همشهری آنلاین: کشور اسپانیا زعفران تولیدی ایران را با نام زعفران اسپانیایی به بازارهای جهانی عرضه می‌کند و سود سرشاری از این راه نصیب خود می‌نماید.

اسپانیا زعفران ایران را با نام خود می فروشد

اسپانیا سالانه فقط حدود 5/1 تن زعفران برداشت می کند، اما چگونه صادر کننده حدود 90 تن از گرانبها ترین ادویه جهان است؟ نگاهی عمیق به تفاوت فاحش میزان تولید و صادارت این محصول نشان می‌دهد که زعفران ایران با برچسب‌های تقلبی به نام زعفران مرغوب اسپانیایی به خریداران بین‌المللی فروخته می شود.

به گزارش گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا، صدای آلمان در این زمینه گزارش داد: یکی از محصولات پرسود صادراتی کشور اسپانیا، زعفران یا همان 'طلای سرخ' است. صادرکنندگان این محصول خوب می‌دانند که به سختی می‌توان تقلب آنان در عرضه زعفران ایرانی با نام اسپانیایی اثبات کرد.

از سوی دیگر، وزارت صنایع اسپانیا نیز در همراهی با این تقلب، اعلام می کند تمامی محصولات بسته بندی شده در این کشور، می تواند به عنوان تولید داخلی به مشتریان عرضه شود.

این رادیو افزود: تولید سالانه زعفران در جهان حدود 200 تن است که 170 تا 180 تن آن یعنی در واقع حدود 91 درصد کل تولید جهانی، در کشور ایران برداشت می شود.

'آنتونیو گارسیا مارتین دلگادو' رییس اداره نظارت بر تولید زعفران در اسپانیا، مدعی توضیح تفاوت های فاحش تولید و صادرات این محصول با توجه به برچسب‌های تقلبی است.

به گفته دلگادو، بخش بزرگ صادرات زعفران اسپانیا در اصل از ایران می‌‌آید و سپس با بسته‌بندی جدید و برچسب‌های تقلبی به عنوان زعفران اسپانیایی به خریداران بویژه در بازارهای آمریکا، کشورهای خاورمیانه و آمریکا‌ی جنوبی فروخته می شود.

وی افزوده است: صادرکنندگان اسپانیایی برای هر کیلوگرم زعفران ایرانی مبلغی حدود سه هزار یورو پرداخت می‌کنند و پس از بسته بندی جدید، این کالا را با چهار برابر قیمت اولیه، یعنی حدود 12 هزار یورو می فروشند، یعنی هر سال حدود 400 میلیون یورو از واسطه گری صادرات زعفران ایران درآمد کسب می کنند.

کد خبر 143083

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز