او که هرگز چنین بی وفایی را از ماتسوموتو انتظار نداشته دست به خودکشی نافرجامی میزند و بدحال در بیمارستان بستری می شود . ماتسوموتو نیز در آخرین لحظات به ندای قلبش گوش میدهد، کمپانی و قرار ازدواجش را به کناری می نهد و سراسیمه به بیمارستان رفته و نامزد نیمه جانش را برداشته و فرار می‌کند...

در اپیزود دوم  بازهم یک پسر جوان به نام نوکوئئ قهرمان اصلی است. او که کمی تا قسمتی از خودباوری به دور است تمام همت خود را مصروف این مهم می کند تا بتواند به دختر دلخواهش برسد و در این راستا کم مشکل ندارد اما بر اثر یک تصادف تا مرز مرگ پیش می رود... در اپیزود سوم نیز ماجرا مربوط به یک پسر جوان است. او که سین نامیده می شود ، سعی دارد سروسامانی به زندگی اش بدهد. چند بار تغییر شغل میدهد ؛ نوع پوشش خود را عوض می‌کند و خلاصه دست به هرکاری می‌زند تا بتواند توجه دختری را که دوست دارد به دست بیاورد . با این همه هیچ چیز مطابق دلخواه او پیش نمی‌رود...

عروسک ها یک فیلم نماد انگارانه از عشق و مرگ است. اگرچه تاکه شی کیتانو با ظرافت هر قصه اش را بازگو می کند اما به هرحال نماهای درشت از عروسک ، بیان ویژگی های مرگ از زبان قهرمانان هر قصه و حتی برخی اسلوموشن ها و هم چنین نماهای تئاتری ،همگی به نمادگرایی کارگردان اصرار دارند. فیلمبرداری بی نقص و تحسین برانگیز کاتسومی یاناگی شیما نیز این نوع نماد گرایی ها را آنچنان در دسترس و در دید تماشاگر قرار می دهد که گویی کیتانو به عمد قصد داشته انگاره های داستان هایش یعنی عشق ، مرگ و زندگی را فریاد بزند.

Dolls

کارگردانی؛ فیلمنامه و تدوین : تا که شی کیتانو

فیلمبردار: کاتسومی یاناگی شیما

موسیقی: جو هی سائی شی

محصول: 2002 ژاپن

زمان: 114 دقیقه

تهیه کننده: آفیس کیتانو ، ماسایوکی موری

بازیگران: می هو کانو ، هیدتوشی نیشی جیما 

کد خبر 144926

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز