شنبه ۷ بهمن ۱۳۸۵ - ۲۰:۱۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: با توجه به بودجه پیشنهادی دولت و پیش بینی 5/2میلیارد دلار برای واردات بنزین و 3/1 میلیارد دلار برای واردات نفت گاز سال آینده باید بنزین سهمیه‌بندی شود.

محمدرضا نعمت زاده مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی دیروز افزود: درصورت تصویب پیشنهاد دولت در بودجه به شکل فعلی و همچنین لایحه‌ حمایت و تقویت حمل‌ونقل کشور، سال آینده بنزین به صورت سهمیه‌بندی عرضه می‌شود.

وی گفت: با تصویب این پیشنهادات دولت اجازه نرخ‌گذاری فرآورده‌های نفتی را می‌یابد و قیمت نیز به‌صورت پلکانی وبا افزایش مصرف از میزان مشخصی افزایش می‌یابد.

وی با اظهار بی‌اطلاعی در مورد سخنان رئیس‌جمهور در مورد عدم تمایل دولت به افزایش قیمت بنزین در سال آینده، تأکید کرد: شرکت پالایش و پخش مجری تصمیمات دولت است و در این زمینه تنها دیدگاه‌های کارشناسی خود را به دولت ارائه می‌کند.

وی خاطرنشان ساخت: اگر سهمیه‌بندی در سال آینده انجام نشود باید حدود 6 میلیارد دلار بنزین وارد کنیم.

کارت هوشمند

نعمت زاده از روند خوب اجرای کارت هوشمند خبر داد و گفت: 8 میلیون کارت هوشمند برای خودروهای سواری آماده شده است و از این تعداد تاکنون کار ثبت اطلاعات دارندگان خودرو سه میلیون کارت انجام شده است که 2 میلیون و 600 هزار کارت تحویل شرکت پست شده و درحال ارسال است.

وی تاکید کرد: کارت هوشمند موتورسیکلت‌ها نیز از 10 بهمن ماه توزیع می‌شود.

نعمت زاده خبر داد: یک دستگاه جدید ثبت اطلاعات کارت وارد کشور شده است که امکان ثبت اطلاعات روزانه یک صد هزار کارت را دارد و با این تحول باید شرکت پست برای تسریع توزیع برنامه ریزی کند.

به گفته وی پیش از سهمیه‌بندی باید کار توزیع عادی سوخت با کارت انجام شود تا مشکلات غیر قابل پیش بینی این شبکه برطرف شود. وی در عین حال تاکید کرد؛ زمان دقیق سهمیه بندی نیز در سال آینده هنوز مشخص نیست.

به گفته وی در لایحه بودجه برنامه‌ای برای سهمیه‌بندی نفت گاز پیش‌بینی نشده است ولی در نرم افزار کارت هوشمند این موضوع پیش بینی شده است.

قاچاق سوخت

نعمت زاده تاکید کرد، میزان قاچاق سوخت از کشور مشخص نیست و دلایل اصلی آن مسایل اقتصادی است. وقتی قیمت سوخت در کشور ما نسبت به کشورهای همسایه ارزان است، قاچاق به کشورهای همسایه که تفاوت قیمت بالایی با ایران دارند انجام می‌شود.

وی گفت: به همین دلیل در حال حاضر در سه استان مرزی کشور بنزین سهمیه بندی شده است.

ساخت پالایشگاه

معاون وزیر نفت همچنین تایید کرد  تحریم‌ها مشکلاتی در راه برنامه ساخت پالایشگاه در ایران ایجاد کرده ولی تاکید کرد که پالایشگاه‌هایی که قرارداد آنها امضاء شده است در حال طی روند عادی کار براساس قرارداد هستند و مشکلاتی که پیش آمده بود تاکنون رفع شده است.

وی همچنین از نهایی شدن قرارداد ساخت پالایشگاه میعانات گازی بندرعباس و طرح توسعه و بهینه سازی پالایشگاه اصفهان تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: با اجرای پالایشگاه میعانات گازی 30 تا 32 میلیون لیتر و پالایشگاه اصفهان 13 میلیون لیتر به تولید بنزین در کشور در روز افزوده می‌شود.

در بودجه امسال حدود چهار میلیارد دلار بودجه برای توسعه پالایشگاه‌ها پیش‌بینی شده‌است؛ در حالی که مبلغ پیشنهادی ما در مجموع حدود 10 میلیارد دلار بود که در مرحله نخست این مبلغ به 2/5 و سپس به عدد چهار میلیارد دلار کاهش یافت.

معاون وزیر نفت با تاکید بر این‌که بودجه چهار میلیارد دلاری فقط جوابگوی طرح‌های توسعه دو پالایشگاه است، خاطرنشان کرد: با توجه به سیاستهای اصل 44 و هماهنگی‌های انجام شده با وزارت نفت تلاش می‌کنیم که تمام طرح‌های جدید و توسعه‌ای را با مشارکت بخش خصوصی و سهامداران خارجی انجام دهیم و سهم شرکت ملی پالایش و پخش کمتر از 50 درصد باشد.

کد خبر 14424

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز