همشهری آنلاین: وزیران امور خارجه روسیه و ایران پس از نشست سه ساعته در مسکو نتایج گفتگوهای خود را در جمع خبرنگاران تشریح کردند.

علی اکبرصلحی

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر از مسکو،علی اکبر صالحی وزیر امورخارجه کشورمان در این نشست خبری گفت : نشست با آقای لاوروف خوب وسازنده بود و صحبت‌های تفصیلی درباره مسایل فی مابین داشتیم.

وی با بیان اینکه آقای لاوروف مسایلی را به طور دقیق و خوب مطرح کردند، گفت: در خصوص دریای خزر با روسیه وحدت نظر خوبی داریم و قرار شد در مورد دریای خزر توافق‌ها؛ کنوانسیون‌ها و رژیم‌ها هر چه زودتر به امضای کشورهای حوزه خزر برسد.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: در خصوص مسایل دوجانبه نیز توافق کردیم زمینه ارتقای همکاری اقتصادی میان دو کشور فراهم شود.

صالحی افزود: امیدورایم جزئیات مسایل اقتصادی بویژه در حوزه‌های انرژی؛ زیر بنایی؛ حمل و نقل؛ ترانزیت و توسعه زیر ساخت و طرح‌های مورد علاقه دو کشور در نهمین کمیسیون در تهران بحث و نهایی شود.

وی درباره نیروگاه بوشهر هم گفت: در رابطه با نیروگاه بوشهر باید بگویم که از نظر ما بوشهر راه اندازی شده است و فقط امیدواریم بزودی به شبکه سراسری برق متصل شود و شاهد حضور آقای اشماتکو (وزیر انرژی روسیه و رئیس کمیسیون اقتصادی دو کشور )در جشن اتصال نیروگاه بوشهر به شبکه سراسری برق ایران باشیم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: در خصوص تحولات منطقه هم با آقای لاوروف بحث و اعلام شد که تحولات منطقه آثار خود را بر منطقه و جهان خواهد گذاشت و به لحاظ امنیتی و ثبات مهم است که ما به عنوان کشورهای منطقه توافق درباره مسایل و این تحولات رایزنی کنیم؛ ضمن اینکه اعلام کردیم مواضع ما در بیشتر امور با هم مشترک است.

صالحی درباره افغانستان نیز گفت: افغانستان هم برای ایران و روسیه موقعیت مهمی دارد؛ حضور ناتو و آمریکا در افغانستان برای ما نگران کننده است و همچنین ایران مخالف تاسیس پایگاه دائمی نظامیان آمریکا در افغانستان است و نگرانی خود را از این بابت اعلام کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان تاسیس پایگاه دائمی آمریکا در افغانستان را قبول نمی کند و این حرکت را مردود می دانیم و تذکرات لازم را به مراجع ذیربط داده‌ایم.

وزیر امور خارجه ایران همچنین گفت: در موضوع مبارزه با ترریسم و مواد مخدر هم با روسیه مواضع مشترک داریم و امیدواریم همکاری در این بخش ها تعمیق شود.

صالحی همکاری قضایی و استرداد مجرمان را نیز از موضوعات مطرح در نشست با وزیر امور خارجه روسیه بیان کرد.

وی با بیان اینکه در نشست امروز درباره طرح مهم آقای لاوروف در خصوص موضوع هسته ای ایران موسوم به طرح گام به گام صحبت کردیم گفت: این طرح هم گام به گام است و هم برای طرف ها تعهدات همزمان ایجاد می‌کند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: طرح گام به گام روسیه مفصل است و قرار شد ما این طرح را مرور کنیم و با کار کارشناسی بتوانیم آن را تکمیل کنیم.

صالحی گفت: جمهوری اسلامی ایران به طرح گام به گام با دید مثبت نگاه می کند و ما از هر طرح سازنده برای آغاز مذاکرات همراه با احترام متقابل استقبال می‌کنیم.

وی تصریح کرد: از نگاه ایران انجام مذاکرات در موضع فشار و مذاکره مردود است و روش همکاری و مذاکره حکیمانه و عقلانی تر است که ابتکار روسیه در این جهت یعنی همکاری و مذاکره است.

کد خبر 143488
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز