جمعه ۶ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۷:۲۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: داوران فیلم‌های بلند ایرانی بخش مسابقه سینمای ایران و همچنین داوران بخش بین الملل بیست و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجر معرفی شدند.

همانطور که پیش از این نیز از سوی روزنامه همشهری اعلام شده بود این بار با اعلام رسمی روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، شهریاربحرانی ، محمد داودی، جواد طوسی، عبدالحمید قدیریان، محمدعلی نجفی، علی نصیریان و محمدرضا هنرمند به عنوان داوران بخش سودای سیمرغ معرفی شدند.
از سویی دیگر  ووتر بارندرخت هلندی، توفیق اسماعیل‌اف آذربایجانی، تسی تسی دانگارمبا زیمبابوه‌ای، بیجایاجنا هندی و مجید مجیدی داوران بخش مسابقه بین‌الملل هستند.
شهریار بحرانی فعالیت هنری خود را با نوشتن فیلمنامه آغاز کرد و فیلم هایی چون «هراس»،«دنیای وارونه »و «مریم مقدس»را درکارنامه دارد.
محمد داودی فیلمبرداری 9 فیلم سینمایی، کارگردانی و فیلمبرداری و تهیه‌کنندگی 16 فیلم مستند و داوری چند جشنواره سینمایی داخلی و خارجی را در کارنامه فعالیت‌های خود دارد.
جواد طوسی به عنوان منتقد و نویسنده سینمایی کارش را از سال 1363 آغاز کرد وهم اکنون رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران است.
عبدالحمید قدیریان فعالیت سینمایی خود را از سال 65 با فیلم «گذرگاه» به عنوان چهره پرداز آغاز کرد و در سال 1379 برای طراحی صحنه فیلم «مریم مقدس» سیمرغ بلورین این بخش گرفت.
محمدعلی نجفی ساخت فیلم هایی چون «لیله القدر»، «زمین آسمانی»، «گزارش یک قتل»، «پرستار شب»، «عشق طاهر» و مجموعه تلویزیونی«سربداران» را در پرونده کاری دارد.
علی نصیریان تاکنون در بسیاری از آثار مطرح سینمای همچون«گاو»، «آقای هالو»،«پستچی»، «کمال الملک»، «جاده های سرد»، «شیر سنگی»، «ناخدا خورشید» و مجموعه های «سربداران» ، «هزاردستان نقش آفرینی کرده است و قرار است از وی در جشنواره امسال تقدیر به عمل آید.
محمدرضا هنرمند هم تاکنون فیلم های «زنگها»،
«رد پایی بر شن»، «دزد عروسک‌ها»،«دیدار» «مرد عوضی» و «مومیایی» را کارگردانی کرده است.
در بخش بین الملل نیز ووتر بارندخت  هلندی، تهیه‌کننده و رئیس شرکت تهیه و توزیع فیلم فورتیسیمو و از صاحب نظران پیشگام در دنیای سینماست. وی سال 2005 یکی از اعضای هیئت داوری جشنواره برلین بوده و در تولید بیش از 20 فیلم سینمایی شرکت داشته است.
پروفسور توفیق اسماعیل‌اف متولد 1939 باکو، دارای مدرک دکترا از موسسه تاریخ سینمای اتحادیه جماهیر شوروی، 22 فیلم بلند سینمایی را در پرونده کاری دارد و جوایزی را از جشنواره های تهران، پراگ و تاشکند گرفته است.
تسی تسی دانگارمبا متولد  زیمبابوه، در آکادمی سینما و تلویزیون برلین تحصیل کرده و رمان«شرایط پراضطراب» را نوشته که دوریس لسینگ آن را به عنوان یکی از مهمترین رمان های قرن بیستم ستوده است.
 دانگارمبا دبیر جشنواره فیلم زنان حراره بود و شرکت فیلمسازی نایریا را تاسیس کرد.
بیجایا جنا متولد 1959 هند، بازیگر و برنده جایزه ملی برای بهترین بازی در سینمای هند است.
مجید مجیدی نیز، فعالیت هنری خود را به عنوان بازیگر آغاز کرد و پس از بازی در بیش از 10 فیلم سینمایی به کارگردانی روی آورد.مجیدی با«بچه های آسمان»نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.جشنواره فیلم فجر از روز 12بهمن کارخود را رسما آغاز می کند.
کد خبر 14285

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز