سد و نیروگاه بزرگ سنگ توده‌2 که با دانش و همت متخصصان ایرانی در تاجیکستان احداث شده است، با حضور روسای جمهوری ایران و تاجیکستان دیروز به بهره‌برداری رسید.

سد

طرح احداث سد و نیروگاه سنگ توده‌2 به‌عنوان دومین طرح نیروگاه برقابی در خارج از کشور با توجه به مشکلات ناشی از کمبود شدید برق تاجیکستان در فصل سرما می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات مردم این کشور را برطرف کند.عملیات احداث این پروژه در بهمن ماه سال 85 توسط شرکت ایرانی فرآب روی رودخانه وخش در استان ختلان تاجیکستان آغاز شد که ساخت این پروژه به‌صورت روش اجرا، مالکیت، بهره‌برداری و سپس انتقال مالکیت نیروگاه (BOOT) است.

براساس توافقنامه انجام شده این نیروگاه پس از بهره‌برداری، به‌مدت 12 سال در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار خواهد داشت تا طرف ایرانی، سرمایه‌گذاری و سود توافق شده خود را از طریق درآمدهای حاصل از این نیروگاه برداشت کرده و پس از آن نیروگاه در اختیار طرف تاجیک قرار خواهد گرفت. برای این پروژه 256میلیون دلار هزینه پیش‌بینی شده که 70درصد آن (180میلیون دلار) توسط جمهوری اسلامی ایران و15.6 درصد (40میلیون دلار) توسط دولت تاجیکستان و مابقی توسط شرکت پروژه سنگ آب تامین خواهد شد.

کد خبر 144848
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز