سه‌شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۹
۰ نفر

علیرضا رستگار: هربار که بیماری در جایی از جهان توسط یک پزشک درمان می‌شود و شادی جای نگرانی را برای خانواده‌اش پر می‌کند، بخشی از احساس آن خانواده از مرزهای‌ زمان عبور می‌کند؛

هفته‌نامه همشهری دوچرخه شماره 616

 به مردی می‌رسد که قرن‌ها پیش با تکیه بر نبوغ خدادادی و پشتکار شخصی‌اش تصویرهایی از پزشکی امروز را نقش می‌زد.

او در دوران پادشاهانی زندگی می‌کرد که دربارشان پر بود از افراد نادان و حسود که از حضور دانایانی چون ابوعلی سینا می‌ترسیدند. در چنان شرایطی که او گاهی وزیر بود و مورد توجه پادشاهان و گاهی مغضوب و زندانی، تلاش برای عبور از مرزهای شناخته شده دانش بشری ماجرای عجیبی بود. تلاش برای رسیدن به راه‌های جدید در مسیر مراقبت از زندگی مردم عادی و تبدیل آن به حکایتی ماندگار برای نسل‌های بعد، ابوعلی سینا را در جایگاهی قرار داد که ارزش آن حتی پس از چندین قرن حفظ شده است.

 دنیای سپیدپوشانی که دربعضی از دشوارترین لحظه‌های زندگی ما و کسانی چون ما در هرجای دیگری از جهان آماده کمک هستند، دنیای متفاوتی است که براساس افکار کسانی چون او شکل گرفته است. امروزه پیشرفت‌های فراوان در علوم مختلف ابزارهایی را در اختیار پزشکان قرار می‌دهد که آنها را در شناخت علایم بیماری و راه‌های درمان یاری می‌دهد، اما یکی ازمهم‌ترین ابزارشان میراثی است که از قرن‌ها پیش به جامانده است تا هویت علم پزشکی را در مسیر حقیقی‌اش حفظ کند.

تلاش خستگی ناپذیر برای آموختن و کنار آمدن با دشواری‌های روحی تجربه اندوزی در عرصه پزشکی وکنار گذاشتن بسیاری از لذت های شخصی چون گردش و تفریح و حضور مداوم در لحظه‌های سخت و تلخ دیگران بخشی گریز ناپذیر از زندگی پزشکان است. آنچه پزشکان را در چنین مسیر دشواری یاری می‌دهد، احساس عجیبی است که با نیاز دیگران پیوند خورده است. احساس رضایت از کار مهمی که برای دیگران انجام می‌دهند، نیرویی است که آنها را از لحظات سخت و تلخ عبور می‌دهد.

کد خبر 144396
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز