گروه شهری: تورگردانان ایرانی از روند صدور روادید فرودگاهی در فرودگاه‌های بین‌المللی کشور گلایه دارند و به گفته برخی از آنها، برخی گردشگران و مشتری‌هایشان به‌دلیل کم‌کاری‌ها از فرودگاه‌های بین‌المللی کشور بدون آنکه پایشان به ایران باز شود، به کشورشان بازگردانده می‌شوند.

plane

گزارش ایسنا از روند صدور روادید فرودگاهی برای گردشگران در ایران بیانگر نارسایی‌ها در صدور این شیوه روادید برای گردشگران خارجی در فرودگاه‌های بین‌المللی کشور است.

صدور روادید فرودگاهی برای نخستین‌بار در سال 1384 و با هدف ایجاد امکانات لازم برای تسریع در ورود گردشگر به ایران در تعدادی از فرودگاه‌های بین‌المللی کشور راه‌اندازی شد. این درحالی است که تورگردانان ایرانی از روند بسیار کند صدور این روادید برای گردشگران خارجی گلایه کردند.

آنطور که تورگردانان ایرانی به ایسنا گفته‌اند، نارسایی‌ها در صدور روادید فرودگاهی در ایران در برخی موارد موجب بازگرداندن گردشگران خارجی از مقصد فرودگاه‌های بین‌المللی کشور در همان بدو ورود شده است.

profile-planeحسین احمدی، عضو جامعه تورگردانان ایران در همین رابطه می‌گوید که به‌دلیل ناهماهنگی در صدور روادید فرودگاهی، همکاری یک آژانس فرانسوی را از دست داده است.

احمدی افزود: وقتی رفت‌وآمد گردشگران اروپایی به ایران محدود شد، تصمیم گرفتیم با آژانس‌های اروپایی که در کشورهای اطراف فعال هستند، ارتباط برقرار کنیم تا ورود گردشگر به کشور محدود نشود.

برای همین با یک آژانس‌دار فرانسوی که در دبی فعالیت می‌کند، مذاکره کردیم تا سفری به ایران داشته باشد. البته او قبلا هم به ایران سفر کرده بود و اعتقاد داشت مردم کشور ما متمدن و مهمان‌نواز هستند.

احمدی ادامه داد: آژانس‌دار فرانسوی قول داده بود برای شروع، 500 تا 600 گردشگر فرانسوی را به ایران بفرستد، برای همین سفری را به شیراز ترتیب دادیم تا ارزیابی‌های لازم را انجام دهد. پیش از این سفر نیز با وزارت امور خارجه هماهنگ کردیم و رفرنس روادید را گرفتیم. در شیراز هم تمام امکانات را فراهم کردیم‌؛ ولی وقتی این آژانس‌دار فرانسوی در ساعت 22:30 به فرودگاه شیراز رسید، نماینده وزارت خارجه که باید در فرودگاه روادید صادر کند، حضور نداشت. وقتی با وی تماس گرفتیم، گفت که نیروی انتظامی فرودگاه شیراز، مانع ورودش است. به خاطر همین آژانس‌دار فرانسوی مجبور شد، شب را در سالن ترانزیت بماند و صبح هم بدون اینکه به شیراز قدم بگذارد، از همانجا به دبی بازگردانده شد.

این عضو جامعه تورگردانان افزود: این آژانس‌دار پس از بازگشت، نامه‌ای برای ما فرستاد با این مضمون که شما برای هیچ کسی احترام قائل نبودید. او حتی مطلبی را در برخی روزنامه‌های خارجی منتشر کرد که در آن از مردم خواسته بود به ایران سفر نکنند و اگر هم قصد دارند این کار را انجام دهند، دست‌کم با روادید فرودگاهی به این سفر نروند چون به گفته او، به فرودگاه‌های ایران نمی‌توان اطمینان کرد.

این تورگردان گفت: موضوع را از طریق وزارت امور خارجه و استانداری شیراز پیگیری کردیم ولی این موضوع اصلا برای آنها مهم نبود. واقعا اگر قانونی برای صدور روادید فرودگاهی وجود دارد، پس چرا این برخوردها می‌شود؟!

احمدی همچنین با اشاره به معطلی‌های طولانی گردشگران و مسافران در فرودگاه‌های بین‌المللی برای گرفتن روادید‌، گفت:

اگر شب‌ها به فرودگاه امام(ره) بروید، مسافرانی را می‌بینید که چهار پنج ساعت برای گرفتن روادید معطل شده‌اند؛ چون باید استعلام بگیرند. گاهی هم از همانجا به کشورشان بازگردانده می‌شوند. به گفته وی، صدور روادید فرودگاهی، سرابی بیش نیست و مسئولان وزارت امور خارجه زیر بار مشکلات آن نمی‌روند. احمدی گفت: گردشگری شبیه یک بیمار سرطانی شده که داروی آن هم تحریم است و حالا رو به قبله شده و باید برای آن دعا کرد. محمدعلی واقفی، عضو هیأت‌مدیره جامعه تورگردانان ایران نیز که با این مشکل مواجه شده، گفت: چند وقت پیش 2 گردشگر از اکوادور داشتیم که یکی از آنها قاضی دادگستری و دیگری پروفسور دانشگاه بود.

طبق برنامه، آنها قرار بود پس از ورود به فرودگاه امام (ره) روادید دریافت کنند. این موضوع با وزارت امور خارجه هماهنگ و رفرنس روادید آنها گرفته شد اما وقتی آنها به فرودگاه وارد شدند، نماینده وزارت امور خارجه روادید صادر نکرد و آنها به اکوادور بازگردانده شدند. وی افزود: این گردشگران توسط یک آژانس اسپانیایی عمده‌فروش که سالانه حدود 200 نفر را از آمریکای لاتین به ایران می‌فرستاد به کشور ما سفر کرده بودند اما با این اتفاق دیگر این کار را انجام نمی‌دهد. واقفی گفت: کسی دلش برای صنعت گردشگری نمی‌سوزد چون اگر غیر از این بود باید تاکنون به منشور اقتصادی توجه نشان می‌دادند و بخش خصوصی فعال در گردشگری را جمع می‌کردند تا به یک راه‌حل در گردشگری برسند.

وی افزود: از آغاز به کار معاون جدید گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری چند ماهی می‌گذرد. در این مدت چند بار درخواست ملاقات کردیم ولی تاکنون هیچ جوابی نداده‌اند. چند وقت پیش هم نامه‌ای را از دفترم با عنوان «سرپرست معاونت گردشگری» برای او فرستادم ولی فردی از دفترشان تماس گرفت و گفت که اگر می‌خواهید نامه شما خوانده شود، عنوان نامه را درست بنویسید؛ یعنی مشاور عالی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و سرپرست معاونت گردشگری این سازمان. واقفی با گلایه از چنین رفتارهایی گفت: شرایط مأیوس‌کننده است، چطور آقایان با این وضع و برخوردهایی که با گردشگران پیش از ورود به کشور می‌شود، آمار رشد 300 درصدی را در ورود گردشگر می‌دهند. اصلا استناد این آمارها چیست؟

واقفی اضافه کرد: براساس ادعای رشد 300 درصدی‌، اگر ما 7 سال پیش، 2 میلیون نفر گردشگر داشتیم، حالا با این رشد باید تعداد گردشگران ما به حدود 8 میلیون نفر رسیده باشد‌، آیا این اتفاق افتاده و زیرساخت آن موجود است؟دبیر جامعه تورگردانان ایران نیز که شاهد مشکلات روادید فرودگاهی بوده است، گفت: وضعیت صدور روادید فرودگاهی برای ما معضلی شده است. وی افزود: وقتی تعداد گردشگران و مسافران در فرودگاه زیاد می‌شود، آنها نمی‌توانند به همه رسیدگی کنند و مدت زمان ایستایی زیاد می‌شود. اظهارات تورگردانان در شرایطی مطرح می‌شود که لادن جعفری تهرانی، سرپرست دفتر توسعه گردشگری‌، بازاریابی و تبلیغات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از تعامل خوب آن دفتر با وزارت خارجه خبر داده است. به گفته جعفری تهرانی، روادید فرودگاهی شامل تمام ملیت‌ها به‌جز 10 کشور می‌شود که البته روند صدور آن کمی زمان می‌برد؛ چون روادید فرودگاهی فقط برای گروه‌های کمتر از 10 نفر صادر می‌شود.

کد خبر 144306
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز