معاون شهردار تهران با بیان اینکه با گذشت 5 ماه از سال هنوز ریالی از یارانه‌های مترو و اتوبوس پرداخت نشده، گفت:

مترو تهران

به‌نظر می‌رسد قصه پرغصه یارانه مترو ادامه دارد. جعفر تشکری‌هاشمی با اشاره به عدم‌پرداخت یارانه‌های مترو و اتوبوس از سوی دولت گفت: بیش از نیمی از ماه پنجم سال را هم گذرانده‌ایم و تا این لحظه حتی یک ریال هم از اعتبارات یارانه مترو و اتوبوسرانی به تهران پرداخت نشده است و به‌نظر می‌رسد قصه پر غصه اعتبارات مترو تا پایان این دوره مجلس نیز ادامه داشته باشد.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: دولت براساس مصوبه مجلس موظف است اعتبارات بخش مترو و اتوبوسرانی را پرداخت کند اما در طول این سال‌ها هیچگاه این وظیفه به درستی انجام نشده و امسال نیز شهروندان تهرانی همچنان این محرومیت را تجربه می‌کنند.

تشکری‌هاشمی ادامه داد: ما به این بی‌مهری‌ها عادت کرده‌ایم و ترجیح می‌دهیم سکوت کنیم تا قانونگذاران خود به بی‌توجهی به اجرا شدن مصوباتشان واکنش نشان دهند و از دولت سؤال کنند چرا با وجود گذشت 5 ماه از سال و در آستانه ششمین ماه سال حتی ریالی از اعتبارات مترو و اتوبوسرانی پرداخت نشده است.

پرداخت اعتبارات در بخش توسعه عمرانی

معاون شهردار تهران با اشاره به پرداخت بخشی از بودجه عمرانی مترو گفت: هرچند بخشی از بودجه عمرانی مترو پرداخت شده است اما با توجه به ساخت سالی 15 کیلومتر مترو در تهران و محدودیت‌های ساخت و‌سازی‌ که در تهران وجود دارد انتظار داشتیم کل بودجه عمرانی در 6 ماه اول سال که فصل کار است پرداخت شود اما خوشبختانه در این بخش شرایط به نابسامانی یارانه‌ها نیست.

تشکری‌هاشمی در پاسخ به این پرسش که در بخش هزینه‌های مترو چند در صد رشد وجود داشته است؟ گفت: این افزایش در بسیاری از بخش‌ها قابل اندازه‌گیری نیست. متأسفانه نبود انسجام در نرخ‌های بازار این اندازه‌گیری را برای ما غیرممکن کرده است. وی با بیان اینکه بیشتر خریدها در بخش مترو ارزی است، گفت: نرخ رشد ارز به‌گونه‌ای است که محاسبه افزایش آن سخت است.

در سایر خریدها نیز این تورم متغیر است و به‌نظر می‌رسد فشارهایی که برای افزایش نرخ حمل‌ونقل وجود دارد در سایر بخش‌ها حاکم نیست. معاون شهردار اضافه کرد: در خرید بسیاری اقلام شاهد افزایش چند برابری هستیم. در شرایط حاضر قادر نیستیم قیمت تمام شده جابه‌جایی‌هایمان را در مترو و اتوبوسرانی بیان کنیم. به‌نظر می‌رسد نظمی درخصوص نرخ‌گذاری‌ها وجود ندارد و ما هر روز با پدیده قیمتی درخصوص خدمات مواجه هستیم.

200 میلیارد تومان هزینه‌های جاری مترو است

وی در پاسخ به این پرسش که افزایش کرایه‌ها چقدر جبران هزینه‌های این بخش را کرده است، گفت: افزایش نرخ بلیت اتوبوس و تاکسی بر مبنای یک آیتم و آن هم سوخت بود درخصوص مترو نیز افزایش قیمت برق مورد محاسبه قرار گرفت که نزدیک به 10 در صد کل هرینه‌های بهره‌برداری مترو است.

تشکری‌هاشمی با بیان اینکه 200 میلیارد تومان هزینه جاری شرکت بهره‌برداری از مترو بدون در نظر گرفتن استهلاک است، گفت: حدود 10 درصد کل هزینه‌ها به برق مربوط می‌شود و در سایر آیتم‌ها نیز نرخ‌ها چند ده درصد افزایش داشته است.

کد خبر 143504

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز