همشهری آنلاین: حافظ بین‌المللی قرآن کریم کشورمان ضمن بیان ملاک‌های طرح ارزیابی قاریان و استادان قرآن کریم، خواستار عدم دخالت سلیقه شخصی در ملاک‌های ارزیابی در این طرح شد.

قرآن

علی رجبی، حافظ بین‌المللی قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) در خصوص اجرای طرح سطح‌بندی قاریان و استادان قرآن کریم که توسط شورای توسعه فرهنگ قرآنی زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، اظهار کرد: این طرح خوبی است که به نظر من باید از 10 سال پیش انجام می‌شد.

وی ادامه داد: مدارکی که در نهادها و ارگان‌های دیگر اعطا می‌شود، متصف به شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست و از این جهت موازی‌کاری بین دستگاه‌ها ایجاد نمی‌شود. طرح ارزیابی حفاظ قرآن کریم زودتر آغاز شد و دلیل آن نیز این می‌تواند باشد که تعداد حفاظ در ایران بیشتر از قرّا هستند.

نفر اول رشته حفظ در مسابقات بین‌المللی قرآن سازمان اوقاف در سال 89 افزود: افرادی که در ایران مشغول حفظ قرآن هستند یا جزء حافظان به شمار می‌روند، نمود بیشتری دارند و همچنین اختلاف آراء در نحوه و ضوابط حفظ قرآن بیشتر است و تمکین حفاظ به این قوانین و ضوابط ارزیابی بیشتر است.

رجبی خاطرنشان کرد: اگر در جامعه قرآنی این مباحث ارزیابی جدی گرفته شود قطعاً برکات خوبی خواهد داشت و جلوی یک سری از اشتباهات اصولی گرفته می‌شود. اما بحث نظارت و ارزیابی سلیقه‌ای ممکن است مطرح شود. قرائت یک جور هنر است و طبیعی است که در هنر ذوق دخیل خواهد بود.

وی تصریح کرد: بحث ذوق نیز به تعداد انسان‌ها مختلف خواهد بود و خود پروردگار و صورتگری خداوند بر این است که مخلوقاتش دارای اختلاف سلیقه باشند. اما در تدوین این طرح، مهم آن است که رئوس مطالب موحّد باشد و تعریف‌ها واضح و تبیین شده باشد و این تعاریف مورد پذیرش اکثر قرّاء باشد.

نفر اول رشته حفظ در مسابقات بین‌المللی قرآن سازمان اوقاف در سال 89 عنوان کرد: در این طرح از شیوخ قرّاء و مسئله شیخوخیت در تعیین این نوع مدارک باید دخیل باشد، همچنین اطلاع‌رسانی باید به صورت شفاف انجام شود تا جای هیچ‌گونه حرف و حدیث را باقی نگذارد.

وی ادامه داد: در بحث ارزیابی حفاظ این مشکلات کمتر وجود داشت و مردم هم استقبال خوبی به آن نشان دادند و به همین خاطر طرح ارزیابی حفاظ را می‌توان مقدمه‌ای برای طرح ارزیابی قاریان قرار داد. طرح ارزیابی قاریان و حافظان قرآن کریم در کشورهای دیگر مانند کشور مصر نیز اجرا شده است.

رجبی تاکید کرد: در کشور مصر همه قاریان و حافظان رتبه‌گذاری می‌شوند و تا در یک رتبه و ترازی قرار نگیرند، نمی‌توانند تلاوت‌های رسمی در صدا و سیما و یا سایر محافل رسمی انجام دهند و منابر و مواضع را در الازهر و ... را در اختیار افرادی قرار می‌دهند که یکی از شرایط آن‌ها داشتن این مدارک رسمی است.

وی ادامه داد: ممکن است یک قاری تلاوت بسیار زیبایی از خود به نمایش بگذارد ولی این مسئله دلیل بر اعطای مدرک به وی نمی‌شود. در این چند سال در ایران از قاریان مصری دعوت به عمل آمد و تلاوت‌های بسیار نفیسی هم اجرا کردند ولی در مصر مورد استقابل قرار نمی‌گیرند و قاری رسمی نیستند.

این حافظ بین‌المللی قرآن اشاره کرد: اعطای مدرک رسمی به قاریان در مصر یک سری مراحل خاص دارد که لزوماً باید طی شود مانند اینکه باید قاری، حافظ قرآن نیز باشد و اختلاف قرائات را بلد باشند و به مقامات موسیقی مسلط باشند و ... و بعد از طی همه این مقامات می‌توانند کرسی تلاوت داشته باشند.

وی افزود: ارزیابی حافظان قرآن کریم به صورت خاص در زمینه ترتیل و در زمینه حفظ قرآن کریم وجود دارد و جای خوشحالی دارد که در ایران هم این طرح‌ها اجرا می‌شود، امیدوار هستیم که با تدوین آیین‌نامه جامع و مانع در پیاده‌سازی آن از اعمال سلیقه و اعمال ذوق به صورت منفی ممانعت به عمل آید. 

کد خبر 144776
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز