گروه بورس: موضوع بدهی‌های مالی آمریکا به بحران مالی جدیدی برای دنیا پس از سال 2008 تبدیل شده و سرتاسر کره زمین را فرا گرفت.

بورس

در این میان کارشناس ارشد بازار سرمایه ایران معتقد است این بحران بورس تهران را به‌طور غیرمستقیم تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. به گزارش همشهری، موج بحران بدهی آمریکا که ریشه آن در بحران مالی سال 2008 نهفته است باعث سقوط بورس‌های دنیا در چند روز گذشته شد، این موضوع باعث شد تا اجلاس آینده گروه جی8 به موضوع بورس‌های دنیا و جلوگیری از گسترش بحران اختصاص یابد. اما در این میان پرسش فعالان بازار سرمایه ایران این است که موج بحران مالی غرب تا کی ادامه می‌یابد؟ و این بحران تا چه حد بر بازار‌های مالی ایران تاثیر دارد؟

شاهین شایان‌آرانی کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با همشهری در این باره گفت: بحران مالی سال 2008 باعث ایجاد تلاطم‌های جدی در اقتصاد دنیا به‌ویژه آمریکا و اروپا شد و طبیعتا در آن زمان بورس‌های آمریکا، اروپا و خاور دور را نیز تحت‌تأثیر قرار داد. وی افزود: در آن زمان دولت آمریکا و اتحادیه اروپا اقدامات بسیار زیادی را برای کنترل بحران انجام دادند تا شرایط اقتصادی را به سمت یک ثبات نسبی پیش ببرند و بحران را کاهش دهند. پیش‌بینی‌ها این بود که پس از اتمام دوران رکود فصل رشد اقتصادی از اواخر سال 2010 و اوایل سال 2011 آغاز شد اما با گذشت زمان پیش‌بینی‌ها درست از آب در نیامد. شایان تاکید کرد:

براساس این پیش‌بینی دولت‌ها مقادیر زیادی نقدینگی و پول قرض کردند تا از طریق تزریق این منابع مالی به سمت پایداری اقتصادی حرکت کنند اما در جریان این بحران مالی متأسفانه برخی از کشور‌های ضعیف‌تر مانند یونان با شرایط به‌شدت متزلزلی روبه‌رو شدند و افزایش سقف بدهی‌های آنها شرایط بسیار بد اقتصادی را برای این کشور‌ها به‌وجود آورد. وی تصریح کرد: پس از یونان کشور‌هایی مانند ایرلند، ایسلند و پس از آن پرتغال و اسپانیا دچار بحران بدهی مالی شدند و دامنه این بحران در حال سرایت به کشور ایتالیاست به این دلیل که بحران مالی که آمریکا ایجاد کرد باعث ایجاد یک شوک شدید اقتصادی در فضای اروپا شد. وی با بیان اینکه اروپا تا حدود زیادی از رفتارهای اقتصادی آمریکا تبعیت می‌کند تاکید کرد:

هر چند دولت اوباما با شعار تغییر آمد تا شرایط اقتصادی آمریکا را بهبود بخشد و بحران مالی را حل کند اما گذشت زمان نشان داد که وی موفق عمل نکرده است، چراکه در سال 2008 دولت با این استدلال منابع مالی جدید قرض کرد که پس از آغاز رشد اقتصادی این منابع مالی را بازپرداخت کنند اما به‌دلیل اینکه پیش‌بینی‌ها درست از آب درنیامد و رشد اقتصادی مورد نظر در سال 2010 و 2011 به‌وجود نیامد در نتیجه بدهی‌های قبلی روی هم انباشته شد و شرایط بدتری به‌وجود آورد چرا که در بحران مالی قبلی دولت حل بحران را با استقراض پول به آینده موکول کرده بود.

ریزش بورس‌های دنیا

این کارشناس ارشد مالی در پاسخ به این پرسش که بحران بدهی اخیر دنیا تا چه زمانی ادامه خواهد یافت، گفت: پیش‌بینی این موضوع بسیار سخت است اما حداقل می‌توان گفت این بحران تا 6 ماه آینده وجود دارد و برای اصلاح ساختار نیاز به یک انضباط مالی در اقتصاد آمریکاست. به گفته وی همه چیز به تصمیم سیاستمداران و تامین منابع مالی و باز پرداخت آنها در آینده بستگی دارد. ضمن اینکه بحران اخیر ابتدا روی بورس نیویورک تاثیر خواهد گذاشت و پس از آن بورس‌های اروپایی و خاور دور را با ریزش مواجه خواهد کرد. شایان تاکید کرد: مؤسسات رتبه بندی برای نخستین‌بار رتبه اعتباری و مالی آمریکا را از رتبه AAA به یک رتبه پایین‌تر تنزل داده‌اند و این اتفاق بسیار بزرگی است چرا که رتبه اعتبار مالی آمریکا کاهش یافته است و باعث می‌شود سهامداران و سرمایه‌گذاران سهام خود را در بازار‌های مالی بفروشند. وی افزود: پس از بحران مالی سال 2008 بسیاری از سرمایه‌گذاران سهام خود را در بور س‌ها فروختند و برای کاهش ریسک اقدام به خرید اوراق قرضه دولتی کردند اما با وقوع رویداد‌های جدید و کاهش اعتبار مالی این سرمایه‌گذاران در روزهای آینده این اوراق قرضه را به فروش خواهند رساند. این کارشناس ارشد بازار سرمایه در ادامه توضیح داد: با خروج سرمایه‌گذاران از بازار‌های مالی و بورس‌های دنیا سرمایه‌گذاری به سمت کالاهای سرمایه‌ای سوق پیدا می‌کند و کالاهایی مانند طلا با افزایش قیمت مواجه خواهد شد.

تأثیر بحران بدهی بر بورس تهران

شایان در پاسخ به این پرسش که آیا بحران بدهی روی بورس تهران نیز تاثیر خواهد داشت گفت: این بحران روی بورس تهران نیز تاثیر می‌گذارد اما این تاثیر غیرمستقیم خواهد بود نه تاثیر مستقیم، چرا که هیچ ارتباطی به‌صورت سرمایه‌گذاری خارجی در ایران وجود ندارد. وی تاکید کرد: تاثیر بحران بدهی‌ها بر بورس تهران به‌صورت غیرمستقیم است و می‌تواند روی سود سهام شرکت‌های صادر‌کننده و در نهایت قیمت سهام آنها اثر بگذارد اما به‌طور قطع این بحران به‌صورت غیرمستقیم بر بورس تهران اثر می‌گذارد.

ویترین آینده بازار‌های مالی از زبان شاهین شایان آرانی

بازار‌های مالی جهان و بورس‌های دنیا حداقل تا 6 ماه آینده در رکود به سر خواهندبرد؛ تصمیم مؤسسات رتبه بندی برای کاهش اعتبار مالی آمریکا ظرف روز‌های گذشته باعث فرار سرمایه‌گذاران از بورس‌های جهان خواهد شد؛ وقوع بحران مالی اخیر دنیا به‌طور غیرمستقیم بر بازار سرمایه ایران و بورس تهران اثر خواهد داشت؛ کاهش حجم سرمایه‌گذاری در بورس‌های دنیا باعث افزایش قیمت طلا در روز‌های آینده خواهد شد؛ دولت آمریکا در سال 2008 بدهی‌های خود را با امید به افزایش رشد اقتصادی در سال 2010 به سال‌های آینده موکول کرد اما بحران مالی سال 2008 به بحران بدهی تبدیل شد.

کد خبر 142573
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز