مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۲۱:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: زنانی که مولتی‌ویتامین مصرف کرده‌اند، ظاهرا کمتر در معرض خطر به دنیا آوردن نوزاد زودرس یا نوزاد با وزن کمتر از حد طبیعی هستند.

multivitamin

به گزارش رویترز این بررسی بر روی حدود 36000 زن دانمارکی انجام شد که از جمله درباره رژیم غذایی، وزن و استفاده از ویتامین مورد پرسش قرار گرفتند.

تصور می‌شود تغذیه بد نقش اساس در عوارض بارداری مانند زایمان زودرس یا رشد ناکافی جنین درون رحم داشته باشد.

نتایج این بررسی جدید موید این نظریه است، اما به گفته پژوهشگران ثابت نمی‌کند که مصرف مولتی‌ویتامین برای زنانی که قصد بارداری دارند یا باردار شده‌اند، کار درستی است.

در واقع مقامات بهداشتی آمریکا به زنانی که در انتظار بارداری هستند توصیه نمی‌کنند به طور منظم ویتامین مصرف کنند چرا که ممکن است به جنین آسیب برسد. اما مصرف مکمل اسید فولیک برای پیشگیری از برخی از نقائص مادرزادی توصیه می‌شود.

این تحقیق جدید به مصرف مولتی‌ویتامین در حوالی زمان لقاح - چهار هفته پیش و هشت هفته پس از آخرین قاعدگی زن- پرداخت که کمتر مورد بررسی قرار گرفته بود.

در میان زنانی که گفته بودند در طول این 12 هفته دست کم در 8 هفته مولتی‌ویتامین مصرف کرده بودند، موارد زایمان زودرس (پیش از 37 هفتگی) 4.3 درصد بود. در زنانی که مکمل مولتی‌ویتامینی مصرف نکرده بودند، این میزان 5.3 درصد بود.

در زنانی که مولتی‌ویتامین مصرف کرده بودند، احتمال به دنیا آوردن نوزاد با وزن کمتر از حد طبیعی نیز پایین‌تر بود.

این رابطه حتی پس از آن که تفاوت‌های میان این دو گروه زنان - مانند رژیم غذایی یا سیگار کشیدن- در نظر گرفته می‌شد- باقی بود - اما تنها در زنان دارای وزن طبیعی.

ژانت ام کاتوو از دانشگاه پیتسبورگ و همکارانش که این تحقیق را انجام داده‌اند، می‌گویند دلایل این رابطه معلوم نیست، اما ممکن است به مشکلات در جذب مواد مغذی مربوط باشد.

با این وجود این پژوهشگران بر اساس این یافته‌ها به زنان توصیه نمی‌کنند که هنگام تلاش برای باردار شدن مصرف مولتی‌ویتامین را آغاز کنند.

اولا به این دلیل که زنانی که مکمل ویتامینی مصرف می‌کنند، ممکن است از همان اول سالم‌تر باشند، و در این تحقیق راهی وجود نداشت که از اثر مخدوش‌کننده این عامل در نتایج جلوگیری کرد. و ثانیا اینکه تحقیقات چندانی برای بررسی اثرات ویتامین‌ها بر سلامت جنین انجام نشده است.

کد خبر 143810

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز