سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۵
۰ نفر

مریم غفاری : ادامه زندگی حدود 6 هزار کودک هموفیلی و بیش از 20 هزار بیمار مبتلا به تالاسمی در کشور، وابسته به دریافت مداوم خون و فراورده‌های خونی است.

سایر مصرف‌کنندگان خون شامل بیماران دیالیزی، بیماران نیازمند جراحی به‌ویژه جراحی‌های بزرگ، نوزادان مبتلا به عوارض ناشی از ناسازگاری خون، بیماران پیوند اعضا، مصدومان سوانح مختلف از جمله سوختگی‌های شدید و تصادفات رانندگی و مبتلایان به‌ انواع سرطان‌ها به‌ویژه در مرحله شیمی درمانی هستند.

از سوی دیگر در فصل تابستان به‌علت افزایش عمل‌های جراحی و افزایش مصدومان تصادفی به‌دلیل حجم بالای سفرهای تابستانی، نیاز به خون بیشتر می‌شود اما به‌دلیل طولانی‌بودن روزها و گرمای هوا میزان اهدای خون کاهش داشته و به تبع آن ذخایر خونی نیز در مراکز درمانی کاهش یافته است. از آنجا که تامین پلاکت مورد نیاز بیماران باید از خون تازه تهیه شود؛ زیرا پلاکت را بیش از 5 روز نمی‌توان نگهداری کرد، به‌خصوص در بعضی شهرستان‌ها برای تامین پلاکت مورد نیاز بیماران، با کمبود خون مواجهیم. به یاد داشته باشید که سهیم شدن در اجر و ثواب تنها برپا کردن سفره‌های رنگین افطار نیست و روزه‌داران می‌توانند با اهدای خون خود، جان بسیاری از بیمارانی را که نیازمند این سرمایه انسانی هستند، نجات دهند.

به گفته متخصصان، اهدای خون در ماه رمضان قبل از افطار برای کسانی که به لحاظ جسمی ضعیف هستند توصیه نمی‌شود اما یک یا 2 ساعت پس از افطار اهدای خون برای فرد روزه‌دار نه تنها مشکلی ایجاد نمی‌کند بلکه برای سلامت و تنظیم سوخت و ساز بدن او نیز مفید خواهد بود. بنابراین سازمان انتقال خون می‌تواند با همکاری مساجد محل و با اطلاع‌رسانی از طریق رسانه ملی در فاصله افطار تا سحر با یاری مردم کمبود خون به‌وجود آمده در ماه رمضان را جبران کند. این نگرانی همیشه در بین اهداکنندگان در ایام ماه مبارک رمضان وجود دارد که تصور می‌کنند با اهدای خون، روزه آنان باطل می‌شود ولی طبق استفتائات مراجع برای نجات انسان، اهدای خون روزه را باطل نمی‌کند.

یکی از ابهامات دیگر روزه‌داران این است که آیا اهدای خون باعث ضعف می‌شود که در این مورد افراد باید از روز قبل و در بین فواصل افطار تا سحر، نوشیدنی‌های شیرین بنوشند تا در زمان اهدای خون دچار ضعف نشوند.به گفته متخصصان، خونگیری هیچ خطر و ضرری برای روزه‌داران ایجاد نمی‌کند و در چنین شرایطی، مصرف مایعات پس از افطار، امری ضروری است. گفتنی است، سازمان انتقال خون ایران با ایجاد پایگاه‌های ثابت و سیار خونگیری، آماده پذیرایی از هموطنان روزه‌دار در ایام ماه مبارک رمضان است.

کد خبر 143334
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز