گروه سیاسی: بعد از سرکشی رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر اسلامگرای ترکیه به اردوگاه‌های اسکان گرسنگان سومالی محمود احمدی‌نژاد از تلاش‌های ترکیه برای کمک به سومالی، تقدیر کرده و اردوغان نیز در پاسخ گزارشی از وضعیت سومالی به رئیس‌جمهوری کشورمان داده و گفته است: مردم این کشور نیازمند کمک‌های گسترده هستند.

احمدی نژاد

این مکالمه تلفنی در برخورد نخست اگرچه دیپلماسی فعال ایران را در مواجهه با مسائل کشورهای اسلامی و به‌ویژه موضوع قحطی شاخ آفریقا نشان می‌دهد اما روی دیگر سکه آن است که در همین موضوع ویژه ایران با وجود تمام کمک‌هایی که به سومالی داشته و نخستین کشوری بود که کمک‌های بشردوستانه‌اش به موگادیشو گسیل شد، این فرصت را به اردوغان داد تا خود را به‌عنوان نخستین مقام بلندپایه‌ای که در بین قطحی‌زدگان سومالی حضوریافته معرفی کند و کشورش را به‌عنوان مهم‌ترین حامی گرسنگان سومالی.

نخست‌وزیر ترکیه در جریان این سفر حتی از بازگشایی سفارتخانه کشورش در موگادیشو خبر داده و گفته است برای کمک به توزیع محموله‌های کمک رسانی به سومالی قصد بازگشایی سفارتخانه در این کشور را دارد. این در حالی است که ایران تاکنون با ارسال 2محموله 40تنی کمک‌های بشردوستانه به مردم قحطی‌زده سومالی یکی از اصلی‌ترین حامیان گرسنگان سومالی بوده است.
تماس تلفنی رئیس‌جمهور کشورمان با اردوغان به گرفتن گزارش از وضعیت گرسنگان سومالی نیز محدود نشده است. طیب اردوغان در این مکالمه تلفنی گزارشی از اقدامات ترکیه برای امدادرسانی به مردم سومالی نیز داده است.

در این مکالمه البته محمود احمدی‌نژاد کمک به ملت‌های منطقه برای انجام اصلاحات و قرارگرفتن در مسیر عدالت و آزادی بدون دخالت غربی‌ها را مسئولیت تاریخی ایران و ترکیه دانسته و اظهار داشته است: 2کشور برای اینکه ملت‌های منطقه از آزادی، دمکراسی و عدالت برخوردار باشند باید همکاری‌های فشرده‌ای را با هم طراحی و عملیاتی کنند.

وی با قدردانی از تلاش‌های ترکیه برای کمک به سومالی، ضرورت ارسال سریع کمک‌های بشردوستانه به مردم این کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران موضوع کمک رسانی به مردم رنج‌دیده سومالی را به جدیت پیگیری و از تمامی اقدامات انجام‌شده در این زمینه حمایت می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران در نشست اضطراری فائو که برای مقابله با بحران خشکسالی در شاخ آفریقا برگزار شد، 7پیشنهاد را برای برون رفت از این بحران مطرح کرده بود که ایجاد کمیته پیگیری توسط فائو با همکاری سازمان‌های بین‌المللی مرتبط جهت پیگیری کمک‌رسانی به منطقه و ارائه گزارش‌های شفاف و به‌روز از اوضاع منطقه یکی از این پیشنهادها بود. رئیس و شرکت‌کنندگان در این نشست از پیشنهادهای ایران استقبال کردند.

کد خبر 143803
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز