همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: استفاده از ایران‎کد از اول شهریورماه در کالاهای تولید داخل کشور اجباری می‎شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه اطلاع رسانی بازرگانی ایران (شابا)، علیرضا شجاعی افزود: استفاده از ایران‎کد نقش مهمی در تشخیص کالاهای بی‎کیفیت و قاچاق دارد.

وی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت به شدت مخالف واردات کالاهای فاقد کیفیت یه کشور است و در حد توان از این معضل جلوگیری می‎کند.

شجاعی، اجرای طرح تشدید نظارت بر بازار و برخورد با متخلفان اقتصادی را دیگر اقدامات مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت ذکر کرد و گفت: واگذاری نظارت‎ها و تنظیم روند بازار برعهده خود مردم و اصناف در قالب تشکل‎های تخصصی و بخش خصوصی در دست اقدام است.

شجاعی خاطرنشان کرد: این وزارتخانه تلاش می‎کند تا حد امکان بیشتر نقش سیاستگذاری، توسعه‎ای و نظارتی در زمینه‎های مختلف را داشته باشد.

وی افزود: تشکیل معاونت کسب و کار را از فعالیت‎های در دست انجام وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تسهیل و تسریع گسترش تولید است.

شجاعی در خصوص جلوگیری از ورود کالاهای چینی بدون کیفیت به کشور هم گفت: واردات کالا به کشور بر اساس 32 ضابطه تعریف‎شده در سازمان‎ها و بخش‎های ذیربط مانند سازمان‎های استاندارد و تحقیقات صنعتی، وزارتخانه‎های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، نیرو و غیره صورت می‎گیرد.

سخنکوی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: طبق قانون تنها می‎توان از ورود کالاهایی به کشور جلوگیری کرد که با ضوابط تعریف‎شده سازمان‎ها و وزارتخانه‎های فوق مغایرت داشته باشد.

وی گفت: افزایش کیفیت تولیدات کالاهای داخلی و رقابت‎پذیر بودن آنها با انواع مشابه خارجی راهکار مهم دیگر برای جلوگیری از مصرف کالاهای بی‎کیفیت خارجی و استفاده بیشتر از کالاهای ایرانی است.

شجاعی اظهار داشت: حمایت بیشتز از فعالان بخش تولید و کاهش هزینه‎های تمام‎شده این بخش از طریق پرداخت تسهیلات بانکی و غیره راهکار دیگری برای حضور بیشتر تولیدکنندگان ایرانی در عرصه تولید کالاهای با کیفیت است.

وی گفت: الحاق به سازمان تجارت جهانی در اولویت سیاست‎های اقتصادی کشور محسوب می‌شود و در برنامه پنجم توسعه به این مساله مهم تاکید شده است.

شجاعی افزود: در دو سال گذشته کارگروهی با عنوان تجارت جهانی برای بررسی ظرفیت‎های کشورمان برای الحاق به این سازمان در وزارت بازرگانی وقت تشکیل شد و فعالیت این کارگروه در قالب وزارت صنعت، معدن و تجارت جدید استمرار می‎یابد.

وی اضافه کرد: در اسفند 1388 حدود 700 سوال در خصوص آمادگی و ظرفیت‎ها و بسترهای لازم ایران برای الحاق به سازمان تجارت جهانی برای پاسخگویی به 56 دستگاه اجرایی دست‎اندرکار ارسال شد.

شجاعی گفت: در این مدت بیش از یکصد جلسه کارشناسی با دستگاه‎های اجرایی ذیربط تشکیل و ابعاد مختلف پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی بررسی شد.

وی افزود: با پاسخ دادن به این سوال‌ها بخش دوم پرسش‌های سازمان تجارت جهانی به کشورمان ارسال می‎شود و چند نوبت ادامه می‌یابد.

شجاعی گفت: روسیه و چین هم برای عضویت در سازمان تجارت جهانی به سه تا هفت هزار پرسش سازمان تجارت جهانی پاسخ داده‌اند.

وی پیش‎بینی کرد: روند عضویت ایران به سازمان تجارت جهانی هفت سال زمان ببرد.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: سازمان تجارت جهانی برای عضویت کشورهای مختلف استانداردها و سیاست‎های خاص خودش را دارد و مسائل سیاسی و اعمال تحریم‎های اقتصادی بر علیه کشورمان خللی در این امر ایجاد نمی‎کند.

کد خبر 143419
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز