گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: مشکلات خوابگاه‌های دانشجویی همچنان باقی است و همه‌ساله با نزدیک شدن به زمان بازگشایی دانشگاه‌ها وعده‌های مسئولان نیز در این باره شروع می‌شود و با شروع سال تحصیلی تب خوابگاه فروکش می‌کند؛ البته برای مصایب دانشجویان برای تهیه خوابگاه و مشکلات خوابگاه‌های دانشجویی نمی‌توان پایانی متصور شد.

خوابگاه

مشکلات دانشجویان مجرد اما با دانشجویان متاهل کمی تفاوت دارد. برخی دانشگاه‌ها خوابگاه متاهلی ندارند و این مشکلات دانشجویان متاهل را دوچندان می‌کند. وعده‌های مسئولان وزارت علوم هم‌چون مشکلات خوابگاه پایان‌ناپذیر و تا این مشکلات هست قول حل مشکلات «به‌زودی» هم ادامه دارد، امسال هم روند همه‌ساله تکرار شده و قائم‌مقام صندوق رفاه دانشجویان طی بخشنامه‌ای به معاونان دانشجویی دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم، از انجام هماهنگی‌های اولیه درخصوص تأمین مسکن متأهلی دانشجویان خبر داد.

در این بخشنامه مقرر شده است، دانشگاه‌ها لیست مشخصات دانشجویان به تفکیک مقطع دکتری، مقطع کارشناسی ارشد و مقطع کارشناسی که متقاضی مسکن متأهلی هستند را به صندوق رفاه دانشجویان ارسال کنند. قائم مقام صندوق رفاه دانشجویان در این نامه اعلام کرده است: مسکن متأهلی یک‌خوابه با پرداخت 9 میلیون تومان، مسکن متأهلی 2خوابه با پرداخت 16 میلیون تومان (پرداخت بقیه از طریق وام بانکی صورت می‌گیرد) قابل حصول است.

به گزارش مهر، برخی دانشگاه‌ها در اطلاعیه‌هایی جداگانه اعلام کرده‌اند که اقدام دانشگاه در زمینه جمع‌آوری مشخصات دانشجویان متأهل متقاضی مسکن متأهلی در این مرحله صرفاً جهت ارسال اسامی متقاضیان به صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم است و دانشگاه هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال رد یا قبول درخواست‌های ارسالی ندارد.

منصور حبیب‌پور گودرزی، قائم‌مقام صندوق رفاه درباره روندهای اجرایی و جزئیات شرایط اعطای مسکن متأهلی به دانشجویان متأهل وعده داده و گفته اوایل شهریور ماه جلسه‌ای درباره مسکن متأهلی دانشجویان برگزار می‌شود که در آن برخی موارد درباره شرایط و روندهای اجرایی مرتبط با مسکن متأهلی مشخص و درباره گام‌های اجرایی بعدی اطلاع‌رسانی می‌شود.

حکایت مسکن مهر دانشجویی

وزیر علوم تیر‌ماه امسال اعلام کرد: «دولت دانشجویان متاهل دانشگاه‌های دولتی را مشمول دریافت مسکن مهر می‌کند و دانشجویان متقاضی باید به معاونت فرهنگی دانشگاه خود مراجعه کنند.»کامران دانشجو افزود: این واگذاری ظرف مدت یکسال با اولویت دانشجویان دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی انجام می‌شود، نکته حایز اهمیت اینکه وزیر مسکن نیز وعده داد: «مسکن مهر در محل تحصیل دانشجویان به آنان واگذار می‌شود.»

مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم نیز هفته گذشته با تکرار سخنان دانشجو، از واگذاری مسکن مهر به دانشجویان تحصیلات تکمیلی سخن گفت و البته اعلام جزئیات نحوه واگذاری را موکول به نیمه شهریورماه کرد.

کوی، فقط متاهلی

به جرات می‌توان گفت حدود نیمی از دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی متاهل هستند و نیاز ضروری دانشجویان متاهل که وارد دانشگاه‌ها می‌شوند بحث مسکن و خوابگاه متاهلی است و این موضوع در کلانشهرهایی مانند تهران مشکلاتی را ایجاد کرده تا جایی که دانشگاه تهران ناچار شده از امسال تنها دانشجویان تحصیلات تکمیلی را در خوابگاه‌های کوی دانشگاه اسکان دهد. البته این راهکار هم مشکلاتی را به‌دنبال دارد و آن هم آواره شدن دانشجویان کارشناسی است و مسائلی ایجاد می‌کند که توجه خاص مسئولان را می‌طلبد.

خوابگاه به شرط ازدواج

برخی مسئولان وزارت علوم از‌جمله معاون فرهنگی و اجتماعی، بر این باورند که خوابگاه‌های متاهلی از عوامل مؤثر در تشویق دانشجویان به ازدواج و کاهش مشکلات آنان است و باید به سمتی رفت که همه دانشگاه‌ها خوابگاه متاهلی داشته باشند و امکاناتی را فراهم کنند تا دانشجویان علاقه‌مند بتوانند در دوران تحصیل خود، ازدواج کرده و در این مدت، به لحاظ داشتن مکانی برای زندگی تا حد زیادی آرامش خاطر داشته باشند.

ابهامات

با توجه به سخنان مبهم مسئولان وزارت علوم در باره خوابگاه‌ها و مشکلات موجود در این باره هنوز هم مسائل بسیاری مانند «مسکن مهر دانشجویی»، شرایط مسکن متاهلی، ودیعه و کمک‌هزینه پرداختی بابت خوابگاه، مدت اسکان دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی در خوابگاه‌ها، به‌طور شفاف مشخص نیست و مسئولان صندوق رفاه وزارت علوم حاضر نشدند در این باره توضیحات بیشتری بدهند و همه چیز را به «اوایل شهریور‌ماه» موکول کردند!

کد خبر 143880
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز