شنبه ۷ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۴:۵۹
۰ نفر

علی ابراهیمی: با خروج پیکان از چرخه تولید خودروهای ساخت داخل و پس از امضای قرارداد تولید ال90 با مشارکت خودرو‌سازان داخلی و شرکت رنوی فرانسه، به نظر می‌رسید با توجه به حساسیت‌های مجلس و دولت در این قرارداد و تعیین قیمت پایه ال90، خودرویی با قیمت و کیفیت نسبی مناسب جایگزین پیکان خواهد شد.

با وجود گذشت چندین ماه از نهایی شدن این  قرارداد و امضای الحاقیه‌ای به قرارداد مذکور در تیر‌ماه سال جاری که به در‌خواست وزارت صنایع و معادن، مرکز پژوهش‌ها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی صورت گرفت و در  شرایطی که قرار است این خودرو تا پیش از پایان سال جاری به بازار عرضه شود ،دیدگاه‌های متفاوتی در زمینه نحوه قیمت گذاری و زمان عرضه این خودرو به بازار مطرح می‌شود.

برخی تعیین قیمت این خودرو بر مبنای یورو را با توجه به ساخت 60درصد داخل آن و تغییرات نرخ یورو  ناکار‌آمد تلقی کرده و آن را عاملی در افزایش قیمت این خودرو خصوصاً در مدل‌های فول می‌دانند، گرچه در مورد قیمت پایه این خودرو در مدل ساده نیز تاکنون  افزایش نرخ یورو موجب افزایش قیمت تمام شده این خودرو از 8 به8 میلیون و200 هزار تومان شده است‌.

در شرایطی که هنوز اظهار نظر قطعی در مورد زمان عرضه و قیمت مدل‌های هفت‌‌ گانه ال 90 (تندر) از سوی خودروسازان ، وزارت صنایع و سازمان گسترش صورت نگرفته است‌،  نمایندگان مجلس بر عرضه این خودرو در مدل فول به قیمت کمتر از 10 میلیون تومان تاکید دارند. گرچه برای تعیین دقیق زمان عرضه و قیمت این خودرو باید منتظر ماند و سیاست‌های خودروسازان را نظاره کرد .


قیمت مدل فول کمتر از 10 میلیون
در حاشیه نخستین نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو و ششمین نمایشگاه لوازم خانگی در حالی که وزیر صنایع خبرنگاران رسانه‌ها را از پرسش در زمینه مباحث دیگر به جز خودرو منع کرده بود ، دیدگاه‌های متفاوتی در زمینه محاسبه قیمت و زمان عرضه ال 90 مطرح شد.
در این مراسم وزیر صنایع و معادن با بیان این که ال90 خودرو خارق العاده‌ای نیست در مورد زمان عرضه و قیمت این خودرو ، گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته زمان پیش‌فروش این خودرو اعلام می‌شود و امیدواریم تا پایان امسال به بازار عرضه شود، در مورد قیمت ال 90 نیز تقریباً هر ماه یک بار قیمت این خودرو را به میزان 6 هزارو 750 یورو اعلام کرده‌ام و هم اکنون نیز همین قیمت را اعلام می‌کنم.


 علیرضا طهماسبی با بیان این که این خودرو نیز یک خودرو درکلاس متوسط جهانی است، گفت:قیمت خودروی «ال90 » به علت 60 درصد ساخت داخل آن نباید به ریال تعیین شود و برای مدیریت قیمت، قیمت این خودرو براساس یورو تعیین می‌شود. همچنین در توافقات اولیه صورت گرفته هم تعیین قیمت براساس یورو بوده است.


 وی با رد ادعای عرضه ال90 به قیمت پیکان، گفت:به هیچ وجه این امر صحت ندارد و قیمت مدل فول این خودرو در حدود 8 تا 8هزارو 200 یورو (9میلیون و 840 هزارتومان) خواهد بود. ال90 باید در بازار داخلی با خودروهای دیگر رقابت کند  و به طور حتم سایر خودروهای ساخت داخل از جمله سمند به خوبی با این خودرو رقابت نموده و به محض فروکش کردن تب خودروی  ال90  در کشور مردم در انتخاب خودروی مورد نظر خود قضاوت خواهند کرد.


تعیین قیمت بر مبنای یورو
 از سوی دیگر مدیر عامل سازمان گسترش در زمینه تعیین قیمت ال90 به خبرنگار ما، گفت: تعیین قیمت ال 90 تابع قیمت‌های حسابداری صنعتی است. به هر حال خودرویی که 40 درصد آن وارداتی است نمی‌تواند فارغ از نرخ یورو باشد. وقتی قیمت‌ها دقیقاً محاسبه شد آن را اعلام خواهیم کرد.


مهدی مفیدی ، افزود: در زمینه  قیمت‌ها کار می‌کنیم و معتقدیم هنوز برای تعیین قیمت فول
 ال 90 دیر نشده است هر زمان که این بررسی به پایان رسید و خودرو آماده  عرضه بود، قیمت‌ها را اعلام می‌کنیم.


  وی در زمینه احتمال افزایش قیمت پایه ال 90 به بیش از 8 میلیون تومان ،گفت: نمی‌دانیم قیمت یورو تا 2 ماه آینده چگونه خواهد بود. وقتی قطعات از خارج تأمین می‌شود تعیین نرخ نیز بر مبنای یورو خواهد بود. تنها 54 درصد قطعات این خودرو ساخت داخل خواهد بود، گرچه قصد داریم این سهم را به 60 درصد برسانیم اما وقتی 40 درصد خودرو وارداتی باشد نمی‌تواند وابستگی به نرخ ارز نداشته باشد ،با چانه‌زنی منطق تغییری نمی‌کند.

 از سوی دیگر در مدل‌های فول وابستگی به خارج بیشتر است گرچه تلاش می‌کنیم قیمت صفر را در ابتدای کار در حد 8 میلیون نگه داریم اما قیمت فول این خودرو  بر مبنای آبشن‌های اضافی محاسبه خواهد شد.


 مفیدی، افزود: برآورد ما آن است که قیمت مدل فول این خودرو حدود 10 میلیون تومان خواهد بود، اما قیمت اصلی را پس از برآورد‌های کارشناسی که حتماً قبل از پایان سال خواهد بود، اعلام می‌کنیم همانطور که قبلاً اعلام کرده بودیم این خودرو در اسفندماه عرضه می‌شود و این گونه نیز خواهد شد.


تعیین قیمت بر مبنای ریال
این در حالی است که مدیرعامل ایران خودرو در گفت وگو با خبرنگار ما در زمینه نحوه تعیین قیمت ال90 می‌گوید: بحث اولیه در تعیین قیمت ال 90 قیمت‌گذاری بر مبنای یورو بوده است اما زمانی که 60 تا 80 در صد قطعات این خودرو داخلی باشد، باید در مبنای تعیین قیمت این خودرو تجدید نظر شده و بر مبنای واحد پولی کشورمان این قیمت تعیین شود.


منوچهر منطقی افزود: هنوز در ابتدای راه  هستیم و ال90 به بازار عرضه نشده است، اما با سازمان  گسترش و وزارت صنایع برای تعیین قیمت مدل‌های دیگر ال90 در حال مذاکره هستیم.  قیمت پایه این خودرو 6هزارو 750 یورو خواهد بود اما این دلیل نمی‌شود که تا پایان نرخ‌ها بر مبنای یورو باشد.

 وی در زمینه زمان عرضه ال90 توسط ایران خودرو گفت: در عرضه ال90 عوامل متعددی دخیل هستند ، در دهه فجر خط تولید این خودرو در ایران‌خودرو افتتاح خواهد شد، اما بعد از تولید، این خودرو باید تجاری‌سازی شده و قابلیت عرضه به بازار را داشته باشد از سوی دیگر قطعه‌رسانی به موقع برای دستیابی به تیراژ مد نظر حایز اهمیت است.


 منطقی ، گفت: برای عرضه این محصول 4 مرحله از سوی رنو در نظر گرفته شده که ایران خودرو در مراحل دوم و سوم پروژه است و بر اساس زمانبندی مشخص و تایید رنو و توانمندی ایران خودرو زمان عرضه مشخص خواهد شد. با این وجود مدیرعامل ایران خودرو از پاسخ به خبرنگار ما در زمینه اینکه آیا ال 90 توسط این شرکت تا پیش از پایان سال جاری به بازار عرضه خواهد شد، خودداری کرد.


قیمت مدل فول 10 میلیون و 500 هزار تومان
این در حالی است که مدیرعامل پارس خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ما در زمان عرضه و قیمت ال90 می‌گوید: با تولید 150 خودروی ال90 در بهمن‌ماه و در صورت تایید کیفیت خودروها امکان تولید و عرضه 2 هزار خودروی تندر تا پایان اسفندماه وجود دارد.

با مجوز چندی پیش شرکت رنو به پارس خودرو بر اساس ظرفیت‌های خطوط تولید امکان تولید 20 دستگاه ال90 در هر ساعت در این شرکت وجود داشته و تا پایان اسفندماه 2 هزار تندر در این شرکت تولید خواهد شد که امکان عرضه محدود این خودرو در سایپا را فراهم می‌سازد.

در حالی که پیش از این قائم‌مقام ایران خودرو خبر از اعلام شرایط ثبت‌نام این خودرو در دهه فجر داده بود، سید حسین امیری در این زمینه می‌گوید: امکان عرضه این خودرو در اسفندماه و پیش از فروش آن در گروه سایپا در همه مدل‌ها در بهمن‌ماه وجود دارد اما در زمینه زمان عرضه این خودرو از سوی ایران خودرو باید با احتیاط اظهار نظر کرد و احتمال عرضه تولیدات این شرکت در اوایل سال 86 وجود دارد.

وی در زمینه برخی اظهارنظرها در مورد قیمت 12 میلیون تومانی مدل فول این خودرو می‌‌گوید: اگرچه در متن قرارداد تنها قیمت پایه این خودرو 6 هزار و 750 یورو با نرخ امروز 8 میلیون و 100 هزار تومان ذکر شده و برای قیمت فول این خودرو قیمتی ذکر نشده، اما معتقدم قیمت مدل فول (ای2) این خودرو بیش از 10 میلیون و 500 هزار تومان نخواهد بود. همچنین در مدل ساده قبلاً وجود ایربک الزامی نبوده که اکنون ایربک سمت راننده الزامی شده و بر قیمت پایه می‌افزاید.


وی می‌افزاید: این خودرو در سه مدل اصل ای0-1و2  و در مجموع در 7 مدل عرضه خواهد شد و اگر چه هنوز قیمت سایر مدل‌های آن تعیین نشده اما این آبشن‌ها به قیمت پایه خودرو افزوده خواهد شد. حساسیت بر روی قیمت پایه این خودرو وجود دارد و در مورد سایر مدل‌ها هنوز قیمت، نهایی نشده است.امیری در مورد امکان عرضه این خودرو با حجم موتور 1600 سی.سی و قیمت 12 میلیون تومان می‌گوید: حجم موتور یکی از عوامل مؤثر در تعیین قیمت خودرو است و به طور نمونه اکنون مزدا با موتور 1600 به قیمت 20 میلیون تومان عرضه می‌شود.


مجلس بر قیمت ال90 نظارت می‌کند
از سوی دیگر، مخبر کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه در قرارداد پیش‌بینی شده تا قیمت ال90 از 8 تا حداکثر 10 میلیون تومان باشد، می‌گوید: با توجه به حجم موتور و اندازه شاسی، این خودرو در حدی نیست که بتوان آن را با قیمت بیش از 10 میلیون تومان به بازار عرضه کرد. همچنین تعیین قیمت ال90 بر مبنای یورو با توجه به نوسانات نرخ ارز و ساخت 60 درصد داخل این خودرو، چندان مطلوب نیست.

ولی ملکی می‌افزاید: اگر خودروسازان ال90 را در مدل فول به قیمت بیش از 10 میلیون تومان عرضه کنند، کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد این انحراف از مسئولان قرارداد سؤال خواهد کرد. البته تولید این خودرو آغاز و باید تا اسفندماه به بازار عرضه شود گرچه  بعید می‌دانم خودروسازان در عرضه این خودرو از قیمت تعیین شده، تخلف کنند.

کد خبر 14309

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز