ساسان شادمان منفرد: با غروب آفتاب شب از راه می‌رسد؛ پدیده‌ای که بهترین فرصت برای استراحت موجودات زنده است اما از همین فرصت نیز می‌توان برای تفریح استفاده کرد.

 به‌ هر حال باید پذیرفت که تفریح کردن هم نوعی استراحت است که ذهن انسان را از فشارهای یک روز کاری خلاص می‌کند اما گردش شبانه و استفاده کردن از امکاناتی که شب‌ها برای خانواده‌ها فراهم شده هم خودش نوعی سبک زندگی است که در برخی از شهرهای جهان به‌صورت اصولی وجود دارد. متأسفانه بسیاری بر این باور هستند که تفریحات شبانه، حتما ناسالم هستند، درصورتی که واقعیت اینگونه نیست. در بسیاری از شهرهای جهان مکان‌های فراوانی برای تفریح سالم وجود دارد که شب‌ها نیز در خدمت شهروندان است تا آنهایی که در طول روز به هر دلیلی فرصت پیدا نمی‌کنند برای خودشان تفریحی داشته باشند به آن اماکن بروند.

شهربازی

بعضی وقت‌ها فکر می‌کنیم که شهربازی‌ تنها مختص بچه‌هاست اما اینگونه نیست! یعنی شهربازی مکانی برای بازی بچه‌ها به‌حساب می‌آید اما وسایل بازی برای بزرگ‌ترها هم دارد و همین موضوع سبب می‌شود خیلی از خانواده‌ها شهربازی را برای تفریح انتخاب کنند و تا پاسی از شب آنجا بگردند و لذت ببرند.

برخی از این شهربازی‌های بزرگ و نامدار در کنار خود هتل هم دارند تا مردمی که از راه‌های دور به آنجا رفته‌اند، بتوانند شب هم در کنار شهربازی دوست‌داشتنی‌شان بمانند! به‌عنوان نمونه، دیزنی‌لند با داشتن چند شعبه در چند شهر جهان همه روزه پذیرای جمع زیادی از علاقه‌مندان است. در دیزنی‌لند پاریس و در برخی از روزهای تابستان ساعت کار تا 11‌شب است تا مردم در این فصل از سال بتوانند کمی بیشتر در شهربازی باشند. در برخی دیگر از شهربازی‌ها نیز وضعیت به‌همین گونه است و در روزهای شلوغ حتی ساعت کاری افزایش هم می‌یابد.

بوستان

بوستان‌ها مکان‌هایی هستند که معمولا در بسیاری از شهرهای دنیا، ساعت کاری خاصی ندارند و به‌صورت 24‌ساعته باز هستند، با این حال باز بودن داریم تا باز بودن! در برخی از بوستان‌ها برنامه‌ها و جشنواره‌های مختلفی در شب برگزار می‌شود که برخی از آنها تا بامداد نیز ادامه پیدا می‌کند. بوستان‌ها این فرصت را برای افراد به‌وجود می‌آورند که شب‌هنگام و به‌دور از هیاهو و جنجال در شهرهای بزرگ، مدتی را به ذهن خود آرامش دهند. البته آنهایی که به هیجان علاقه دارند می‌توانند به سراغ بخش‌هایی که در آن مراسم گوناگون و جشنواره‌های مختلف برگزار می‌شود، بروند؛ به‌عنوان مثال، پارک مرکزی شهر نیویورک با 341‌هکتار مساحت در تمامی سال باز است و طبق آمارهای ارائه شده، سالانه 25‌میلیون نفر از آن دیدن می‌کنند یا به‌عبارت بهتر از آن استفاده می‌کنند.

در این پارک علاوه بر آثار هنری و مکان‌هایی برای بازی کودکان که معمولا روزها به‌کار می‌آیند، فضاهای زیبایی مانند دریاچه یا سالن‌های چندمنظوره و سن‌های مخصوص تئاتر نیز وجود دارد که شب‌هنگام بهترین فرصت برای تفریح کردن با برنامه‌های مخصوص آنهاست.

مراکز خرید

قبول داریم که مراکز خرید به‌خودی خود نمی‌توانند مرکزی برای تفریح باشند اما خب خرید کردن هم نوعی تفریح است! با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، شور و حال خاصی در کشورهای اسلامی به‌وجود می‌آید. مسلمانان، حتی آنهایی که به‌دلیل عذر شرعی نمی‌توانند روزه بگیرند هم از جنب و جوش‌های لذت‌بخش ماه مبارک رمضان غافل نمی‌شوند. در شهرهای اسلامی برخی از شهروندان پس از صرف افطار دوست دارند از خانه بیرون بیایند و به برخی امورشان از جمله خرید برسند؛ همان خریدی که می‌تواند تفریح هم به‌حساب بیاید. در امیرنشین دبی در حاشیه جنوبی خلیج‌فارس، در فصل تابستان به‌دلیل بالا بودن درجه حرارت، شب‌ها بهترین فرصت برای گردش و خرید کردن است و حالا هم که ماه رمضان فرارسیده، راحت‌تر آن است که شب را برای خرید انتخاب کرد. بسیاری از مجتمع‌های تجاری از جمله یکی از فروشگاه مرکزی دبی، روزهای پنجشنبه و شنبه تا ساعت یک بامداد باز هستند و مردم می‌توانند انواع و اقسام وسایل مورد نظرشان را تهیه کنند. در شهربازی یکی از این مجتمع‌های تجاری هم فرصت برای تفریح بچه‌ها در کنار بزرگ‌ترها مهیا شده و حتی سینمایی در آن وجود دارد که آخرین سانس خود را یک بامداد گذاشته است. بنابراین شهروندان دبی می‌توانند شب‌هنگام برای تفریح و تفرج سری به این مرکز بزنند.

باشگاه ورزشی

این روزها علاقه‌مندان به ورزش از هر فرصتی برای رسیدن به اندامی ایده‌آل استفاده می‌کنند اما ورزش‌کردن تنها برای وزن کم‌کردن یا بالا بردن توانایی‌های جسمی نیست. بسیاری از بازی‌های ورزشی ضمن تحرک، دارای شادابی، نشاط و هیجان‌هایی هستند که می‌توان از آنها به‌عنوان تفریح نیز یاد کرد. بنابراین باشگاه‌های ورزشی فراوانی در نقاط مختلف دنیا تا پاسی از شب و حتی تا بامداد روز بعد در خدمت علاقه‌مندان هستند تا آنها بتوانند از تفریحات سالم نهایت بهره را ببرند. کلوپ‌های ورزشی حتی در کنار خود مکان‌هایی برای ماساژ، بازی‌های رایانه‌ای و حتی غذاخوردن هم دارند که آنها را به مکانی ایده‌آل برای تفریح مبدل کرده است.

گردهم آمدن امکانات ورزشی این حسن را دارد که باعث افزایش قدرت انتخاب میان استفاده کنندگان از این خدمات شده و همچنین موجب شادابی و نشاط بیشتر شهروندان می‌شود. از آنجا که این تفریحات در اماکن سرپوشیده قرار دارند باعث ایجاد مزاحمت برای سایر شهروندان نشده و تمامی فعالیت‌ها را در محدوده‌ای مشخص متمرکز می‌کند.
ورزش‌هایی که امکان تحرک فیزیکی را به وجود می‌آورند از نظر کارشناسان جزو سالم‌ترین نوع تفریحات محسوب می‌شوند.

رستوران

شاید خوردن و آشامیدن یکی از بهترین تفریحات برای برخی افراد باشد! بنابراین از دید آنها، رستوران‌ها و کافه‌ها بهترین جای دنیا برای تفریح هستند! وقتی شب از راه می‌رسد، خیلی‌ها به‌همراه خانواده یا دوستان به یکی از رستوران‌های شهر می‌روند و تا پاسی از بامداد را در آن می‌گذرانند. رستوران در تعریف، مکانی برای غذا خوردن و آشامیدن صرف نیست. در رستوران فرصتی ایده‌آل ایجاد می‌شود که مردم با یکدیگر گفت‌وگو کنند و در عین حال یکی از غذاهای مورد علاقه‌شان را نیز سفارش دهند. برای همین است که رستوران پاتوق خیلی‌ها در نقاط مختلف دنیا شده است. گذشته از برخی غذاخوری‌ها که شبانه‌روز باز هستند، بسیاری از رستوران‌ها تا ساعت24 یا حتی یک بامداد نیز خدمات‌رسانی می‌کنند و بدین ترتیب فرصتی برای مردم فراهم می‌کنند که در آن به تفریح شبانه بپردازند. برخی رستوران‌ها برنامه‌های شبانگاهی نیز دارند که شامل اجرای زنده موسیقی، خصوصا موسیقی‌های سنتی و کلاسیک می‌شود.

سینما

وقتی صحبت از سینما می‌شود، گاه آدم یاد یک سالن تاریک می‌افتد که مردم فقط برای تماشای فیلم، خود را به آن رسانده‌اند و بعد هم زود به خانه می‌روند! اما واقعیت این است که این روزها، سینماها برای خود حال و هوای خاصی پیدا کرده‌اند و تقریبا به‌صورت یک مجتمع فرهنگی - هنری درآمده‌اند که حتی می‌توان یک روز کامل را در داخل آن‌ سپری کرد؛ به‌عنوان نمونه در آمریکا مجتمع‌های سینمایی زنجیره‌ای شکل گرفته‌اند که داخل آنها چندین سالن نمایش فیلم و تئاتر به‌همراه فروشگاه‌های مختلف مربوط و سالن‌های غذاخوری و حتی بازی‌های رایانه‌ای وجود دارد.

کد خبر 142913

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز