یکشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر: مجموعه ایرانشهر روزهای پرکاری را می‌گذراند.

تئاتر

به‌نظر می‌رسد این تماشاخانه که عمری 2ساله دارد، این روزها حسابی جای خود را در بین اهالی هنر باز کرده‌است و بیشتر هنرمندان علاقه‌مند هستند که نمایش‌های خود را در این مرکز هنری به روی صحنه ببرند.این روزها چند گروه تئاتری، در حال تمرین برای اجرا در این سالن هستند تا پس از بررسی، از هیأت انتخاب آثار نمایشی تماشاخانه ایرانشهر مجوز اجرا دریافت کنند. پیش از این مجید سرسنگی مدیرعامل تماشاخانه ایرانشهر، حمید سمندریان (کارگردان، مدرس و مترجم)، دکتر علی رفیعی (کارگردان، طراح صحنه و لباس)، بهروز غریب‌پور (نویسنده و کارگردان)، دکتر سعید کشن فلاح(پژوهشگر، ریاست دانشگاه هنر و مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری)، ایرج راد (بازیگر، کارگردان و مدیرعامل خانه تئاتر)، پانته‌آ بهرام (بازیگر) و علیرضا نادری (نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر) را به‌عنوان هیأت انتخاب آثار نمایشی تماشاخانه ایرانشهر معرفی کرد.

2 نمایش جدید در راه است

در حال حاضر 2 کارگردان تئاتر کارهای خود را برای اجرا در این تماشاخانه آماده می‌کنند. نقطه مشترک این دو کارگردان اجرای مجدد آنان در این تماشاخانه است و البته حضور چهره‌های سینمایی، یکی دیگر از نقاط اشتراک این دو کار است.سیامک احصایی نمایش جدیدش «نامه‌هایی به تب» برای اجرا در پاییز آماده می‌کند. این نمایش در بیست و نهمین جشنواره تئاتر فجر اجرا شده و جایزه طراحی صحنه جشنواره تئاتر فجر را کسب کرده است. او سال گذشته نمایش «باغ مرگ» را در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه برد و حال امسال نمایشنامه‌ای از محمد چرمشیر را انتخاب کرده که با نگاهی به نمایشنامه «ادیپ» سوفوکل نوشته شده است. فاطمه معتمدآریا، شبنم مقدمی، پانته‌آ پناهی‌ها، عاطفه تهرانی، برزو ارجمند و محمدرضا حسین‌زاده بازیگران این نمایش هستند. قرار است این نمایش در تالار استاد سمندریان به روی صحنه برود.

سال گذشته آتیلا پسیانی 2نمایش «ساعت صفر» و «تیکی تاکا» را در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه برد. حال او درصدد است که نمایش «ریچارد سوم» را آذر ماه سال‌جاری در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه ببرد. این نمایش بر اساس نمایشنامه ویلیام شکسپیر و با بازی رضا کیانیان و صابر ابر طراحی شده‌‌است. پیش از این آتیلا پسیانی درصدد بود که به‌دلیل تراکم برنامه‌های تماشاخانه ایرانشهر این نمایش را در لابی طبقه دوم تالار وحدت یا تالار حافظ بنیاد فرهنگی هنری رودکی به روی صحنه ببرد.

جایی دیگر

اعلام شده بود که نمایش جدید رضا حداد باعنوان «آمدیم، نبودید، رفتیم» در تماشاخانه ایرانشهر اجرا خواهد شد. آن‌طور که مجید سرسنگی به مهر اعلام کرده نمایش ریچارد سوم به کارگردانی آتیلا پسیانی در سالن استاد سمندریان اجرا می‌شود و نمایش جدید رضا حداد که «آمدیم، نبودید، رفتیم» نام دارد، در فضای مناسب دیگری اجرا خواهد شد. اگر این نمایش هم در این سالن اجرا می‌شد، حداد سومین کارگردانی بود که برای دومین بار در تماشاخانه ایرانشهر با حضور بازیگران سینمایی نمایشی را به روی صحنه می‌برد.

کد خبر 144734
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز