جمعه ۴ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: شورای ملی انتقالی لیبی (National Transitional Council) بعد از آغاز انقلاب مردمی در تعدادی از مناطق این کشور در 17 فوریه 2011 در تاریخ 5 مارس 2011 تشکیل و خواستار بر کناری سرهنگ قذافی پس از 42 سال حکومت شد.

آشنایی با شورای ملی انتقالی لیبی

شورای ملی انتقالی لیبی (NTC) به عنوان تنها نماینده قانونی مردم لیبی برای رهبری انقلاب مردمی مستمر که در برخی از شهرها به ویژه در شرق لیبی رخ داده بود و موجب سقوط دولت قذافی در این مناطق شده بود، تشکیل شد.

هدف این شورا تاکید بر حاکمیت ملت لیبی بر تمامی خاک این کشور بود و در پاسخ به نیاز مردم لیبی و برای تحقق اراده آزادی که موجب انقلاب این کشور شد و نیز حفظ وحدت مردم و سزمین لیبی شکل گرفت.

مهمترین مامویت‌های این شورا موارد زیر اعلام شده است:

profile-  تضمین امنیت سرزمین و شهروندان لیبی

- هماهنگ کردن تلاش های ملی برای آزادسازی همه بخش های لیبی

- هما هنگ کردن اقدامات شورای های محلی برای بازگرداندن زندگی عادی

-  نظارت بر شورای نظامی از جمله ایجاد نظریه جدید برای ارتش ملی لیبی به منظور دفاع از ملت و مرزهای این کشور

-  نظارت بر انتخاب مجلس موسسان برای تدوین قانون اساسی جدید لیبی و به همه پرسی گذاشتن آن

-  تشکیل حکومت انتقالی برای برگزاری انتخابات آزاد

-  ترسیم سیاست خارجی و تنظیم روابط با کشورهای دیگر و سازمان های بین المللی و منطقه ای و برعهده گرفتن نمایندگی مردم لیبی در آنها

ساختار شورا:

- شورای ملی انتقالی از 30 عضو تشکیل شده که نمایندگان تمامی مناطق و بخش های مردم لیبی را در بردارد و حداقل پنج عضو آن از جوانان هستند

- شورا از بین اعضای خود رئیس،سخنگوی رسمی وهماهنگ کنندگان امور مختلف داخلی و خارجی را انتخاب می کند

بر اساس توافق بین شورای های شهر در مناطق آزاد شده در تاریخ مصطفی عبدالجلیل به عنوان رئیس شورای ملی انتقالی موقت و عبدالحفیظ عبدالقادر غوقه به عنوان معاون و سخنگوی رسمی شورا تعیین شد.

مقر شورا:

مقر دائمی شورا در شهر طرابلس پایتخت لیبی تعیین شده اما تا زمان آزادسازی طرابلس از حکومت قذافی مقر شورا به طور موقت در شهر بنغازی بوده است.

کد خبر 144049
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز