جمعه ۴ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: آمریکا سعی دارد با افغانستان بر سر ادامه حضور نظامی­انش در این کشور حداقل تا سال 2024، توافق کند.

آمریکا

به گزارش روز شنبه (29 مرداد) خبرنگار پرس تی‌وی از واشنگتن، آمریکا ممکن است چندین یگان نیروهای ویژه و هوایی خود را تا 13 سال آینده در افغانستان باقی نگه دارد.

عقب نشینی نیروهای نظامی آمریکایی از افغانستان در ماه جولای آغاز شد. بر اساس توافق دو کشور، نظامیان آمریکایی باید تا پایان سال 2014 میلادی مسئولیت‌های امنیتی را به نیروهای افغانستان واگذار کنند.

این درحالی است که مایکل مالوف مقام پیشین پنتاگون در گفت‌وگو با پرس تی‌وی گفت، هنوز بیش از 45 هزار نیروی نظامی و هزاران نیروی ناتو در افغانستان مستقر هستند؛ بنابراین این مسأله دلیلی برای طالبان به شمار می‌آید تا احساس کنند که آمریکا قصد دارد افغانستان را به پایگاه دائمی خود در منطقه تبدیل کند.

به گفته کارشناسان، آمریکا قصد دارد با ادامه حضور نظامی خود در افغانستان، از موقعیت ژئواستراتژیک این کشور نسبت به پاکستان، ایران و چین بهره ببرد.

براساس نتایج نظرسنجی که از سوی واشنگتن پست و شبکه خبری ای‌بی‌سی انجام شد، حدود دو سوم مردم آمریکا درباره اعتبار و ادامه جنگ افغانستان تردید دارند.

پس از حدود یک دهه از لشکرکشی آمریکا به افغانستان، میزان حمایت از ادامه جنگ افغانستان در میان مردم آمریکا به شدت کاهش یافته است.

براساس اعلام وب سایت i-casualties.org، از سال 2001 تاکنون بیش از دو هزار و 684 نیروی نظامی آمریکایی در افغانستان کشته شده‌اند.

از زمان آغاز جنگ آمریکا در افغانستان در سال 2001 میلادی، شمار تلفات نیروهای نظامی خارجی در افغانستان روندی صعودی داشته است.

کد خبر 144080
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز