همشهری آنلاین: رییس اتحادیه املاک، افزایش قیمت آهن، سیمان، تراکم، خواب سرمایه، جو روانی، مهاجرت ها و موالید را از جمله دلایل رشد قیمت مسکن به ویژه در تهران دانست.

مصطفی قلی خسروی در گفتگویی با ایلنا، درباه اینکه چه طور می‌‏توان مانع افزایش لجام گسیخته مسکن شد، افزود: با کاهش دخالت‌‏های نابجای افراد فاقد صلاحیت و حرف‌‏‏های غیر کارشناسی اشخاص که با امور ساخت و ساز ملک و مسکن هیچ آشنایی ندارند، می‌‏توان جلوی افزایش قیمت‌‏ها را در دراز مدت گرفت.

خسروی، در خصوص راهکارهای کنترل قیمت مسکن، خاطر نشان‌‏کرد: با کاهش نرخ تراکم، تعدیل قیمت آهن، سیمان و مصالح برای 5 سال، شروع فعالیت ساخت و ساز، ممانعت از خواب سرمایه و افزایش سرعت مسکن‌‏سازی با مصالح جدید، می‌‏توان به توازن تقاضا و عرضه امیدوار بود.

وی، درباره اینکه چه چاره‌‏ای برای استفاده از ظرفیت‌‏های خالی وجود دارد، گفت: در گذشته برای خانه‌‏های خالی از سکنه مالیات مضاعف گرفته می‌‏شد که کار آمد نبود؛ لذا برای استفاده از ظرفیت‌‏های خالی باید ساخت و ساز را بیشتر کرد و جلوی مهاجرت‌‏های بی‌‏رویه را گرفت.

رییس اتحادیه املاک، افزود: در شهرستان‌‏های کوچک و بزرگ باید شغل ایجاد کرد و رفاه و زیبایی شهر را به شهرستانی‌‏ها هدیه کرد، همچنین، هزینه در پایتخت را برای امور غیر ضروری باید افزایش داد، در این صورت می‌‏توان جلوی مهاجرت بی‌‏رویه را گرفت.

این گونه راه حل‌‏ها و سیاست‌‏ها را باید شورای شهر، شهرداری، وزارت مسکن و وزارت کشور اعمال کند تا شاید بتوان معضل مسکن را حل کرد.

وی، درباره این که آیا امکان شکسته شدن قیمت‌‏های کاذب مسکن در پایتخت وجود دارد یا خیر، خاطر نشان‌‏کرد: با کنترل قیمت مصالح، جلوگیری از خروج مصالح ساختمانی به کشورهای همسایه و ساخت و ساز و برنامه ‌‏ریزی‌‏های درست و کارشناسانه، می‌‏توان قیمت مسکن را مهار و ثابت نگه داشت.

کد خبر 14344

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز