همشهری آنلاین: باتاسونا (شاخه سیاسی اتا) از دولت فرانسه درخواست کرد به ایالت باسک این کشور خودمختاری اعطا کند.

به نوشته ال موندو، اعضای ارشد باتاسونا این درخواست را در یک  گردهمایی در شهر اوستاریتس فرانسه در حضور صد‌ها هزار نفر از طرفداران خود مطرح کردند.

خابی لارالده سخنگوی باتاسونا در فرانسه ضمن اعلام پیشنهاد این گروه گفت: این یک پیشنهاد سیاسی گسترده است که در آن درخواست ایجاد قوای مقننه واجرایی برای ایالت باسک فرانسه مطرح شده است. در واقع این نشانه‌ای از خودمختاری خواهد بود.

لارالده افزود: این پیشنهاد براساس چارچوب‌های سازمانی در دولت‌های اروپایی مطرح شده است. کشورهای سوییس و آلمان نیز درخصوص ایالت‌های خودمختار از چنین الگویی پیروی می‌کنند.

سخنگوی باتاسونا در توجیه دلیل مطرح شدن چنین پیشنهادی گفت:اعطای خودمختاری به ایالت باسک فرانسه فرصتی برای پشت سر گذاشتن مناقشه‌ای تاریخی ایجاد خواهد کرد.

لارالده به انتخابات آتی فرانسه نیز اشاره کرد و با استناد به سخنان اخیر کاندیدای سوسیالیست انتخابات فرانسه گفت: سگولن روایال از آزادی و خودمختاری ایالت کبک (ایالت فرانسه زبان)حمایت می‌کند، پس می‌توان گفت همه چیزممکن است.

لارالده سپس گفت:این طرز تلقی دیگر نباید وجود داشته باشد که بسیاری ایالت باسک را وابسته به کشوری بدانند نظیر آنچه درباره کبک وتعلق آن به فرانسه گفته می‌شود.

او افزود: هویت تحقیر شده هویتی است که خود را با مبانی افراط گرایی بیشتر وفق خواهد داد.

کد خبر 14452

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز