همشهری آنلاین: ویروس H5 N1 ، عامل آنفلوآنزای مرگبار پرندگان در مجارستان و ژاپن باعث مرگ و میر طیور شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه کمیسیون اروپا هشدار داده است که بیماری شیوع‌یافته در میان غازها در جنوب شرقی مجارستان به احتمال زیاد ناشی از سویه مرگبار H5N1 است.

بیانیه کمیسیون اروپا که بازوی اجرایی اتحادیه اروپا است می‌گوید: "تمام آزمون‌های انجام‌شده در مجارستان بیانگر آن است که ویروس H5N1  مسئول شیوع بیماری بوده است."

به گفته سخنگوی این کمیسیون مقامات مجارستان تمام اقدامات لازم برای معدوم کردن گله‌ مبتلای غازها  و ایجاد محدوده‌های امن در اطراف مزرعه آلوده را به انجام رسانده‌اند.

در صورت اثبات قطعی وجود ویروس H5N1، این اولین بار  از ماه  آگوست (مرداد) است که آنفلوآنزای پرندگان در اروپا شیوع می‌یابد.

همچنین به گزارش خبرگزاری فرانسه  مقامات ژاپنی هم تایید  کرده‌اند که علت آخرین مورد شیوع آنفلوآنزای پرندگان در این کشور ویروس H5N1 بوده است.

این نتایج پس از آن منتشر می‌شود که دولت ژاپن دستور داد همه 52000 مرغ موجود در یک مرغداری آلوده معدوم شوند و یک منطقه قرنطینه به شعاع 10 کیلومتر اطراف آن ایجاد شود.

 بر اساس گزارش‌ها از پنج‌شنبه 25 ژانویه (5 بهمن) تا به حال دست کم 1300 مرغ در شیوع بیماری در شهر هیوگا در ایالت جنوبی میازاکی مرده‌اند.

این شیوع در همان منطقه‌ای رخ داده است که قبلا در 13 ژانویه (23 دی) شاهد شیوع آنفلوآنزای پرندگان بود و بعدا وجود ویروس H5N1 در آن ثابت شد.

کد خبر 14390

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز