گروه شهری: محمد باقر قالیباف شهردار تهران به‌منظور پاسخگویی به سؤالی در مورد چگونگی خرید بیش از یکصد هکتار زمین در حریم شهر تهران در جلسه دیروز شورای شهر حاضر شد.

شورای شهر

قالیباف با تاکید براینکه پرسش از شهردار جزء وظایف ذاتی شوراهای اسلامی شهر است گفت: همانطور که بارها اشاره کرده‌ام پرسش اعضای شورای شهر از شهردار کاری عادی است و اگر شوراها از شهرداران سؤال نپرسند غیرطبیعی عمل کرده‌اند. وی با اشاره به اینکه تمام سؤالات مطروحه از سوی شورا را به فال نیک می‌گیرد، افزود: اگر اشکالی وجود دارد آماده پاسخگویی به آنها هستم. به گزارش روابط عمومی شورای شهر تهران دیروز پیش از پاسخگویی شهردار تهران ابتدا توضیحات مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل شهرداری تهران ارائه شد. در این‌باره علی پور مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل شهرداری تهران خرید زمین درحریم شهر را به‌منظور مکان‌یابی برای انتقال مشاغل مزاحم دانست و گفت:

با توجه به اینکه در تهران فضای کافی مناسب وجود ندارد و نیز به‌دلیل وجود محدودیت‌های زیست‌محیطی و ترافیکی و نبود زمین ارزانقیمت تصمیم گرفته شد از اراضی حاشیه حریم و خارج شهر تهران با هدف انتقال مشاغل استفاده شود.وی همچنین در توجیه اقتصادی خرید زمین‌هایی واقع در چهاردانگه گفت: پهنه صنعتی کارگاهی، دروازه ورودی شهر تهران، همجواری با واحدهای صنفی بزرگ، مجاورت با شهر آفتاب، تقاضای سرمایه‌گذاری، ایجاد منافع حاصل از تخلیه و آزادسازی اراضی درون شهری ناشی از انتقال از جمله مواردی بود که خرید زمین در چهار دانگه توسط شهرداری را توجیه می‌کند. مهدی چمران رئیس شورای شهر نیز پرسید: برای خرید بیش از یکصد هکتار زمین ردیف بودجه‌ای در سال 89 دیده نشده است پس چگونه اقدام به خرید زمین با هزینه‌ای بالغ بر هزار میلیارد ریال شده است؟ وی همچنین سؤال کرد، با توجه به اینکه شهرداری با تغییر کاربری در حریم مخالف است چگونه در این زمین‌ها اقدام به تغییر کاربری خواهد کرد؟

در پاسخ به این سؤال قالیباف گفت: کاربری زمین‌های چهاردانگه همانطور که از سوی شهرداری نیزبه‌طور رسمی اعلام شده پهنه کار و فعالیت است. نکته قابل توجه دیگر اینکه حدود 40هکتار زمین با سند شش‌دانگ به نام شهرداری تهران در چهاردانگه در بانک اسناد سازمان املاک و مستغلات وجود داشته است البته این زمین‌ها به‌صورت پراکنده هستند بنابراین شهرداری تهران اقدام به خرید املاکی کرده است که بین این زمین‌ها وجود داشته است. شهردار تهران در پاسخ به این سؤال که بیش از هزار میلیارد ریال بابت خرید املاک فوق، بدون مجوز از سوی شورای شهر هزینه شده است گفت:

حدود 147 هکتار زمین در 62 پلاک با ارزشی بالغ بر 150 میلیارد تومان به‌صورت غیرنقدی خریداری کرده است و چون این خریدها در پلاک‌های جداگانه و با قیمت‌های متفاوت بوده نیازی به مصوبه شورا جهت تامین هزینه ندارد، ضمن آنکه این زمین‌ها به‌صورت پراکنده در نقاط مختلف بوده‌اند. به گفته شهردار تهران، هر جا که به‌صورت پهنه کار و فعالیت درآید مانع از ساخت و سازهای بی‌رویه مسکونی می‌شود. در این باره اما پروین احمدی‌نژاد عضو کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه شورا نظر دیگری داشت.

وی گفت: پهنه کار و فعالیت مانع از ساخت و سازهای مسکونی نخواهد شد همانطور که در شهرک‌های صنعتی حسن‌آباد و شمس‌آباد کارگرانی که مشغول کار در آنجا بودند مبادرت به ساخت شهرک‌های مسکونی کرده‌اند اما در این باره قالیباف گفت: براساس شهرسازی پهنه‌های کار و فعالیت سقف مشخص برای ساخت مسکونی دارند. اینگونه نیست که یک دفعه یکصد هزار دستگاه واحد مسکونی ساخته شود.در پایان حسن بیادی که طراح سوال از شهردار بود، گفت: باتوجه به قبول پاره‌ای از مشکلات توسط شهردار و قول مساعد برای رفع مشکلات، با گزارش شهرداری قانع شدم و پیگیری را به گزارش‌های بعدی شهردار موکول می‌کنم.

کد خبر 144315
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز