شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۳
۰ نفر

ترجمه - احسان شریف روحانی: براساس تحقیقات گسترده‌ای که دفتر پژوهش‌های رسانه‌ای، مستقر در لندن، انجام داده تلفات ناشی از حملات هواپیماهای بدون سرنشین سازمان سیا در پاکستان خیلی بیشتر از میزانی بوده که پیش از این تصور می‌شده است.

پاکستان - اعتراضات- هواپیمای بدون سرنشین

در این حملات حداقل2هزار و292نفر کشته شده‌اند که بیش از 160نفر آنها کودک بوده‌اند. براساس گزارش‌های موثق حداقل 385نفر شهروند عادی جزو کشته‌شدگان هستند.

اخیرا یک مقام ضد‌تروریسم آمریکایی در اقدامی بی‌سابقه آمار کشته‌شدگان این حملات را از جانب دولت آمریکا اعلام کرد. براساس آمار دولت آمریکا2هزارو 50نفر در حملات هواپیماهای بدون سرنشین کشته شده‌اند که به جز 50نفر، همگی از شبه‌نظامیان بوده‌اند. اما بررسی‌های نهادهای مستقل بین‌المللی نشان می‌دهد که این آمارها درست نیست و تلفات غیرنظامی حملات این هواپیماها بسیار بیشتر از میزانی است که واشنگتن ادعا می‌کند.

بررسی دوباره حملات هواپیماهای بدون سرنشین

دفتر پژوهش‌های رسانه‌ای طی یک اقدام اساسی، جزئیات تک تک‌حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا را مورد بازبینی قرار داده‌است.

این بازبینی براساس تجزیه و تحلیل دقیق منابع موثق صورت گرفته است: حدود 2000 گزارش رسانه‌ای، اظهارات شاهدان،گزارش‌های میدانی سازمان‌های غیردولتی و وکلا، تلگراف‌های محرمانه دولت آمریکا، اسناد اطلاعاتی برملا شده و اظهارات روزنامه‌نگاران، سیاستمداران و مقامات سابق اطلاعاتی.

یافته‌های دفتر پژوهش‌های رسانه‌ای در یک پایگاه اطلاعاتی 22هزار کلمه‌ای منتشر شده است که جزئیات تک‌تک حملات هواپیماهای بدون‌سرنشین را در پاکستان بیان می‌کند. یک موتور جست‌وجوگر قدرتمند، یک جدول زمانی و نقشه‌های قابل جست‌وجو، دستیابی به اطلاعات یاد شده را آسان می‌سازند.

نتیجه کار شامل شفاف‌ترین اطلاعاتی است که در مورد حملات پنهانی هواپیماهای بدون سرنشین سازمان سیا تا به حال وجود داشته است اما مقامات اطلاعاتی آمریکا در برابر این کار دفتر پژوهش‌های رسانه‌ای موضع گرفته و ادعا کرده‌اند که ‌اشتباهات فاحش در اعداد و ارقام و روش به کار رفته وجود دارد. ‌

ایان اُورتون، مدیر دفتر پژوهش‌های رسانه‌ای، می‌گوید: ‌اصلا عجیب نیست که دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا به این شکل در برابر یافته‌های ما واکنش نشان می‌دهند اما موضع‌گیری در برابر روش ما حتی پیش از آنکه چگونگی عملیات آنها را فاش کنیم حیرت‌آور است. آنها نمی‌خواهند بپذیرند کشته‌شدگانی را که آنها شبه‌نظامی می‌نامند در حقیقت شهروند غیرنظامی و در اغلب موارد کودکان بوده‌اند. ‌

به‌نظر می‌رسد اکثر کشته‌ها مربوط به شبه نظامیان در مناطق قبیله‌ای باشند. از سال 2004 تا‌کنون فقط 126 شبه‌نظامی مشهور جزو کشته‌ها بوده‌اند و بقیه را شبه نظامیان گمنام و دون‌پایه تشکیل داده‌اند. البته در این بین حداقل 385 شهروند عادی هم کشته شده‌اند که 168نفر از آنها کودک بوده‌اند. بیش از یکهزارو100نفر هم در این حملات زخمی شده‌اند که البته این آمار برای نخستین بار اعلام شده است.

با توجه به یافته‌های دفتر پژوهش‌های رسانه‌ای، عفو بین‌الملل از سازمان سیا خواستار شفاف‌سازی شده است. سام ظریفی، مدیر آسیا - اقیانوس آرام عفو بین‌الملل، می‌گوید: ‌دولت اوباما باید توضیح دهد مبنای حقوقی‌اش برای حملات هواپیماهای بدون سرنشین به پاکستان چیست تا مردم گمان نکنند که این کشور بدون آنکه مجازاتی در انتظارش باشد هر کاری می‌خواهد انجام می‌دهد. دولت پاکستان هم باید پاسخگوی کشتار شهروندان عادی این کشور باشد که نقض‌کننده حقوق‌بین‌المللی است. ‌

مرگ غیرنظامیان

از آنجایی که ارتش ایالات متحده نمی‌تواند آشکارا در پاکستان به عملیات بپردازد، دولت اوباما به‌شدت به حملات هواپیماهای بدون سرنشین متوسل شده است و شبه‌نظامیان ادعایی خود را در مناطق قبیله‌ای غرب پاکستان هدف قرار می‌دهد. تحقیقات دفتر پژوهش‌های رسانه‌ای نشان می‌دهد تا‌کنون دستور حداقل 236 مورد از این حملات از جانب اوباما صادر شده است.حداقل یکهزارو 842نفر در حملات دوران اوباما کشته شده‌اند که بیشتر آنها شبه نظامی هستند.

جان برنان، مشاور ارشد ضد‌تروریسم اوباما، اخیرا اعلام کرد: رئیس‌جمهور مصرانه می‌گوید حملات هواپیماهای بدون سرنشین در پاکستان برای مردان، زنان و کودکان بی‌گناه خطری ندارد ‌اما در دوران اوباما، حداقل 218 نفر از کشته‌شدگان این حملات شهروندان عادی بوده‌اند.به‌نظر می‌‌رسد تلفات شهروندان عادی در سال گذشته کاهش یافته است اما دفتر پژوهش‌های رسانه‌ای شواهد معتبری یافته است که نشان می‌دهد حداقل 45 غیرنظامی طی تقریبا 10حمله در سال گذشته کشته شده‌اند. با این وجود آمریکا اصرار دارد که ‌نمی‌تواند مرگ هیچ غیرپیکارجویی را در سال گذشته تأیید کند. ‌

جدیدترین تلفات غیرنظامی در 12 جولای (یک ماه پیش) اتفاق افتاد. براساس گزارش محققان دفتر پژوهش‌های رسانه‌ای در وزیرستان، سازمان سیا خودرویی را هدف قرار داد که ادعا می‌شد 8 شبه نظامی سوار آن هستند. اتفاقا کارگری مهاجر به نام عبدالجلیل هم در این خودرو سوار بود که از محل کارش در دبی مرخصی گرفته بود و به خانه باز می‌گشت.

حملات هواپیماهای بدون سرنشین به روایت آمار دولت آمریکا

دفتر پژوهش‌های رسانه‌ای دریافته است که براساس آمار خود دولت ایالات متحده، مجموع کسانی که در حملات هواپیماهای بدون سرنشین کشته شده‌اند به2هزارو 50نفر می‌‌رسد. یک مقام ضد‌تروریسم آمریکایی خاطر نشان ساخت که همه این افراد به جز 50 نفر شبه نظامی بوده‌اند و همچنین در سال گذشته هیچ ‌غیرپیکارجویی‌ [شهروند عادی] کشته نشده است. اما آمار دفتر پژوهش‌های رسانه‌ای نشان می‌دهد که حداقل تلفات2هزارو 292نفر بوده است.

با این وجود یکی از مقامات دولت آمریکا می‌گوید آمار دفتر پژوهش‌های رسانه‌ای ‌کاملا نادرست‌ است. این مقام که در واشنگتن مستقر است، افزود: ‌هواپیماهای بدون سرنشین شبه‌نظامیانی را هدف قرار می‌دهند که در کشتن اتباع کشورهای مختلف به‌ویژه افغان‌ها، پاکستانی‌ها، اروپاییان و آمریکایی‌ها مصمم هستند. بیشتر حملات هواپیماهای ما هم هنگامی روی می‌دهد که این شبه نظامیان در حال آموزش یا جابه‌جایی هستند و خود را برای حمله آماده می‌کنند. از سال 2009 تا‌کنون بیش از 4هزار شهروند عادی پاکستانی به دست تروریست‌ها کشته شده‌اند. خطر، کاملا روشن و واقعی است. ‌

سازمان مبارزه با حکم اعدام (Reprieve) که ماهیت خیریه دارد و درخصوص مسائل حقوق بشر فعالیت می‌کند، می‌گوید: ‌با توجه به یافته‌های دفتر پژوهش‌های رسانه‌ای، حقایق تلخ کاملا برای ما آشکار می‌شود. این شروع بزرگی است. سازمان ما امیدوار است که مردم از حالا به بعد تبلیغات دولت آمریکا را درخصوص هواپیماهای بدون سرنشین به راحتی نپذیرند و از خود بپرسند که آیا حملات این هواپیماها همچون زندان گوانتانامو باعث نخواهد شد که جوانان بیشتری به سوی افراط گرایی روی بیاورند؟

Thebureauinvestigates.com‌

کد خبر 144144

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز