غلامعلی حدادعادل رییس مجلس شورای اسلامی گفت: برای مدرسه‌سازی و مقاوم سازی مدارس در طول چهار سال آینده هشت میلیارد دلار هزینه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، وی روز شنبه در دومین همایش سراسری خیرین مدرسه ساز سراسر کشور، گفت: در آخرین لایحه‌ای که در دولت خاتمی به مجلس فرستاده شد، دولت خواستار برداشت چهار میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی بود که ظرف چهار سال به مقاوم‌سازی مدارس کشور اختصاص یابد.

وی افزود:نمایندگان مجلس نیزبا رای بالا این لایحه را به‌تصویب رساندند.

حدادعادل گفت: معادل همین مبلغ نیز در اعتبارات عادی آموزش و پرورش پیش بینی خواهد شد که در مجموع در چهار سال آینده هشت میلیارد دلار به این امر اختصاص خواهد یافت.

رییس مجلس ابراز امیدواری کرد پس از چهار سال مدرسه‌ای در کشور وجود نداشته باشد که مقاوم نباشد.

رییس مجلس با بیان اینکه باید آموزش و پرورش را متحول کنیم، گفت:
کارهای زیادی باید در آموزش و پرورش صورت گیرد و از روش‌های تربیتی، آموزشی، ابزار و وسایل و اقتصاد آموزش و پرورش در این خصوص نام برد.

حدادعادل مدرسه‌سازی را یکی از کارهای بزرگ و مهم و مدرسه را از ارکان آموزش و پرورش دانست.

وی با بیان اینکه در سال‌های اول انقلاب مجال و فراغت اندیشه امروز را نداشتیم، اظهار داشت: امروز هماهنگی خوبی بین قوای کشور وجود دارد و فرصت مناسبی است که همه دست به دست هم دهیم و قدم‌های بلندی در راه مدرسه‌سازی برداریم.

رییس مجلس خطاب به خیرین مدرسه ساز بر استفاده چند منظوره از فضاهای آموزشی، ایمنی لازم این فضاها، رنگ آمیزی و مقاوم‌سازی آن تاکید کرد.

حدادعادل گفت: بعد از چند زلزله بزرگ که در سال‌های اخیر در کشور رخ داد توجه مسوولان به مقاوم‌سازی جلب شد، استانداردهای لازم برای این منظور تهیه شده و در حال اجرا است.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:این استانداردها را باید به مدرسه‌ها ببریم.

وی گفت: هر امید و آرزویی برای کشور را باید از آموزش و پرورش آغاز کنیم،زیرا هر تحولی که در جامعه به دنبال آن هستیم باید یک منشا فکری، تربیتی و اعتقادی داشته باشد و انسان‌هایی تربیت شوند تا تحول مورد نظر را به وجود آورند.

حدادعادل گفت: خیر و صلاح الزاما باید از آموزش و پرورش آغاز شود.

رییس مجلس تصریح کرد: هر تحول گسترده و درازمدتی که آموزش و پرورش جزیی از آن نباشد، عقیم می‌ماند.

وی با بیان اینکه مقدمه و پشتوانه ترقی‌ها در دنیا تحول در آموزش و پرورش بوده است، گفت: آموزش و پرورش برای تحول در جامعه در حکم ریشه است.

حدادعادل با بیان اینکه معماری برای جامعه در حکم لباس برای فرد است، بر رعایت معماری بومی، ملی و اسلامی در نوسازی و بازسازی مدارس تاکید کرد.

وی اظهارداشت: متاسفانه معماری ما بی‌هویت شده و کسی نمی‌تواند بگوید وجهه مشترک معاری ما چیست. برای رفع این عیب بزرگ دولت باید از خود آغاز کند و ساخت و سازهای دولتی باید الگوی معماری ملی ما باشد.

رییس مجلس گفت: مدرسه ایرانی باید به گونه‌ای باشد که اگر تصویر آن را در هر جای دنیا نشان دادند،انسان‌های با فرهنگ تشخیص دهند که این مدرسه متعلق به ایران است.

حدادعادل خطاب به خیرین مدرسه ساز گفت: با نهایت ایمان و اعتقاد و همدلی سعی کنید مدرسه‌سازی در کشور به بهترین وجه انجام شود.

وی بااشاره به ابلاغ بند ج اصل 44 قانون اساسی از سوی رهبرمعظم انقلاب با بیان اینکه همت دولت و مجلس این است که بخش خصوصی سالم و متخصص جان بگیرد و دولت بر آن نظارت داشته باشد، از خیرین مدرسه ساز خواست خود را برای برداشتن این گام بلند آماده کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی در حاشیه این همایش از نمایشگاه توانمندی‌های طراحی، اجرا، نظارت و تجهیز مدارس سازمان نوسازی مدارس کشور دیدن کرد.

کد خبر 1424

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز