شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۰
۰ نفر

1-فیلم «زندگی با چشمان بسته» اکران شهرستان ندارد. این فیلم در شهرهایی چون شیراز، اصفهان و مشهد به‌نمایش درنمی‌آید.

 (رسول صدرعاملی)تمام این حرف‌ها شایعه است. زندگی با چشمان بسته می‌تواند در شهرستان‌ها اکران شود. (علیرضا سجادپور)اینکه حق با کارگردان زندگی با چشمان بسته است یا مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی درست می‌گوید را واقعیت‌های عینی مشخص می‌کند نه وعده‌ها و تکذیب‌ها. آنچه رخ داده اکران زندگی با چشمان بسته در تهران است و این فیلم در هیچ شهر دیگری به نمایش درنیامده است. اگر حرف سجادپور درست باشد که زندگی... مشکلی برای اکران در شهرستان‌ها ندارد، پس حتما سازندگان فیلم دلشان نمی‌خواهد کارشان را شهرستانی‌ها ببینند. فقط معلوم نیست چرا اینقدر به این مسئله معترض‌اند.

2-شورای صدور پروانه ساخت به 7 فیلم پروانه داد. این فیلم‌ها عبارتند از «رسوایی» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مسعود ده‌نمکی، (اخلاقی، دینی) «جامه‌دران» به‌تهیه‌کنندگی جهانگیر کوثری و کارگردانی حمیدرضا قطبی (خانوادگی)، «شکست 58» به تهیه‌کنندگی محمود محمدطائمه و کارگردانی محمدرضا اسلامی (سیاسی)، «درخت مهربانی» به تهیه‌کنندگی علی لدنی و کارگردانی رضا مقصودی (دفاع مقدس)، «خانه کنار دریا» به تهیه‌کنندگی محسن وزیری و کارگردانی آرش معیریان (اجتماعی)، «9:20 در بوشهر» (انیمیشن سینمایی) به تهیه‌کنندگی حامد جعفری و محمد همدانی و کارگردانی محمد همدانی (حادثه‌ای / انرژی هسته‌ای)، «آخرین داستان» (انیمیشن سینمایی) به تهیه‌کنندگی پوران درخشنده و کارگردانی اشکان رهگذر (تاریخی).

از این 7 پروژه 5 فیلم کار اول سازندگانشان هستند. معنی‌اش می‌تواند چراغ سبز معاونت سینمایی به ورود کارگردانان جوان و تازه‌نفس در عرصه سینمای حرفه‌ای باشد. معنی دیگرش هم می‌تواند این باشد که این روزها فیلمسازان شاخص و مطرح زیاد به‌دنبال ساخت فیلم نیستند یا امکانش را ندارند. نکته جالب توجه دیگر درمورد خبر پروانه ساخت‌ها که روابط‌عمومی معاونت سینمایی منتشر کرده، عباراتی است که در داخل پرانتز آمده و ژانر فیلم‌ها را مشخص می‌کند. براساس این خبر، فیلم تازه ده‌نمکی در ژانر اخلاقی، دینی ساخته می‌شود و ژانر فیلم «9:20 در بوشهر» حادثه‌ای / انرژی هسته‌ای است. در کتاب‌های سینمایی و ازجمله کتاب «هنر سینما» نوشته بوردول تعریفی از ژانر ارائه شده که گویا از نظر مدیران سینمایی جامعیت کافی ندارد، ای کاش دوستان توضیح دهند که اخلاقی، دینی چگونه ژانری است و آثاری را که متعلق به ژانر انرژی هسته‌ای هستند به‌لحاظ سبک‌شناسی چگونه باید ارزیابی کرد.

3-فیلم‌هایی که پیامی از ایران و انقلاب را منتقل کنند را به‌هیچ‌وجه در اسکار نمی‌پذیرند و در مقابل، فیلم‌هایی که ممکن است اسکار پذیرای آنها باشد، بخشی از آثار سینمای ایران است که پیامی را از جمهوری اسلامی منتقل نمی‌کنند. (حسن عباسی، داور بیست‌ونهمین جشنواره فیلم فجر)سینمای ایران یک‌بار توانسته به مرحله نهایی اسکار راه یابد. سال 99 فیلم «بچه‌های آسمان» به کارگردانی مجید مجیدی توانست به فهرست 5 نامزد نهایی دریافت اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان راه یابد. فیلمی که مضمون انسانی و نگاه دینی‌اش کاملا همخوان با سیاست‌های فرهنگی جمهوری اسلامی بود.
در سال‌های بعد پیش آمده که فیلم‌هایی به‌عنوان نماینده سینمای ایران معرفی شوند که الزاما پیامی را از جمهوری اسلامی معرفی نمی‌کردند ولی هیچ‌کدام مورد توجه اسکار قرار نگرفتند.

کد خبر 144645
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز