سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۷:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: روسیه روز دوشنبه به آمریکا و متحدانش در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو درمورد ایجاد یک سپر موشکی در شمال اروپا هشدار داد.

روسیه

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه از اسلو، دمیتری روگوزین سفیر روسیه در ناتو که سرگرم دیدار از نروژ است درمورد فقدان تضمین‌های محکم ناتو درزمینه استقرار یک سامانه دفاع موشکی در بخش‌هایی از اروپا ابراز تاسف کرد.

وی در کنفرانسی مطبوعاتی افزود با توجه به روند خلع سلاح هسته‌ای، استقرار بخش‌هایی از سامانه دفاع موشکی آمریکا در شمال اروپا می‌تواند یک اقدام تحریک آمیز واقعی باشد.

روگوزین تصریح کرد چرا هیچکس تضمین نمی‌دهد که سامانه‌های رهگیر آمریکا مناطق شمالی اروپا مستقر نخواهد شد.

دمیتری مدودف رئیس جمهور روسیه در نشست ماه نوامبر سران کشورهای عضو ناتو موافقت کرد احتمال همکاری در یک سامانه موشکی را که هدف از آن محافظت از مردم اروپا در برابر خطر احتمالی موشک‌های بالستیک برخی کشورها ست بررسی کند.

روسیه که معتقد است این سامانه دفاع موشکی باعث تضعیف بازدارندگی هسته‌ای مسکو خواهد شد خواستار تضمین‌هایی است در خصوص اینکه هدف از این سامانه موشکی، روسیه نخواهد بود.

امنیت یکی از مسائل مهم در روابط روسیه با ناتو به شمار می‌رود.

آمریکا قصد دارد بخش‌هایی از سامانه موشکی خود را در اروپا مستقر کند و این مسئله باعث تیرگی در روابط بین واشنگتن و مسکو شده است.

واشنگتن برنامه های سپر موشکی خود را تعدیل کرده است اما مسکو همچنان نگران است که چنین سامانه‌ای باعث تضعیف روسیه شود.

روگوزین پیشتر نیز گفته بود روسیه خواستار مشارکت واقعی در سامانه دفاع موشکی اروپاست و نه اینکه نقش یک  ناظر منفعل را در این روند ایفا کند و نظاره گر عملکرد آمریکا باشد.

وی افزود این سامانه موشکی باید متناسب با تهدید احتمالی باشد.

آمریکا ادعا می‌کند به ویژه خطر حملات موشکی ایران تهدیدی برای اروپاست.

کد خبر 142635
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز