مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه، 400 کیلومتر خطوط مترو در کشور ساخته خواهد شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای رویانیان در نشست خبری با بیان اینکه هم اکنون 164 کیلومتر خط فعال مترو در کشور داریم، افزود: با ساخت خطوط جدید، ایران در حمل و نقل مترو به کشوری توسعه یافته تبدیل خواهد شد.

وی گفت: هم اکنون، در مجموع 56 خط به طول هزار و 390 کیلومتر قطار شهری در دست ساخت داریم که 32 خط آن مترو است.

رویانیان افزود: ساخت هفت خط منوریل و 17 خط حومه‌ای نیز در دست ساخت است.

وی گفت: هم اکنون، 562 خط مترو به طول بیش از ده هزار کیلومتر در 178 شهر از 54 کشور جهان فعال است.

رویانیان با بیان این که ایران با 12 سال سابقه مترو از نظر طول خطوط بعد از ژاپن، چین و هند در مقام چهارم قرار دارد، افزود: انگلیس در زمینه مترو 148 سال، فرانسه 111 سال، ژاپن 84 سال، چین 42 سال، هند 27 سال و ترکیه 15 سال سابقه دارد.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور ادامه داد: فاینانس 4 میلیارد دلاری ساخت خطوط 4، 5، 6 و 7 متروی تهران و خطوط متروی کرج و اهواز با طرف چینی نهایی شد.

رویانیان با اشاره به اینکه عملیات ساخت 315 واگن متروی تبریز، اصفهان و شیراز آغاز شده است، گفت: این واگن‌ها را شرکت چینی خواهد ساخت.

وی افزود: هزار و 600 میلیارد تومان اوراق مشارکت، برای توسعه مترو در نظر گرفته شده است که مبلغ هر شهر به تفکیک مشخص می‌شود.

رئیس ستاد مدیریت سوخت گفت: مجلس امسال هزار و 60 میلیارد تومان، برای توسعه مترو مصوب کرده است و شهرداری ها نیز هزار میلیارد تومان به این موضوع باید اختصاص دهند که با احتساب فاینانس طرف چینی، تحول بزرگی در توسعه مترو روی خواهد داد.

رویانیان افزود: در جلسه ای که با حضور وزیر راه و شهرسازی، معاون شهرداری تهران و مدیرعامل متروی تهران داشتیم، خط متروی حرم به فرودگاه امام خمینی و شهرک پرند، کمتر از دو سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: منوریل شهر قم به طول شش کیلومتر تا یک سال آینده با کمک دولت به بهره برداری می‌رسد و طول این خط در مجموع 16 کیلومتر است.

رویانیان مبالغ پرداختی دولت به متروی تهران را در شش سال گذشته، 9 هزار و 829 میلیارد ریال دانست و افزود: شهرداری تهران نیز از سال 84 تا پایان 89 در مجموع برای توسعه متروی این شهر، هفت هزار و 683میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده است.

وی گفت: همچنین سه هزار و 678 میلیارد ریال نیز دولت به متروی اصفهان اختصاص داده است که شهرداری اصفهان نیز 922 میلیارد ریال در این زمینه اختصاص داد.

رویانیان افزود: دولت به متروی مشهد هزار و 89 میلیارد ریال و شهرداری مشهد نیز چهار هزار و 206 میلیارد ریال در این زمینه اختصاص داده است.

وی گفت: دولت در مجموع در شش سال گذشته، بیش از سه هزار میلیارد تومان به توسعه خطوط مترو اختصاص داده است و شهرداری‌ها فقط 30 تا 40 درصد از اعتبارات مترو را تامین کرده اند؛ در حالیکه طبق مصوبه مجلس 50 درصد هزینه‌های مترو را باید شهرداری‌ها تامین کنند.

رویانیان افزود: هم اکنون، 770 واگن در خطوط مترو به کار گرفته شده است که تا پایان سال به هزار واگن می‌رسد.

وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون، 120 واگن به خطوط مترو افزوده شده است.

رویانیان در ادامه درباره رشد خطوط مترو در ایران افزود: در طول سال، حدود 7 کیلومتر خط مترو در کشور ساخته می شود که با توجه به سابقه 12 ساله در ایران، رشد بسیار مطلوبی است.

وی گفت: به طور مثال ژاپن 10 کیلومتر، ترکیه 4،8 دهم کیلومتر و فرانسه 3،4 دهم کیلومتر خط مترو در سال با توجه به سابقه طولانی و داشتن مترو ساخته‌اند.

کد خبر 142387
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز