نمایشگاه بین‌المللی گردشگری مالزی صبح دیروز و بدون حضور نمایندگان بخش گردشگری ایران در مرکز تجارت جهانی پوترا گشایش یافت.

نمایشگاه بین‌المللی گردشگری مالزی (MATTA FAIR) روز جمعه و در حالی گشایش یافت که هیچ غرفه‌ای به بخش گردشگری جمهوری اسلامی ایران اختصاص نیافته است. این اتفاق در شرایطی صورت می‌گیرد که رئیس اتحادیه آژانس‌های مسافرتی مالزی در مراسم گشایش این نمایشگاه گفت: سطح مشارکت سازمان‌های گردشگری خارجی در این نمایشگاه نسبت به نمایشگاه‌های قبلی افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

به گزارش مهر بیش از 200 شرکت خدمات مسافرتی، خطوط هواپیمایی، هتل‌ها و سفارتخانه‌ها و سازمان‌های گردشگری از کشورهای ترکیه، مصر، اکوادور، فیلیپین، اندونزی، تایلند، کره‌جنوبی، ژاپن، چین، مکزیک، استرالیا و نیوزیلند در این نمایشگاه حضور یافته و خدمات گردشگری خود را ارائه کرده‌اند.این نمایشگاه فرصت خوبی برای ارائه بسته‌های گردشگری جمهوری اسلامی به مسلمانان جنوب شرق آسیاست که جای خالی ایران در نمایشگاه این دوره موجب از دست رفتن فرصت معرفی جاذبه‌های ایران در گردشگری جهان است.

رئیس انجمن تورگردانان ایران پیش‌تر از نامه این انجمن به روح‌الله احمدزاده رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و همچنین معاون گردشگری وی با هدف برگزاری نشست برای تصمیم‌گیری درخصوص چگونگی حضور ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی خبر داده بود. پورفرج در گفت وگو با همشهری گفت: در آن نامه خواستار برگزاری یک نشست مشترک شده بودیم تا دیدگاه‌های خود را مطرح کنیم و ببینیم که اصلا نگاه ایشان به موضوع گردشگری کشور چیست و متأسفانه درست در زمانی که باید به فکر تهیه بروشور و حضور در نمایشگاه‌های جهانی گردشگری برای معرفی پتانسیل‌های کشورمان باشیم باید به این موضوع فکر کنیم که آیا رئیس سازمان حاضر به برگزاری یک نشست با فعالان گردشگری کشور هست یا خیر؟

رئیس انجمن تورگردانان کشور همچنین ناتوانی ایران در حضور در نمایشگاه بین‌المللی این دوره را موجب افت زیاد صنعت گردشگری برای سال آینده دانست. سال گذشته نیز سوء مدیریت‌ها در صنعت گردشگری موجب شد تا فعالان صنعت گردشگری کشور و غرفه‌داران ایرانی به‌رغم اجاره غرفه‌ها در نمایشگاه اسپانیا و ارسال وسایل قادر به حضور در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری اسپانیا نشوند. بدین‌ترتیب و با جا ماندن ایران از نمایشگاه بین‌المللی گردشگری کشور مالزی که دیروز در کوالالامپور گشایش یافت فرصت معرفی جاذبه‌های گردشگری کشورمان در عرصه جهانی از دست رفت.
علی غمخوار، عضو هیأت‌مدیره انجمن سفر و گردشگری استان تهران نیز درخصوص ضرورت حضور ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری گفت: معرفی جاذبه‌های کشور برای جذب گردشگر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و زمانی سفر رونق می‌گیرد که گردشگر، اطلاعات خوبی از یک کشور و جاذبه‌های آن داشته باشد.

معاون سیاحتی ارگ جدید افزود: حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی یکی از همین شیوه‌های اطلاع رسانی برای جذب گردشگر است ولی متأسفانه روند حضور ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی مناسب نبوده است.غمخوار با اشاره به تاثیر منفی توجیه نبودن مدیران دولتی در بخش گردشگری تاکید کرد: تا زمانی که این روند ادامه داشته باشد نمی‌توان توقع رشد در بخش گردشگری داشت. وی افزود: در موضوع نمایشگاه‌های بین‌المللی باید دانست که معرفی جاذبه‌های کشور به‌عهده دولت است و بخش خصوصی باید خدمات گردشگری را برعهده بگیرد.

وی گفت: در سال‌های گذشته نیز حضور ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی همیشه با تاخیر همراه بود و حتی در مواردی جایگاه ایران در نمایشگاه‌ها مشخص نبود درحالی‌که کشورهای دیگر برای حضور در نمایشگاه سال آینده نیز غرفه‌های خود را مشخص می‌کردند. عضو هیأت‌مدیره انجمن سفر و گردشگری استان تهران افزود: برای ما مشخص نیست که بخش دولتی گردشگری ما چه می‌خواهد بکند. بخش دولتی گردشگری کشورها باید حضور قوی‌تر داشته باشد و این موضوع برای ایران اتفاق نیفتاد. علی غمخوار درخصوص بازماندن ایران از نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری گفت: متأسفانه وقتی برنامه نباشد و همه موارد به یک فرد متکی باشد این اتفاق نیز خواهد افتاد درحالی‌که حضور در نمایشگاه بین‌المللی درصورتی‌که اصولی باشد می‌تواند موجب رشد ورودی گردشگر به کشور شود.

کد خبر 142893
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز