دوشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۴
۰ نفر

آوا زمانی: چه غذای چرب خوشمزه‏ای! آخر چه طور می‌‏شود این را بی‏خیال شد و سراغ یک غذای مقوی و سالم و بی‏مزه رفت؟!

هفته‌نامه همشهری دوچرخه شماره 616

سال‏هاست که پزشکان و متخصصان تغذیه از یک سو تلاش می‌‏کنند ما را از مصرف غذاهای چرب و مضر باز دارند و خطراتش را به ما یادآور شوند، از آن طرف هم به تعداد کسانی که بیشتر غذاهای چرب می‌‏خورند و به بیماری‏های قلبی-عروقی مبتلا می‌‏شوند، افزوده می‌‏شود.

واقعاً چرا ما آدم‏‌ها با این که می‌‏دانیم چربی ضرر دارد باز هم عاشق آن هستیم؟ اصلاً چرا در دنیایی که علم این قدر پیشرفت کرده، غذای خوشمزه‏ای ساخته نمی‌‏شود که سالم هم باشد؟! اصلاً چرا هر چه خوشمزه است، خوب نیست؟!

دانشمندان در تحقیق تازه‏ای، آثاری را که خوردن غذای چرب روی مغز می‌‏گذارد، بررسی کرده‌اند. آنها می‌‏خواستند ببینند وقتی چربی وارد بدن می‌‏شود، چه پیامی به چه قسمتی از مغز فرستاده می‌‎شود.health profile

آنها امیدوار هستند که با انجام این تحقیق بتوانند درمانی برای چاقی نیز پیدا کنند، به این صورت که اگر بدانیم چه سلول‏هایی با پرخوری درگیر می‌‏شوند، شاید بتوانیم راهی برای تحریک آنها به طور مصنوعی پیدا کنیم که در درمان چاقی نیز اثرگذار باشد.

با بررسی‏های انجام شده روی موش‎‌ها، مشخص شد که مولکول‏های خاصی با خوردن غذا فعال می‌‏شوند که در انسان نیز وجود دارند. این مولکول‏‌ها زمان خوردن غذا را نیز به مغز اطلاع می‌‏دهند. یعنی زمانی که فعال هستند، پیام خوردن را به مغز می‌‏فرستند و عمل خوردن تا جایی صورت می‌‏گیرد که این مولکول‏‌ها غیرفعال شوند.

دانشمندان موش‎‌ها را به چهار گروه تقسیم کردند و به هر یک از آنها یک رژیم غذایی دادند: گروه اول مواد چرب، گروه دوم گوشت، گروه سوم شیرینی‌جات و برای گروه آخر رژیم غذایی معتدل. تغییرات به وجود آمده روی موش‏های آزمایشگاهی بعد از چند روز بررسی و مشخص شد که مولکول ذکر شده در گروهی که غذاهای چرب مصرف می‌‏کرده به مقدار زیاد درگیر بوده است. به این معنی که این گروه مستعد پرخوری بودند و بیشتر از بقیه چاق شدند. دانشمندان امیدوارند بتوانند دارویی بسازند که این مولکول‏‌ها را غیرفعال کنند و به این ترتیب افراد راحت‏‌تر لاغر شوند.

خوب، پس حالا فهمیدید که هر چه بیشتر غذاهای چرب بخورید، بیشتر چاق می‌‏شوید. پس اگر با مشکل اضافه وزن دست و پنجه نرم می‌‏کنید، در رژیم غذایی‏تان تغییر لازم را به وجود آورید و چربی‏‌ها را به طور کامل از برنامه غذایی خود حذف کنید.

کد خبر 144401
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز