مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر - احمد افشار: ماه مبارک رمضان، حس و حال معنوی و خاطره‌انگیزی را در فضای هنری شهر به تماشا گذاشته و از آغاز این ماه، برنامه‌های هنری در تهران با توجه به ویژگی‌های ماه میهمانی خدا دنبال می‌شود.

mosque

دیشب، همزمان با شب میلاد با سعادت امام‌حسن‌مجتبی(ع) در تالار وحدت 300‌خوشنویس در قالب 30 گروه 10‌ نفره، از افطار تا سحر، قرآن کریم را کتابت ‌کردند. در این برنامه کتابت قرآن که براساس قرآن استاد سیدحسین میرخانی، نخستین کاتب قرآن‌نویس نستعلیق ایران، صورت گرفت، تعدادی کارشناس مذهبی نیز بر نحوه اعراب‌گذاری آن نظارت کردند. قرآن کتابت شده مدتی در تالار وحدت به نمایش درمی‌آید و سپس به‌طور دائمی در موزه برج آزادی نگهداری خواهد شد.

همچنین در بخش تجسمی نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در این دوره، نمایشگاهی شامل 203 اثر از 133‌هنرمند در رشته‌های خوشنویسی، نقاشی، پوستر، سفال و سرامیک و نگارگری با موضوعات مرتبط با ماه مبارک رمضان، نیایش و مسائل دینی برپا شده که برگزاری 47 کارگاه آموزش هنر و نمایشگاهی از 73 هنرمند پیشکسوت، نگاه ویژه‌ای به هنرهای تجسمی با موضوع دینی و قرآنی داشته است.

در بخش کارگاه‌های تخصصی نگارگری و تذهیب قرآنی نیز تعدادی از هنرجویان رشته تذهیب قرآنی در غرفه‌های هنری و تجسمی برپا شده که به ارائه آثار هنری مختلف تذهیب با مفاهیم قرآنی و دینی می‌پردازند. در بخش هنرمندان مدعو نیز آثار 73‌هنرمند برپا شده است که در آن 16 اثر از هنرمندان خوشنویس، 13 اثر از هنرمندان نقاش، 17 اثر از هنرمندان نگارگری، 10 اثر در رشته سفال و سرامیک و 17 اثر نیز در رشته پوستر ارائه شده است. علاوه بر این، نمایشگاه عکسی نیز با عنوان «تصویر آفتاب» شامل 120 عکس از تولد تا ارتحال امام‌خمینی(ره) در این بخش برپا شده است.

در همین رابطه امیر عبدالحسینی، مسئول بخش پوستر و داور بخش هنرهای تجسمی نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، کیفیت آثار عرضه شده در نمایشگاه را خوب توصیف کرد و گفت: البته در میان برخی از آثار المان‌ها و نمادهای تکراری با موضوع مذهبی و قرآنی به چشم می‌خورد. برای خلق آثار برجسته و ماندگار لازم است هنرمندان با استفاده از تکنیک‌ها و جذابیت‌های بصری تغییراتی در نگاه خود به مقوله دین ایجاد کنند.

عبدالحسینی به برگزاری کارگاه‌های آموزش هنر در روند برگزاری نمایشگاه قرآن اشاره کرد و گفت: در این کارگاه‌ها که با حضور اساتید شناخته شده هنر برگزار می‌شود، آثار مختلفی در رشته‌های سفال، نگارگری، خوشنویسی و نقاشی خلق می‌شود که در هر شب یکی از آثار برتر انتخاب می‌شود. به گفته دبیر چهارمین سوگواره پوسترهای عاشورایی، نمایشگاه قرآن در سال‌های گذشته رویکرد دانش‌آموزی داشت، اما امسال با ارتقای روند برگزاری آن بیشتر مطلوب دانشجویان و اساتید است.

وی افزود: از هم‌اکنون باید برای دوره بعدی این رویداد فرهنگی برنامه‌ریزی کرد و با پایان یافتن نمایشگاه، نباید پرونده خلق آثار هنری با موضوعات دینی و قرآنی بسته شود. بخش تجسمی نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با همکاری مرکز هنرهای تجسمی، مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی و مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر برگزار شده است.

کد خبر 143211
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز