گروه سیاسی: فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به افزایش دزدی‌های دریایی در شمال اقیانوس هند، خلیج عدن و باب‌المندب طی 2سال اخیر گفت که از ابتدای سال‌جاری، نیروی دریایی ارتش به‌رغم 18درگیری با دزدان دریایی در انتهای خلیج‌عدن، تمام کشتی‌ها را سالم عبور داده است.

sayyari

به گزارش ایرنا، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در مرکز فرماندهی آموزش تفنگداران دریایی منجیل افزود: طی همین مدت، توسط ناوگروه‌های ویژه نیروی دریایی ارتش، یک هزار کشتی نفتکش و تجاری ایران نیز در خلیج عدن اسکورت شده‌اند. وی با اشاره به مبارزه 35 کشور با دزدان دریایی اظهار داشت: 4ناوگروه نیروی دریایی نیز بیش از 400هزار کیلومتر یعنی 10برابر محیط کره زمین دریانوردی کرده‌اند که نشان از توانمندی نیروی دریایی به‌ویژه در شرایط نامساعد جوی دارد.

دسترسی به دریا و آب‌های آزاد برای هر کشوری فرصت مغتنمی برای حفظ منافع ملی و داشتن موضعی برتر در منطقه و سطح بین‌الملل است و اساسا مرور عملکرد دولت‌های استعماری در قرون گذشته این واقعیت را آشکار می‌کند که از قدرت دریایی خود در جهت تسلط بر دیگر کشورها بهره‌جسته‌اند. اما نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران براساس وظایف و ماموریت‌های محوله وظیفه حفاظت از منافع جمهوری اسلامی در دریاها و آب‌های بین‌المللی را عهده‌دار است.

نیروی دریایی به‌عنوان یک نیروی راهبردی باید از منافع کشور و خطوط مواصلاتی آن‌که در اقصی نقاط آب‌های دنیا گسترش پیدا کرده، محافظت کند زیرا دریاها یکی از بهترین راه‌های اقتصادی در جهان هستند و در حال حاضر کشتی‌های تجاری ایران بایستی از آبراه‌ها و گلوگاه‌های مختلف دنیا عبور کنند. با توجه به این گستره جغرافیای تجاری، تأمین امنیت در دریاهای دزدخیز با مشکلاتی روبه‌رو شده و نیاز به حضور پررنگ نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در آب‌های آزاد احساس می‌شود. در بعد نظامی هم یک نیروی دریایی مقتدر عامل مؤثری در انتقال صحنه جنگ به سرزمین دشمن و همچنین عامل نفوذ و قدرت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است و اثر تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت یک جنگ دارد و از سوی دیگر خنثی‌کننده مزیت‌های دشمن و در زمان صلح نیز بازدارنده در برابر تهدیدات و دارای نقش مؤثر در خنثی‌کردن و مقابله با تهدید است.

کد خبر 142379
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز