چهارشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: سرانجام پس از 42سال مردم لیبی روز سه‌شنبه توانستند برای نخستین بار وارد مجتمع 6کیلومتری باب العزیزیه، محل کار و زندگی قذافی شوند و تابوی ابهت او که به دیکتاتور دیوانه شهرت دارد را در هم بشکنند.

libya

انقلابیون لیبیایی پس از 2روز درگیری سنگین در طرابلس که به کشته شدن 400نفر از نیروهایشان انجامید، توانستند با درهم شکستن مقاومت نیروهای وفادار به قذافی، مجتمع باب‌العزیزیه را فتح کرده و پایان زمامداری قذافی را اعلام کنند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، درحالی‌که ناتو به بمباران بی‌وقفه این مجتمع ادامه می‌داد و مقاومت نیروهای قذافی از داخل این مجموعه با سلاح‌های سبک و سنگین ادامه داشت، انقلابیون عصر سه‌شنبه از یکی از دروازه‌های اصلی وارد آن شدند.

با ورود پرتعداد مخالفان به داخل مجموعه، تبادل آتش میان دو طرف متوقف شد. مردم با حمله به ساختمان‌ها و چادرهای قذافی یک ساختمان را به آتش کشیدند و مجسمه‌های او را تخریب کردند. این درحالی است که انقلابیون با ورود به مجتمع باب‌العزیزیه نتوانستند ردپایی از معمر قذافی یا هیچ کدام از افراد خانواده‌اش بیابند؛ اما پرچم خود را بر فراز مقر اقامت قذافی برافراشتند.

لیبی

سخنگوی ناتو به‌ دنبال این مسئله اعلام کرد: پیدا کردن قذافی وظیفه ما نیست و انقلابیون خودشان باید به این کار اقدام کنند. در همین حال، شماری از انقلابیون با اشاره به اینکه شورای ملی انتقالی لیبی دفتری را در یکی از حومه‌های طرابلس راه‌اندازی کرده، تاکید کردند این امر روند انتقال قدرت به محض سرنگونی کامل قذافی را تسهیل خواهد کرد. رئیس شورای انتقالی لیبی اعلام کرد که طی 8 ماه انتخابات برگزار می‌کند.

پیام قذافی پس از فتح باب‌العزیزیه

ساعتی بعد از فتح مجموعه باب‌العزیزیه به دست انقلابیون، نوار صوتی از قذافی منتشر شد که نخستین واکنش او به سقوط طرابلس بود. او در این نوار صوتی که از رادیولیبی پخش شد با اشاره به اینکه سیطره انقلابیون بر مقرش در باب العزیزیه در پی عقب‌نشینی تاکتیکی او از این مقر ممکن شده‌، خود را رهبر انقلاب لیبی خواند و افزود: از باب العزیزیه تنها سنگ و آجر مانده است و این نیز به‌علت شلیک 64 موشک از سوی جنگنده‌های ناتوست.

وی قبایل لیبیایی را به پاک‌سازی طرابلس از پیکارجویانی که ساکنان این شهر را شکنجه می‌کنند، فراخواند و با اشاره به اینکه روز سه‌شنبه به‌صورت ناشناس در خیابان‌های طرابلس رفت‌وآمد می‌کرده، تاکید کرد که پایتخت در خطر نیست. او گفت اگر جنگ هفته‌ها و ماه‌ها و سال‌ها طول بکشد او مقاومت می‌کند تا یا پیروز یا کشته شود.

حرکت هزاران داوطلب به سوی پایتخت

از سوی دیگر، موسی ابراهیم سخنگوی حکومت قذافی با اشاره به اینکه بیش از 6500 داوطلب طی ساعات گذشته به طرابلس رسیده‌اند، وعده توزیع اسلحه و مهمات میان آنان را داد. وی با اشاره به اینکه نیروهای مسلح لیبی شماری از رهبران نظامی انقلابیون را بازداشت کرده‌اند، افزود: در میان دستگیرشدگان چند قطری و اماراتی هم دیده می‌شوند. او به انقلابیون هشدار داد از بنغازی به طرابلس نیایند چون جهنم در انتظارشان است.

نشست اتحادیه عرب و اجلاس ویژه قطر

در همین حال، اتحادیه عرب در پی ورود انقلابیون به طرابلس و سیطره بر باب العزیزیه، خواستار تلاش فوری برای برقراری دوباره آرامش و امنیت در لیبی شد. این اتحادیه پیشنهاد کرد از شورای انتقالی لیبی به‌منظور حضور در نشست اتحادیه عرب در 27 اوت جاری در سطح وزیران به‌منظور بررسی اوضاع جاری در جهان عرب و از جمله لیبی وسوریه دعوت شود. اتحادیه عرب همچنین با دعوت از شورای امنیت به‌منظور پذیرش مسئولیت‌های انسانی خود در قبال مردم لیبی، اعضای این شورا را به موافقت با هزینه‌کردن فوری 2.5میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده لیبی و دادن این پول به شورای انتقالی فراخواند. از سوی دیگر، قطر روز گذشته میزبان کنفرانس بازسازی لیبی با حضور چند کشور به‌منظور جمع‌آوری بیش از2.5 میلیارد دلار پیش از پایان ماه رمضان شد. نمایندگان شورای انتقالی لیبی در کنار نمایندگانی از کشورهای انگلیس، آمریکا، امارات و ترکیه در این نشست شرکت کردند. این نشست در حالی در قطر برگزار شد که قرار است امروز نیز نشستی در ترکیه به‌منظور زمینه‌سازی‌ برای اجلاس کشورهای گروه تماس در فرانسه طی هفته جاری به‌منظور مشخص شدن سرنوشت لیبی پس از قذافی برگزار شود. سومین نشست نیز قرار است امروز پنجشنبه در قاهره با حضور نمایندگان دائم اتحادیه عرب به‌منظور بررسی به رسمیت شناختن شورای انتقالی به جای دولت قذافی و به نمایندگی از کشور لیبی برگزار شود.

مدودف: قذافی و مخالفان گفت‌وگو کنند

در همین حال، دیمیتری مدودف رئیس‌جمهور روسیه با اعلام آمادگی برقراری روابط کامل دیپلماتیک با انقلابیون لیبیایی درصورت توانایی‌ آنها به یکپارچه‌سازی‌ کشورشان، افزود: روسیه خواهان آغاز گفت‌وگو میان گروه‌های سیاسی در لیبی است. وی با تاکید بر اینکه به‌رغم پیروزی‌های انقلابیون، قذافی و هواداران وی همچنان نوعی از نفوذ و بخشی از توان نظامی را در اختیار دارند، ابراز امیدواری کرد دو طرف بر سر میز مذاکره نشسته و درباره برقراری صلح در آینده به توافق برسند.

خبرنگاران، تحت محاصره

اما از سوی دیگر، 30نفر از خبرنگاران رسانه‌های گروهی همچنان در هتل رکسوز در طرابلس به سر می‌برند و قادر به خروج از آن نیستند. رویترز با اشاره به اینکه نیروهای وفادار به قذافی این هتل را در محاصره دارند و خبرنگاران را به گروگان گرفته‌اند، تاکید کرد: مواد‌غذایی در دسترس خبرنگاران نیست و هر آن ممکن است بحرانی در هتل روی دهد.

پناهندگی سیاسی قذافی در نیگاراگوئه

این درحالی است که یک مقام مسئول در ریاست‌جمهوری نیکاراگوئه اعلام کرد که از حضور قذافی در خاک کشورش استقبال می‌کند اما قذافی تاکنون چنین درخواستی ارائه نداده است.

حکومت آینده لیبی اسلامی است

سردبیر یک روزنامه عربی با اشاره به سقوط قریب‌الوقوع رژیم معمر قذافی، آینده این کشور را به سبب عوامل متعددی از جمله دخالت غربی‌ها نگران‌کننده دانست. عبدالباری العطوان در این مطلب نوشت، دوران پس از قذافی مرحله‌ای بسیار دشوار خواهد بود زیرا زیرساخت‌های لیبی ویران شده است و شکاف های فراوانی در صفوف مخالفان قذافی وجود دارد. به نوشته او اسلامگرایان نقش زیادی در وقایع لیبی داشته‌اند و به همین دلیل در دولت آینده لیبی هم نقشی پررنگ خواهند داشت.

دژی که فرو ریخت

باب العزیزیه که تصرف آن توسط مخالفان به‌عنوان نماد کامل سقوط رژیم قذافی شمرده می‌شود، در طول سال‌های گذشته دژ اصلی قذافی به حساب می‌آمد. این مجتمع و پایگاه نظامی ۶کیلومترمربع مساحت دارد و در موقعیتی راهبردی در جنوب طرابلس و انتهای بزرگراه منتهی به فرودگاه این شهر قرار گرفته است. موقعیت دژ قذافی که وی از سال ۱۹۶۹ در آن اقامت داشته، به‌گونه‌ای است که امکان دسترسی سریع وی به مراکز رسمی، داخل شهر طرابلس و فرودگاه را فراهم می‌کرد.

این مجتمع که از ساختمان‌ها و بخش‌های مختلفی تشکیل شده در همه این سال‌ها پناهگاه قذافی بوده است. به همین خاطر در طول ماه‌های گذشته جنگنده‌های ناتو بارها باب‌العزیزیه را هدف حملات خود قرار دادند. هر چند این حملات خساراتی به برخی ساختمان‌های این دژ نظامی وارد کرد، اما قذافی از آنها جان سالم به در برد. در یکی از حملات ناتو حتی سقف یکی از پناهگاه‌های زیرزمینی قذافی مستقر در پایگاه تخریب شد اما قذافی در آنجا نبود.

این مجتمع نظامی از لحاظ تسلیحاتی یکی از پیشرفته‌ترین پایگاه‌های لیبی به حساب می‌آید و فرماندهی یگان‌های آنها که زبده‌ترین نیروها را در اختیار داشتند زیرنظر فرزندان قذافی بوده است. برخی ساختمان‌های اداری در داخل این مقر هستند و علاوه بر این چادری در آن قرار دارد که قذافی از میهمانانش در آنجا پذیرایی می‌کرد. همچنین خانه‌ای در این مقر قراردارد که قذافی از آنجا برای طرفدارانش سخنرانی می‌کرد. این خانه در ماه آوریل ۱۹۸۶ مورد حمله بمب‌افکن‌های آمریکایی قرار گرفت.

دیوارهای بلندی این مجتمع نظامی را محافظت می‌کردند. گفته می‌شود 3دیوار مجزای بتنی این مجتمع را احاطه کرده‌اند که ارتفاع هر کدام حداقل ۴متر و عرضی بیشتر از یک‌متر داشتند. محوطه اطراف این مجتمع و مسیرهای منتهی به آن توسط تعداد زیادی دوربین مداربسته از نوع مادون قرمز و سنسورهای امنیتی حفاظت می‌شدند. تصاویر تمامی این دوربین‌ها به یک اتاق امنیت مرکزی می‌رسید و مورد بررسی قرار می‌گرفت. همچنین این پایگاه به یک مرکز ارتباطی تمام‌عیار مجهز است که ارتباط فرماندهان نظامی را با شهرها و بخش‌های مختلف لیبی فراهم می‌کرد. بخش اصلی این مجتمع ابتدا توسط ملک ادریس حاکم قبلی لیبی ساخته شد. قذافی در دهه ۱۹۸۰ این مجتمع را با کمک مهندسان و پیمانکاران خارجی گسترش داد و مجهز کرد.

دفتر کار و محل سکونت قذافی توسط یک مهندس آلمانی طوری طراحی شده بود که در برابر حملات شدید مقاوم باشد. گفته می‌شود که خانواده قذافی در ساختمانی 2طبقه سکونت داشته‌اند اما برخی عقیده دارند که قذافی و خانوده‌اش در باب‌العزیزیه مستقر نبودند بلکه از طریق کانال‌های زیرزمینی به محل سکونت خود می‌رفتند که در نزدیکی باغ‌وحش طرابلس قرار داشت. مرموز‌ترین بخش این مجتمع تونل‌ها و پناهگاه‌های زیرزمینی آن به حساب می‌آید. گفته می‌شود شبکه تونل‌های زیرزمینی و پیشرفته این پایگاه به‌طوری با هم در ارتباط بوده‌اند که امکان نقل مکان مخفیانه از این مجتمع تا ساحل مدیترانه را فراهم می‌کرد. دیپلمات‌هایی که به باب العزیزیه رفته‌اند آن را یک پایگاه تمام‌عیار نظامی با تمامی تجهیزات پیشرفته اما به راحتی و امکانات یک هتل بسیار مجلل توصیف کرده‌اند.

کد خبر 143979
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز