همشهری آنلاین: علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با اشاره به مناسبات گسترده ایران و روسیه در عرصه های مختلف اعلام کرد: روابط ایران و روسیه بسیار فراتر از مسائل هسته ای است و طیف وسیعی از موضوعات دو جانبه و همکاری در مسائل منطقه ای و بین المللی را شامل می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا از مسکو ، صالحی بعد از ظهر روز چهارشنبه در پایان دیدار از مسکو در جمع خبرنگاران خاطر نشان کرد: در مذاکرات با 'نیکلای پاتروشف' دبیر شورای امنیت روسیه در تهران هم، ابتدا مسائل دو جانبه و منطقه ای را مطرح کردیم و مباحث مربوط به برنامه هسته‌ای ایران در جایگاه آخر قرار داشت.

وی افزود: امروز در مذاکره با 'سرگئی لاوروف' وزیر امور خارجه روسیه هم از مسائل دو جانبه شروع کردیم ، سپس مسائل منطقه ای مطرح شد و آخر هم در خصوص مسائل هسته ای و طرح گام به گام روسیه گفت و گو کردیم.

وزیر امور خارجه ایران گفت: ایران و روسیه ، دیدگاه های مشترک فراوانی در حوزه های مختلف دارند و همکاری دو کشور در موضوعات منطقه ای مانند افغانستان ، عراق و تحولات شمال آفریقا هم کاملا ملموس است.

وی افزود: این همگرایی فکری و سیاسی میان مسکو و تهران در سطوح منطقه ای و بین المللی در موضع گیری های آنها هم روشن بود و همین امر زمینه همکاری های بین دو کشور را فراهم می کند.

صالحی گفت: در همین راستا ،ایران و روسیه رایزنیهای مداومی با رویکرد رصد تحولات منطقه و مراقبت از صلح و ثبات و امنیت

منطقه ای با هم دارند.

وی با بیان اینکه ، مسکو و تهران به دقت تحولات منطقه را تحت نظر دارند، گفت: دو طرف بر این نکته اصرار دارند که باید از مداخلات خارجی در امور داخلی کشورهای منطقه و سوء استفاده قدرت های زورگو از وضعیت ایجاد شده در این کشورها جلوگیری شود.

وزیر امور خارجه ایران خاطر نشان کرد: تاکید اصلی ایران و روسیه در تحولات منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا ، احترام به حاکمیت کشورها و دفاع از استقلال آنها است.

وی با بیان اینکه ما و طرف های روس هر گونه دخالت اجنبی ها را در مسائل داخلی کشورهای منطقه مردود می دانیم ، اظهار داشت: در همین راستا ، پیش از این موضع خود را به صورت شفاف در خصوص مردود بودن برنامه های توطئه آمیز ایجاد پایگاههای دائمی آمریکا در افغانستان اعلام کرده ایم.

صالحی در ادامه سخنان خود با اشاره به مطرح شدن طرح گام به گام روسیه در مذاکرات امروز(چهارشنبه ) و با بیان اینکه از کلیات این طرح استقبال می کنیم و جزییات آن باید توسط گروههای کارشناسی بررسی و تکمیل شود، گفت: در مذاکرات بر این نکته تاکید شد که تعهدات ناشی از مذاکرات هسته ای باید دارای ویژگی 'همزمانی' باشد.

وی افزود: به این معنا که باید در قبال یک قدم برداشته شده از سوی یکی از طرفین ، طرف دیگر قدم متقابل و همزمانی را بردارد.

وزیر امور خارجه ایران خاطر نشان کرد: ایران طرح گام به گام روسیه را اقدامی با حسن نیت تلقی می کند.

وی در خصوص موضوع هسته ای هم گفت: از نظر ما برنامه هسته ای ایران روال عادی خود را طی می کند و این غربیها هستند که با بهانه جویی های بیمورد ، مشکل آفرین شده اند و حالا می خواهند به نوعی از بن بست ایجاد شده توسط خودشان رهایی یابند.

وی گفت: روسها نیز با ارائه طرح گام به گام ، به دنبال اعتماد سازی و رفع مشکلات پیش آمده در این زمینه هستند.

کد خبر 143471
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز