نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز خود با 94 رای مخالف و 57 رای موافق با دو فوریت طرح انتقال آب برای نجات دریاچه ارومیه از خشک شدن مخالفت کردند.

بدین‌ترتیب طرح نجات دریاچه ارومیه با انتقال آب رودخانه ارس و پمپاژ آب از رودخانه سیلوه در پیرانشهر به‌صورت عادی به کمیسیون مربوطه ارجاع شد تا با اتمام بررسی‌های بیشتر در دستور کار قرار بگیرد. البته نایب‌رئیس مجلس گفت: مخالفت مجلس با دوفوریت این طرح به معنای مخالفت با اصل موضوع نیست بلکه مجلس می‌خواهد کار کارشناسی انجام شود.

لذا این طرح به‌صورت عادی در کمیسیون بررسی خواهد شد و از مسئولان و کارشناسان دعوت می‌شود تا در کمیسیون بررسی‌های لازم را انجام بدهند. گزارش‌های نگران‌کننده از خشک شدن دریاچه ارومیه و تبعات زیست‌محیطی ناشی از آن بارها در رسانه‌ها مطرح شد تا آنکه نمایندگان مجلس طرح نجات این دریاچه را با انتقال آب به آن تهیه کردند و درصورت تصویب نهایی این طرح در جلسه دیروز مجلس وزارت نیرو موظف می‌شد یک میلیارد متر مکعب آب برای صیانت از دریاچه ارومیه از طریق پمپاژ از رودخانه سیلوه در پیرانشهر به دریاچه ارومیه و انتقال آب رودخانه ارس به دریاچه ارومیه از دو حوزه آذربایجان غربی و شرقی فراهم کند.

نادر قاضی‌پور یکی از طراحان طرح و نماینده ارومیه دریاچه ارومیه را جزو ذخایر ملی خواند و گفت: با توجه به شرایط نگران‌کننده این دریاچه و پس‌رفت سریع و مداوم آب در جنوب این دریاچه و با توجه به پیش‌بینی‌هایی مبنی بر خشک‌شدن دریاچه ارومیه طی چند سال آینده، ضرورت نجات حیات گیاهی و حیوانی این زیست‌بوم، تصویب چنین طرحی را ایجاب می‌کرد.جواد جهانگیرزاده یکی دیگر از موافقان دو فوریت طرح نجات دریاچه ارومیه گفت: این موضوع جغرافیای کشور را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

چه کسی توان جلوگیری از سونامی نمک را دارد؟به گفته وی، موضوع دریاچه ارومیه فقط موضوع منطقه آذربایجان نیست، چرا که اگر این دریاچه خشک شود در بسیاری استان‌ها باران نمک را شاهد خواهیم بود و آثار حیاتی ناشی از مرگ دریاچه ارومیه حتما 13 میلیون نفر را آواره خواهد کرد.

وی با اشاره به کارهای کارشناسی انجام شده در وزارت علوم و نیرو گفت: در مصوبات سفرهای استانی دولت در سال 87 نیز 2 هزار و 700 میلیارد تومان برای احیای این دریاچه مصوب شده بود اما یک ریال نیز هزینه نشد و این کم‌کاری و قصور دولت است لذا ما دست توسل به سمت نمایندگان دراز کردیم.

کد خبر 143362
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز